Citat:
Nej du, den gubben går inte. Du sa från början att han ägnade sig åt fördunkling. Skillnad på att fördunkla och skriva dunkelt, men det är ju inte heller det han ägnade sig åt.
Heidegger förklarade själv att det var nödvändigt? Vad då, att fördunkla språket eller skriva dunkelt? Snarare ville han lösgöra språket från den ”fördunkling” som redan finns.
Jag skrev att Heideggers filosofi har beröringspunkter med det som ofta diskuteras inom transhumanism, detta eftersom han såg teknik som mer än en teknisk fråga. Men det är inte så stor mening att diskutera Heidegger med någon som inte ens förstår honom ytligt och som dessutom inte är intresserad av det.
Det jag skriver är klart som källvatten, men du har en osedvanlig förmåga att göra det grumligt för dig själv.
Heidegger förklarade själv att det var nödvändigt? Vad då, att fördunkla språket eller skriva dunkelt? Snarare ville han lösgöra språket från den ”fördunkling” som redan finns.
Jag skrev att Heideggers filosofi har beröringspunkter med det som ofta diskuteras inom transhumanism, detta eftersom han såg teknik som mer än en teknisk fråga. Men det är inte så stor mening att diskutera Heidegger med någon som inte ens förstår honom ytligt och som dessutom inte är intresserad av det.
Det jag skriver är klart som källvatten, men du har en osedvanlig förmåga att göra det grumligt för dig själv.
Nej, jag menar givetvis inte att Heidegger och hans beundrarskara menar att han fördunklar*. Poängen är att det råder knappast några större meningsskiljaktigheter gällande att han praktiserar det jag (och många andra) menar innebär fördunkling. Enligt tillskyndare istället en frigörelse från västerländsk rationalism, typ logik, mätbarhet och definitioner?
Gåtor, etymologi-mystik, fantasigrammatik, hittepåord, mysticism, oändlig tolkningsbarhet och obegripligheter som ska uttolkas av en exklusiv skara kännare kan den med sådan läggning kalla klarhet. Jag kallar det för fördunkling och obskurantism. I den mån det alls finns något bakom dimridåerna. Annars nonsens.
Fenomenet bör kanske betraktas psykologiskt. I en aura av mystik, profetisk ton och genuint svårtolkbarhet kan somliga skönja något oerhört märkvärdigt och en djupare grad av sanning.
Kom nu att tänka att Heideggers metod och språkliga renhetsideal strider även mot lingvistikens grundantagande att allt kan uttryckas på alla språk, att inget naturligt språk hindrar det att uttrycka en tanke vilken som helst. Ur detta mynnar också hans mystik att tyskan hade en särskild tillgång till filosofiska sanningar och i dess förlängning än mer udda och grumliga föreställningar.
Tack för informationen att du har höga tankar om graden av klarhet i det du får ur dig här.
*fördunkla fördunklade fördunklat
ORDKLASS: verb
UTTAL: fördunk´la
göra mindre klar eller synlig
Svensk Ordbok