2021-04-28, 00:39
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Jag läste nyligen en nyhetsartikel om att Skatteverket oroar sig för att det ska bli trängsel på deras kontor nu när det drar ihop sig inför sista inlämningsdagen för deklarationen.

Lite citat:

Skatteverket oroar sig för att trängsel ska uppstå när sista dagen för deklaration närmar sig. De vädjar nu till alla att inte uppsöka kontoren i sista minuten.

Förra året var det nästan en kvarts miljon människor som lämnade sin deklaration på papper under den sista veckan, och på en pressträff vädjar nu Skatteverket till deklaranter att hitta andra sätt för att så långt det är möjligt undvika trängsel.

– Även om det finns en tradition att åka in med deklarationen så ber vi dig att avstå från det i år.

https://www.dn.se/ekonomi/skatteverk...tionstrangsel/

Min reaktion var väl främst: finns det fortfarande folk som fysiskt besöker Skatteverkets kontor för att lämna deklarationen?

Ok, jag fattar så klart att det finns gamlingar som inte tagit steget in i den digitala tidsåldern, men man kan ju posta pappersdeklarationen. Eller t.om. deklarera med en gammeldags fast telefon om man inte har en mobiltelefon.

Så varför göra sig detta besvär med att pallra sig ut för att lämna in papperen? Är det lite av en tradition och folkfest bland det gamla gardet månne?
Finns det någon analog flashbackare här som kan klargöra detta fenomen?
Citera
2021-04-28, 01:04
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banzai-Perkele
Jag läste nyligen en nyhetsartikel om att Skatteverket oroar sig för att det ska bli trängsel på deras kontor nu när det drar ihop sig inför sista inlämningsdagen för deklarationen.

Lite citat:

Skatteverket oroar sig för att trängsel ska uppstå när sista dagen för deklaration närmar sig. De vädjar nu till alla att inte uppsöka kontoren i sista minuten.

Förra året var det nästan en kvarts miljon människor som lämnade sin deklaration på papper under den sista veckan, och på en pressträff vädjar nu Skatteverket till deklaranter att hitta andra sätt för att så långt det är möjligt undvika trängsel.

– Även om det finns en tradition att åka in med deklarationen så ber vi dig att avstå från det i år.

https://www.dn.se/ekonomi/skatteverk...tionstrangsel/

Min reaktion var väl främst: finns det fortfarande folk som fysiskt besöker Skatteverkets kontor för att lämna deklarationen?

Ok, jag fattar så klart att det finns gamlingar som inte tagit steget in i den digitala tidsåldern, men man kan ju posta pappersdeklarationen. Eller t.om. deklarera med en gammeldags fast telefon om man inte har en mobiltelefon.

Så varför göra sig detta besvär med att pallra sig ut för att lämna in papperen? Är det lite av en tradition och folkfest bland det gamla gardet månne?
Finns det någon analog flashbackare här som kan klargöra detta fenomen?

Kan det var folk som saknar BankId kanske? Många invandrare och pensionärer till exempel, frågan är då varför man inte bara skickar in skiten med snigelpost istället.
Citera
2021-04-28, 09:13
Medlem
Farfar lämnar fortfarande fysiskt in sin deklaration. Jag förstår honom. Vem fan litar på att en trött kommunanställd mellanhand sköter saker korrekt? För att inte prata om postnord..

Jag har sagt åt honom att göra det digitalt men han föredrar att göra det själv. Sen är han inte en av sin generations "slökukar" så han hinner ner innan trängseln kommer. Sålänge han är nöjd med det så får han göra på det viset. Han har åtminstone börjat betala räkningarna digitalt from i år så han lär sig, sakta men säkert
Citera
2021-04-28, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Farfar lämnar fortfarande fysiskt in sin deklaration. Jag förstår honom. Vem fan litar på att en trött kommunanställd mellanhand sköter saker korrekt? För att inte prata om postnord..

Jag har sagt åt honom att göra det digitalt men han föredrar att göra det själv. Sen är han inte en av sin generations "slökukar" så han hinner ner innan trängseln kommer. Sålänge han är nöjd med det så får han göra på det viset. Han har åtminstone börjat betala räkningarna digitalt from i år så han lär sig, sakta men säkert

Vad skulle det vara för kommunalanställda mellanhänder som är inblandade i denna process?

För övrigt anlitar Skatteverket också postnord:-)

Digitalt är m a o bäst.
Citera
2021-04-28, 10:59
Medlem
RostigHinks avatar
Bör ha varit 2004 senast jag lämnade en pappersdeklaration då jag deklarerade en husförsäljning det året. Innan bank-ID fick man ju koder tryckta på deklarationen för att logga in.
Citera
2021-04-28, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Vad skulle det vara för kommunalanställda mellanhänder som är inblandade i denna process?

Digitalt är m a o bäst.
Gör du det per telefon antar jag bara att det är någon på andra sidan som fyller i beloppen??

Ja, jag vet inte hur det fungerar, jag har aldrig gjort det xD Jo jag håller med, det finns ingen mening med att ödsla tid på något som går att lösa smidigt digitalt!
Citera
2021-04-28, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Gör du det per telefon antar jag bara att det är någon på andra sidan som fyller i beloppen??

Ja, jag vet inte hur det fungerar, jag har aldrig gjort det xD Jo jag håller med, det finns ingen mening med att ödsla tid på något som går att lösa smidigt digitalt!

Det funkar förenklat så att Skatteverket får in uppgifter från utbetalare av inkomster m m, gör en förtryckt deklaration som deklaranten kan godkänna eller ändra i.
Om den bara ska godkännas finns en kod som kan skickas med sms. Lätt som en plätt.
Citera
2021-04-28, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey

Digitalt är m a o bäst.

Hemtjänstpersonal som ska posta brev kanske?

Jag har jobbat vägg i vägg med Skatteverket och blev alldeles paff första året av den långa kön för att lämna in deklarationen. Tidigare verkade många vara ute i sista sekund och därav behöva lämna in den fysiskt för att få in den i tid. I år räcker det ju att posta den 3 maj och ändå undvika förseningsavgift.

Minns att Skv:s hemsida inte orkade med alla deklararerande för ett antal år sedan, men nu 2021 är det knappast ett problem längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in