Har kommit över ett parti med matlagningsgrädde med vitlökssmak. Det var gratis så jag har ca en fem liter av denna vara i min kyl nu. Efter att gratisglädjen lagt sig så insåg jag mitt första problem, vad faen skall jag med all denna grädde till? Den är smaksatt med vitlök så de begränsar en del.
Potatisgratäng har folk tippsat om men finns det några andra fina ideer?
Dela upp i lämpliga burkar och frys in.Borde funka i potatisgratäng,men beror hur fet den är? Är den för mager skulle jag blanda den med helfet grädde.
Som en ingrediens till någon pastasås låter den ju utmärkt. Kyckling (eller vegetariskt alternativ, såklart!), lite hackad lök, krossade tomater, kanske lite soja etc. Vitlöksgrädden blir pricken över i!
Jag använde matlagningsgrädde med vitlök till att göra en rätt trevlig grill-rätt, eller snarare ett foliepaket. Jag använde kokt potatis (den som ö&b säljer på glasburk fungerar perfekt), dill, persilja, salt och svartpeppar, tillsatte matlagningsgrädden, vek ihop paketet och lade på grillen. Blev riktigt gott.
Söndermarkens soppa;
(dock höftar jag alltid,så jag har inga mått att komma med.Kör på känsla!)
*Matlagningsgrädde med vitlök
*Vatten eller mjölk
*Kycklingfond
*Mixa ruccola och örter och ha i soppan(tex basilika,gräslök,persilja)
*Salt&peppar
Red av soppan till en bra konsistens.Toppa vid servering med tex räkor,hackad rökt skinka,tunt skivad vårlök,lax osv.....
Får tacka för alla tipps jag fått. Det enda jag lyckats göra av grädden hitills är att ha den till köttfärssås och göra sås till köttbullar. Men det går segt med den, endast ett paket har jag lyckats använda, 23 kvar. Får ta å testa den där soppan, lät både gott å enkelt.
Har fryst in det mesta av grädde nu, hoppas verkligen att den mår bra av det.
Har kommit över ett parti med matlagningsgrädde med vitlökssmak. Det var gratis så jag har ca en fem liter av denna vara i min kyl nu. Efter att gratisglädjen lagt sig så insåg jag mitt första problem, vad faen skall jag med all denna grädde till? Den är smaksatt med vitlök så de begränsar en del.
Potatisgratäng har folk tippsat om men finns det några andra fina ideer?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!