2021-04-27, 19:10
Medlem
Hej Flashback
Jag försöker uppskatta en förväntad normalfördelning hos en mätserie för att kunna utföra ett chi2-test och se om mätserien är normalfördelad eller ej.

När mätserien innehåller 6 datapunkter så har jag gjort såhär:
Skrivit upp alla 6 värden i Excel och rangordnat dom från lägsta till högsta värde, räknat ut deras medelvärde, standardavvikelse samt värdenas totalsumma.

Sedan har jag räknat ut de teoretiska värdena om serien vore normalfördelad genom att multiplicera 2.35% , 15.85% , 49,85% , 83,85% , 97,35% och 99,7% med totalsumman. Därefter har jag utfört ett chi2-test med mina observerade och teoretiska värden och fått ett p-värde som visar om mätserien är normalfördelad eller ej.

Nu undrar jag vad jag ska göra om min mätserie innehåller 8, 10 eller n datapunkter? Vilka procentvärden ska jag använda då för den teoretiska normalfördelade kurvan? Finns det en generell formel för detta eller går dessa värden att hitta i en tabell?
Senast redigerad av Einh 2021-04-27 kl. 19:29.
Citera
2021-04-27, 20:43
Medlem
Igni-ferroques avatar
Har försökt kolla upp detta, kan dock inte länka i detta fall.

Det verkar finnas en del tumregler. Man vill ha minst 5 förväntade observationer per intervall.

Så om man har 100 mätvärden så bör man inte dela upp i mer än 20 intervall. Det första intervallet skulle alltså vara från 0 till 0,05 i sannolikhet. Om man kikar i en tabell för normalfördelningen så borde det bli z = -1,31 och lägre ungefär. Sedan fortsätter man dela upp i lika stora intervall med avseende på sannolikhet., 0,05-0,10 osv.

Tydligen brukar man dela upp en symmetrisk fördelning i ett jämnt antal kategorier.

Vad det här säger om ditt fall med enbart 6 värden? Vet ej säkert, men det verkar vara en god ide att vara väldigt försiktig med slutsatser iaf då det är så ont om mätvärden.

En tumregel verkar vara att man vill ha minst 30 mätvärden eller så.

Nu har jag hittat ovanstående i en bok, kan eventuellt skilja litet mellan olika författare?
Citera
2021-04-28, 07:21
Medlem
nerdnerds avatar
Kanske chi2 inte är det bästa testet? Fler alternativ nämns här:

https://en.wikipedia.org/wiki/Normality_test
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem