Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
Jag kommenterade ditt resonemang om "det perfekta spelet" som är generellt och förutsätter en teoretisk spelare med oändlig beräkningskapacitet. Hur skulle den annars kunna analysera alla drag?
Ok, men med oändlig beräkningskapacitet varför skulle du vilja hoppa över att analysera ”dåliga” drag?
Citat:
Jag undviker helst begreppet AI då det på senare tid kapats av mer eller mindre oseriösa aktörer med begränsade kunskaper i ämnet.
Ok, håller med. Engelska agent passar bättre; vet inte vad svenska motsvarigheten är.
Citat:
På algoritmnivå är schackproblemet löst sedan länge genom att det spelteoretiskt optimala draget alltid går att hitta med enkel trädsökning. Att vi inte vet om svart eller vit vinner beror enbart på att vi inte orkar vänta typ 10¹⁰⁰ år på att trädsökningen skall hinna traversera alla möjliga ställningar. Algoritmässigt är problemet alltså löst, men vi saknar datorer som är tillräckligt kraftfulla för att köra algoritmerna på rimlig tid.
Håller med.
Citat:
Att algoritmerna existerar är dock tillräckligt för att vi skall kunna analysera vilka egenskaper de har och analysen visar att en spelare som gör sina drag enligt "det perfekta spelet" aldrig kommer att spela för att vinna om inte segern är garanterad redan vid första draget. Därför är ditt resonemang ofullständigt. Vi förväntar oss något mer av en bra schackspelare än att den alltid spelar för att inte förlora.
1. Jag tror att vi är överens om att den teoretiskt perfekta spelaren skulle spela för att ta en vinst ifall motståndaren gör ett misstag som tillåter det.
2. Jag håller inte med om att algoritmer med begränsad beräkningskapacitet som således inte spelar perfekt är representativt för vad som skulle hända för ett perfekt spel.
3. Om dom algoritmerna spelar o-optimalt emot en dålig spelare och inte tar vinst när motståndaren gör bort sig så spelar den långt ifrån ett perfekt spel.
Jag ser punkt 3 som ett bevis för min ståndpunkt i punkt 2; givet punkt 1.