2021-04-28, 00:25
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knosken
Att han skrev att det för minst en spelare finns INGEN strategi som leder till garanterad vinst, men du läste det som att det FINNS en strategi som leder till garanterad vinst. Varpå er diskussion blev hysteriskt märkligt då övriga inte heller förstått att du läst fel (eller inte låtsades om det)

Mycket riktigt så missförstod jag honom, ja. Så visade det sig vara.
Citera
2021-04-28, 01:54
Medlem
Proras avatar
Svaret på TS frågeställning, som den är uttryckt, alltså kan en spelare givet vilken spelsituation som helst alltid vinna, måste, som upprepats flera gånger redan, vara nej, då detta skulle garantera bägge spelare vinst, vilket naturligtvis är omöjligt.

Mer intressant är om en spelare från start alltid kan spela på ett sätt så att denne garanteras vinst. Om så är fallet inses av ovanstående resonemang, att denne spelare måste vara vit, då denne alltid ligger ett steg före.

Någon "brute force"-lösning på denna fråga tror jag inte ligger inom räckhåll, men jag har å andra sidan ingen koll på vad man förväntar sig att en kvantdator ska kunna klara av.

Men jag håller det inte för osannolikt att det skulle kunna gå att bevisa rent matematiskt om så är fallet eller inte, och då inte ett kokboksrecept på hur man skulle gå till väga, utan ett existensbevis som bara bevisar att en sådan lösning alltid finns, men utan att kunna visa hur man skulle spela (eller motsvarande: att vinstgarantin inte existerar), men det är ju bara en ren gissning, baserat på det faktum att antalet möjliga partier trots allt är ändligt.
Citera
2021-04-28, 07:13
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det spelas massor av schack även idag utan 50-regeln iofs. Inte mästerskap, men schack har så många varianter att jag tycker att det måste räknas som schack även utan den regeln.

Nja, håller inte med om att det spelas massa schack utan den regeln. Ända fallen jag kan tänka på är när barn spelar det och dom inte känner till regeln. Men om man pratar schack så får man såklart förhålla sig till alla regler, även de som är mindre vanliga.

Citat:
Det påstod jag inte.

Det gjorde du visst, eller du kanske uttryckte dig slarvigt?

Citat:
50-dragsregeln kände jag inte till. Då ska minst en spelare kunna nå minst remi.
Citera
2021-04-28, 07:35
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Är det per definition i turbaserade spel så att någon av spelarna kan tvinga fram ett visst utfall?

Inte per definition, och definitivt inte för tur baserade spel. Men för spel där båda spelar har full information och inga slumpelement finns, så som schack så är det bevisat att det alltid är så ja.
Citera
2021-04-28, 07:38
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Det beror lite på var i partiet du befinner dig. I början sker öppningen och de första dragen ofta utifrån vad som är optimalt utifrån teorin. Ofta har dessa drag pluggats in. Middle game och end game är där de duktiga verkligen kan visa vad de går för.

*optimalt utifrån vår förståelse och med våra erfarenheter av schack.

Inte optimalt i ordets sanna betydelse, eller vi vet inte om så är fallet än iaf. Kung e2 skulle kunna vara början på ett perfekt spel.
Citera
2021-04-28, 07:43
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Mer intressant är om en spelare från start alltid kan spela på ett sätt så att denne garanteras vinst. Om så är fallet inses av ovanstående resonemang, att denne spelare måste vara vit, då denne alltid ligger ett steg före.

Måste absolut inte vara vit, även fast det känns troligt. Finns flera spel där det är en nackdel att börja och andra spelaren således kan påtvinga fram en vinst; kan vara fallet även för schack.

Citat:
Någon "brute force"-lösning på denna fråga tror jag inte ligger inom räckhåll, men jag har å andra sidan ingen koll på vad man förväntar sig att en kvantdator ska kunna klara av.

Skulle ju kunna finnas en 10-15 drag som tvingar matt ifrån startpositionen. Isåfall skulle det ju gå att lösa det brute Force, iaf e svag lösning. Men det känns otroligt att det finns någon sån kombination och vi inte hittat den.

Citat:
Men jag håller det inte för osannolikt att det skulle kunna gå att bevisa rent matematiskt om så är fallet eller inte, och då inte ett kokboksrecept på hur man skulle gå till väga, utan ett existensbevis som bara bevisar att en sådan lösning alltid finns, men utan att kunna visa hur man skulle spela (eller motsvarande: att vinstgarantin inte existerar), men det är ju bara en ren gissning, baserat på det faktum att antalet möjliga partier trots allt är ändligt.

Bevis för att ett perfekt spel existerar finns redan idag. Eller du kanske menade bevis för att det perfekta spelet leder till vinst för någon spelare och inte remi?
Citera
2021-04-28, 09:38
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Det är så jag tolkar frågan med, mig veterligen så finns det inget sätt som man kommit fram till som lyckats. Är det klarlagt om , och i så fall hur stor fördel det är att börja?
Nja...här har man gått på statistik som visar att vit vinner lite oftare än svart. Med betoning på LITE
Citera
2021-04-28, 10:36
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Det gjorde du visst, eller du kanske uttryckte dig slarvigt?

Det är du som läser slarvigt.
Citera
2021-04-28, 11:34
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Det är du som läser slarvigt.

Okej, blev rätt i skallen nu. My bad.
Citera
2021-04-28, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Bevis för att ett perfekt spel existerar finns redan idag.
Källa?
Citera
2021-04-28, 20:28
Medlem
Vid spelets start är det ju med stor sannolikhet remi om ingen gör något ens litet misstag. Dock har väl det aldrig bevisats, teoretiskt kan ju vit, eller mer osannolikt svart, stå på vinst när spelet börjar.
Citera
2021-04-28, 20:34
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Q-
Okej då. Håller med dig om det med perfekt spel, insåg att jag hade fel nu när jag tänkte ett varv extra haha. Men ja, det finns ju schackdatorer som ser 40-50 drag framåt ifall man ger dom tid. Det var min definition av perfekta spel. Men insåg att dom behöver oändligt antal drag framåt så blir det perfekt, vilket är omöjligt japp.

Under Magnus Carlsens invitation som var för inte så länge sedan så gjorde datorn det när de spelade, jag tror det var i kvartsfinalen eller semi. Det var dock ett endgame som kommentatorerna sa kommer bli lika om ingen gör en blunder, datorn såg en forced mate på runt 44 drag. Inte i närheten det som ska göras i denna tråd men än dock imponerande, även Hikaru sa tt det inte finns en chans att en människa ser det där.

Citat:
Ursprungligen postat av Q-
Det vet jag. Finns några exempel på när människor har spelat ett drag, datorn har sagt "dåligt drag, 100% förlust", sen har människan spelat några drag till och datorn ändrar sig och säger "perfekt, 100% vinst nu". Så ja, datorn kan missa saker.

Men, det finns ju ett ändligt antal olika ställningar, ifall du ger det tillräckligt mycket tid kan en dator räkna ut exakt hur många gånger vit vinner.

Fast om flera drag görs så ändras förutsättningarna och datorn kalkylerar den nya positionen, jag hade velat se exempel på det du menar. Du kan exempelvis ha forced mate på ex 9 drag och missa det, göra ett drag som gör att du går från 100 % vinst till förlust.

Citat:
Ursprungligen postat av Klauz
Det är faktiskt en intressant fråga, men tyvärr omöjlig att svara på. Antalet möjliga kobinationer av drag i ett parti schack är VÄLDIGT mycket större än antaö partiklar i universum och man kan därför inte "lösa" schack. Jämför med, till exempel, luffarschack där man alltid kan räkna ut det optimala draget i en given situation. Detta är dock tyvärr inte möjligt i schack.

För att svara på din fråga - ingen vet och ingen kommer någonsin kunna veta heller.

jag tror inte du behöver kunna beräkna alla drag som eventuellt kan göras då exempelvis väldigt många av dragen du kan göra är så dåliga att du mest troligtvis kommer förlora om du gör dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Detta är ett olöst problem. Schack är inte löst, och kommer förbli olöst under våran livstid. Det kräver att gå igenom 10^143 brädkombinationer.

Lite samma som innan men förstår såklart problematiken i det hela om man drar det till trådstarten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in