Citat:
Ursprungligen postat av
Q-
Okej då. Håller med dig om det med perfekt spel, insåg att jag hade fel nu när jag tänkte ett varv extra haha. Men ja, det finns ju schackdatorer som ser 40-50 drag framåt ifall man ger dom tid. Det var min definition av perfekta spel. Men insåg att dom behöver oändligt antal drag framåt så blir det perfekt, vilket är omöjligt japp.
Under Magnus Carlsens invitation som var för inte så länge sedan så gjorde datorn det när de spelade, jag tror det var i kvartsfinalen eller semi. Det var dock ett endgame som kommentatorerna sa kommer bli lika om ingen gör en blunder, datorn såg en forced mate på runt 44 drag. Inte i närheten det som ska göras i denna tråd men än dock imponerande, även Hikaru sa tt det inte finns en chans att en människa ser det där.
Citat:
Ursprungligen postat av
Q-
Det vet jag. Finns några exempel på när människor har spelat ett drag, datorn har sagt "dåligt drag, 100% förlust", sen har människan spelat några drag till och datorn ändrar sig och säger "perfekt, 100% vinst nu". Så ja, datorn kan missa saker.
Men, det finns ju ett ändligt antal olika ställningar, ifall du ger det tillräckligt mycket tid kan en dator räkna ut exakt hur många gånger vit vinner.
Fast om flera drag görs så ändras förutsättningarna och datorn kalkylerar den nya positionen, jag hade velat se exempel på det du menar. Du kan exempelvis ha forced mate på ex 9 drag och missa det, göra ett drag som gör att du går från 100 % vinst till förlust.
Citat:
Ursprungligen postat av
Klauz
Det är faktiskt en intressant fråga, men tyvärr omöjlig att svara på. Antalet möjliga kobinationer av drag i ett parti schack är VÄLDIGT mycket större än antaö partiklar i universum och man kan därför inte "lösa" schack. Jämför med, till exempel, luffarschack där man alltid kan räkna ut det optimala draget i en given situation. Detta är dock tyvärr inte möjligt i schack.
För att svara på din fråga - ingen vet och ingen kommer någonsin kunna veta heller.
jag tror inte du behöver kunna beräkna alla drag som eventuellt kan göras då exempelvis väldigt många av dragen du kan göra är så dåliga att du mest troligtvis kommer förlora om du gör dem.
Citat:
Ursprungligen postat av
Heymid
Detta är ett olöst problem. Schack är inte löst, och kommer förbli olöst under våran livstid. Det kräver att gå igenom 10^143 brädkombinationer.
Lite samma som innan men förstår såklart problematiken i det hela om man drar det till trådstarten.