2021-04-27, 12:48
Medlem
Dingokuddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Så var det när mina var små och samma gäller f.f här där vi bor, ingen cykel till skolan, men kanske de struntar i regler och låter alla invandrarbarn göra lite som dom vill, lugnast så, typ, sen gick det som det gick...tragiskt iaf.

Det är fortfarande inte olagligt, även om det är olämpligt att barn cyklar i trafik innan 12 års ålder. Här cyklar 8-10-åriga barn själva till skolan. Svenska barn om det är viktigt.

Barnet kan ju ha varit i sällskap med vuxen, olovligt cyklat ut från förskolans område osv. Eller cyklat själv till förskolan, vilket jag inte tror är vanligt då det alltså handlar om ett barn i 6-årsåldern eller yngre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
"Du måste alltid ha bra uppsikt bakåt samt runt bilen och du ska alltid vara beredd på att bromsa och avbryta backningen. Enligt lagen får du endast backa om det kan ske ”utan fara eller hinder för andra trafikanter”

inget snack om vad lagen säger, men det betyder inte att chauffören har brutit mot den.
kan varit som så att han backade och så kom barnet i full fart från annat håll och dammade rakt in i lastbilen och slog ihjäl sig.
Vi får se vad Polisens slutsats säger. I dagsläget misstänker dom inget brott.

Var inte så tvärsäker om du inte var där och såg allting.
Citera
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Jag vidhåller att detta är en tragisk olycka tills andra eventuella uppgifter kommer fram.

Det finns ingenting som är bara en olycka. Bakom varje olycka finns det en orsak. Antingen människor som gjort fel eller varit slarviga eller tekniska orsaker (som också oftast i slutänden beror på människors handlande).

Ditt fatalistiska synsätt skördar liv och lidande. "Äh, det var en olycka. Det händer så lätt. Nu visslar vi vidare och tittar på fåglarna."
Citera
2021-04-27, 12:50
Bannlyst
Vem låter sin föreskoleunge cykla ensam på en jävla parkering??
Citera
2021-04-27, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det finns ingenting som är bara en olycka. Bakom varje olycka finns det en orsak. Antingen människor som gjort fel eller varit slarviga eller tekniska orsaker (som också oftast i slutänden beror på människors handlande).

Ditt fatalistiska synsätt skördar liv och lidande. "Äh, det var en olycka. Det händer så lätt. Nu visslar vi vidare och tittar på fåglarna."
Okej. Då kan ju du förklara varför Polisen i dagens läge INTE misstänker brott.

Och andra sidan rätt komiskt att du besvarar mitt inlägg trots att du skulle ignorera mig för nån dag sen
Citera
2021-04-27, 12:51
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Vad gjorde förskolebarnet på cykel för det första? man får inte cykla till skolan förrns man fyllt 12 år, pga att barn före tolv inte utvecklat abstrakt tänkande, kan inte se konsekvenser m.m, föräldrarna skulle jag syna lite närmre i sömmarna om jag vore polisen.

Tråkig olycka givetvis men håller med dig i din frågeställning.
Även med målsmans sällskap så fick man inte cykla till skolan har jag för mig innan man blev 12 år.
Citera
2021-04-27, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grfnw10
Vem låter sin föreskoleunge cykla ensam på en jävla parkering??
Det där är en ganska grov anklagelse eftersom vi inte vet åldern på barnet.
Citera
2021-04-27, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furorem
Det är möjligt att den skola dina barn gick på tillämpar några egna regler, men ingen lag förbjuder barn under 12 år att cykla. Och jag tror nog att en sådan regel är utanför skolans bestämmanderätt.
och sunt förnuft plus rekommendationer kan man strunta i som förälder, bara vinka av sin 6åring på morgonen, somna om och hoppas att ungen hittar hem igen senare, hoppas inte du är förälder.
Citera
2021-04-27, 12:54
Medlem
BestCoast.s avatar
Citat:
Okej. Då kan ju du förklara varför Polisen i dagens läge INTE misstänker brott.

Och andra sidan rätt komiskt att du besvarar mitt inlägg trots att du skulle ignorera mig för nån dag sen

Polisen misstänker väl inte brott då chaffören inte anses vållande? Inte svårare än så.

Tråkigt för alla inblandade, speciellt när barn dör.
RIP
Citera
2021-04-27, 12:55
Medlem
Citat:
Det där är en ganska grov anklagelse eftersom vi inte vet åldern på barnet.
Förskoleålder, alltså inte börjat ettan ännu.
Citera
2021-04-27, 12:55
Medlem
Väldigt nyfiken på hur det ser ut eftersom alla vändplaner vid t ex förskolor utformas för att lastbilar inte ska behöva backvända eftersom det är en mycket känd olycksrisk. Kanske lat cahufför som inte orkade köra 10 meter extra för att vända på avsedd plats.

Angående ingen misstanke om brott. Jag har varit med om en trafikolycka där polisen initialt noterade ingen misstanke om brott. Det slutade med att föraren av den bil som var inblandad i olyckan dömdes till vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada.

Backar man ett stort fordon, i synnerhet i anslutning till en förskola krävs det enorm varsamhet och ett stort ansvar på chauffören. Ytterligare ett människoliv till spillo p g a bristande infrastruktur för oskyddade trafikanter.
Citera
2021-04-27, 13:01
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Det resonemanget haltar eftersom Polisen INTE misstänker brott.
Här de ens haft tid att utreda olyckan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in