2021-04-27, 12:39
Medlem
online_alwayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Jag menar att eftersom polisen inte misstänker något brott i dagsläget så får vi förutsätta att det rör sig om en väldigt tragisk olycka. Men du kanske har sett något som polisen inte lagt märke till? Ja, Flashback är ett forum för spekulationer men ibland går det väldigt överstyr.

Vi kan ju vara öppna för att lastbilschaffören har kört på rutin. Lite för fort, inte kollat i backspeglar ordentligt osv. Men det är kanske inget brott och säger inte att det har gått till så heller.

Är mest intresserad av hur det ser ut på platsen i detta läget och vad som faktiskt har hänt.

Jag säger, spekulera på!
Citera
2021-04-27, 12:41
Medlem
Citat:
Jag menar att eftersom polisen inte misstänker något brott i dagsläget så får vi förutsätta att det rör sig om en väldigt tragisk olycka. Men du kanske har sett något som polisen inte lagt märke till? Ja, Flashback är ett forum för spekulationer men ibland går det väldigt överstyr.

Jag tror nog att det kan komma att förändras ganska snabbt. Men det lär vi veta i sinom tid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av online_always
Vi kan ju vara öppna för att lastbilschaffören har kört på rutin. Lite för fort, inte kollat i backspeglar ordentligt osv. Men det är kanske inget brott och säger inte att det har gått till så heller.

Är mest intresserad av hur det ser ut på platsen i detta läget och vad som faktiskt har hänt.

Jag säger, spekulera på!
Jag kan ju tycka att man bör visa hänsyn till och respektera att alla inblandade mår väldigt dåligt just nu och då bör man kanske hålla inne på dom allra värsta spekulationerna. Jag väljer att vänta tills polisens utredning är klar. Som läget är rubriceras det som tragisk olycka och inget annat.
Citera
Medlem
brutefishs avatar
Citat:

Jag säger, spekulera på!
man ska uppsikt när man backar och är ett brott om man inte gör detta.
Citera
2021-04-27, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furorem
Det får man visst det, finns ingen lag som förbjuder det.
Så var det när mina var små och samma gäller f.f här där vi bor, ingen cykel till skolan, men kanske de struntar i regler och låter alla invandrarbarn göra lite som dom vill, lugnast så, typ, sen gick det som det gick...tragiskt iaf.
Citera
2021-04-27, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furorem
Jag tror nog att det kan komma att förändras ganska snabbt. Men det lär vi veta i sinom tid.
Precis. Och därför bör vi kanske ligga lågt med helt befänga spekulationer, konspirationer som läget är nu.

Jag lider nåt fruktansvärt med alla berörda oavsett hur det gått till.
Citera
2021-04-27, 12:43
Medlem
Citat:

Jag säger, spekulera på!

Grundregeln är att man inte får backa över folk, sen kan såklart olyckor hända.
Citera
2021-04-27, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
man ska uppsikt när man backar och är ett brott om man inte gör detta.
Det resonemanget haltar eftersom Polisen INTE misstänker brott.
Citera
2021-04-27, 12:45
Medlem
Barnet kan ha varit på väg till förskolan med förälder, inte helt ovanligt att de cyklar då. Det kan ju också vara så att barnet åkte på en trehjuling eller sparkcykel, sådana brukar ju finnas på förskolegården..
Citera
2021-04-27, 12:45
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:

Jag säger, spekulera på!

Borde röra sig om Hovgläntans förskola som ligger intill Ås skola (står att förskolan ligger i anslutning till en skola).

https://www.google.se/maps/@63.24796...6!9m2!1b1!2i37

Street view går inte in till förskolan men den ligger bakom skolan och det borde vara den parkeringen som syns i ovan länk som lastbilen kört in på. Jag hoppas innerligt att barnet inte hade lämnats till förskolan för jag kan inte se hur det ska vara möjligt att ett barn under förskolans tillsyn kan tillåtas vara utanför förskoleområdet och cykla. Men jag kan inte heller se att det är rimligt att ett 6-åring cyklar själv till förskolan, även om det ser ut osm att det ligger fastigheter nära intill.

Tragisk olycka som kunnat inträffa pga flera faktorer av oaktsamhet och har på ett par sekunder gett föräldrar, lastbilschaufför och förskolepersonal (med flera) men för livet. Och tagit ett barn alldeles för tidigt.

edit: här ser man nog förskolan från andra sidan
https://www.google.se/maps/@63.24659...6!9m2!1b1!2i37
Senast redigerad av Beaver14 2021-04-27 kl. 12:49.
Citera
2021-04-27, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Så var det när mina var små och samma gäller f.f här där vi bor, ingen cykel till skolan, men kanske de struntar i regler och låter alla invandrarbarn göra lite som dom vill, lugnast så, typ, sen gick det som det gick...tragiskt iaf.

Det är möjligt att den skola dina barn gick på tillämpar några egna regler, men ingen lag förbjuder barn under 12 år att cykla. Och jag tror nog att en sådan regel är utanför skolans bestämmanderätt.
Citera
2021-04-27, 12:47
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Det resonemanget haltar eftersom Polisen INTE misstänker brott.
"Du måste alltid ha bra uppsikt bakåt samt runt bilen och du ska alltid vara beredd på att bromsa och avbryta backningen. Enligt lagen får du endast backa om det kan ske ”utan fara eller hinder för andra trafikanter”

inget snack om vad lagen säger, men det betyder inte att chauffören har brutit mot den.
kan varit som så att han backade och så kom barnet i full fart från annat håll och dammade rakt in i lastbilen och slog ihjäl sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in