2021-04-27, 11:06
Medlem
Fittheligeandes avatar
Det innebär att ni tror att ni vet allt som behövs att veta, att ni vet bäst. Men sen insett att ni egentligen var jävligt korkade och ignoranta?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dunning%E2%80%93Kruger-effekten
Senast redigerad av Fittheligeande 2021-04-27 kl. 11:25.
Citera
2021-04-27, 11:11
Medlem
mingtians avatar
Oja, tänker att många barn upp till 25 lider av detta. Sedan fastnar många i det antagligen men det är mest synd om dom.
Citera
2021-04-27, 11:13
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
Det innebär att ni tror att ni vet allt som behövs att veta, att ni vet bäst. Men sen insett att ni egentligen var jävligt korkade och ignoranta?
Nej. Vårt eget redan som valp vunna bättrevetande är livslångt.

Kontinuitet, är gravt underskattat idag och demoniserat som värdekonservativt, m.a.o. "brunnet i proppskåpet och brunt" av rödingarna som i Sverige styr det offentliga samtalet.
Citera
2021-04-27, 11:16
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande

Det är väl oftast ungdomar 14-25 som drabbas av detta.

Typ klimatalarmisten Greta.
Citera
2021-04-27, 11:21
Medlem
torrenttobbes avatar
Menar du, Dunning-kruger effekten?
Citera
2021-04-27, 11:24
Medlem
Fittheligeandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe

Ha ha ja precis! Fan vilken miss. Ska genast ändra det.
Citera
2021-04-27, 11:25
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe

Tänkte detsamma, aldrig hört talas om ivar
Citera
2021-04-27, 11:41
Medlem
FiveDayss avatar
Är det en korrekt beskrivning att den inkompetente ser sig själv som allvetande inom området? Jag trodde att Dunning-Krugereffekten endast innebär att den inkompetente överskattar sina förmågor, och att den kompetente underskattar sina förmågor jämte andras. Det är vad den engelska artikeln säger. För då stämmer det in på mig i alla fall.

I regel ska man akta sig för att utgå ifrån att man är immun mot en bias. Det hjälper så klart att känna till att en bias existerar, men det utgör inget fullgott skydd.
Citera
2021-04-27, 11:47
Medlem
Nej, jag är alldeles för smart för att falla för sådana bias.
Citera
2021-04-27, 11:56
Medlem
Sinraths avatar
Jag kan inte på rak arm komma på mig själv med detta fenomen men har så klart vaga minnen av att vara tvärsäker på en sak, utan egentliga belägg, men sen fått äta mössan efteråt eller rentav kommit undan tillfälligt. Hoppas inte det satt i sig under nån längre tid.

Tycker personligen detta är på något sätt besläktat med "killgissning". Kommer en fråga upp bland ett gäng gubbar där ingen egentligen vet svaret så är väldigt ofta flera skjuter från höften och målar upp det hela som självklar sanning. Oftast bemött av surt avvisande när man petar lite vart dom fått denna kunskap från. Dom som inte vill försöka presentera deras tankar som fakta ligger lite lägre med "självklarheterna".
Citera
2021-04-27, 12:00
Medlem
Hurt-Åkes avatar
För en tonåring är det ett konstant normalt tillstånd. Vi har alla varit tonåringar.
Citera
2021-04-27, 12:06
Medlem
D45Ks avatar
Jag skulle säga att alla genomgår detta i olika grad när vi lär oss något nytt.

säg köra bil:

1. Det är nytt och du känner att har massor att lära.
2. efter en del övning såtycker du dig vara helgrym och bästa föraren i världen.
3. Du lär dig mer och inser att du aldrig blir helt fulllärd och detfinns alltid mer att lära.

Vissa kan fastna i steg två och detta kan bromsa att hamna i steg 3. Ett proffs vet att den kan massor men är ödmjuk att den inte kan allt och inser att de finns massor nytt att lära.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in