• 2
  • 3
2023-12-28, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jnewj
Fungerar verkligen det? Så om jag köper ett paket havregryn och sedan ber om att ta ut 500kr utöver. Sätter i endered kortet för att betala havregrynen så får jag ut 500kr från kortet?

Dock förstår jag inte varför man vill ha ut, äta behöver man ändå göra så lika bra att betala med det för mat.

Ni som vill ha ut pengar, ni kan väl bara köpa typ en köksmaskin på Ica maxi, gå och returnera den dagen efter och sätta in ert vanliga betalkort för retur?

När jag var ung jobbade jag i matbutik och vi hade ingen som sa något om att pengarna ska in på samma kort. Ingen i kassan har väl tid eller lust att sitta och läsa av rätt kortuppgifter, för något enkelt system för att kolla det finns inte.

Det borde ju fungera? För det är inget som i systemet som nekar ifall man stoppar i ett annat kort för retur.

Vet bara att tex elektronik, klädbutiker osv är kinkiga med sådant.

Det som jag skrev fungerar, gjorde det nästan varje gång jag hade pengar på edenred-kortet. Av, låt oss säga ”speciella skäl” ;-)
Citera
2023-12-28, 21:13
Medlem
Citat:
Fungerar verkligen det? Så om jag köper ett paket havregryn och sedan ber om att ta ut 500kr utöver. Sätter i endered kortet för att betala havregrynen så får jag ut 500kr från kortet?

Dock förstår jag inte varför man vill ha ut, äta behöver man ändå göra så lika bra att betala med det för mat.

Ni som vill ha ut pengar, ni kan väl bara köpa typ en köksmaskin på Ica maxi, gå och returnera den dagen efter och sätta in ert vanliga betalkort för retur?

När jag var ung jobbade jag i matbutik och vi hade ingen som sa något om att pengarna ska in på samma kort. Ingen i kassan har väl tid eller lust att sitta och läsa av rätt kortuppgifter, för något enkelt system för att kolla det finns inte.

Det borde ju fungera? För det är inget som i systemet som nekar ifall man stoppar i ett annat kort för retur.

Vet bara att tex elektronik, klädbutiker osv är kinkiga med sådant.

Det går alldeles utmärkt att göra exakt så som du beskrev det med havregrynen.
Citera
2023-12-28, 21:50
Medlem
Lassekkongos avatar
Citat:
Ja eller bara köpa typ en köksmaskin för summan, returnera och stoppa i ditt vanliga kort. Tror knappast det finns något system som läser av kortet eller att den i kassan läser av kortnummer?

Själv använder jag bara kortet på Ica till mat så är problemet löst. Äta ska man ju ändå göra.

Samma här, 2000 är ju fan ingenting, lite bullar, fläskfile och juice sen får man använda sitt vanliga kort för matköp.

Du kan säkert bli avstängd, jag har då köpt cigg när jag rökte bland matvaror, vilket man inte heller får
Citera
2023-12-29, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassekkongo
Samma här, 2000 är ju fan ingenting, lite bullar, fläskfile och juice sen får man använda sitt vanliga kort för matköp.

Du kan säkert bli avstängd, jag har då köpt cigg när jag rökte bland matvaror, vilket man inte heller får

Exakt! Fast hur ska dom ha koll på att man gör returer? Det syns väl inte om jag tex får ditt insatt på mitt bankkort?

Köper en köksmaskin via endered kortet på Ica, returnerar köksmaskinen dagen efter och sätter i mitt privata bankkort? Dom vet väl inte om att det är returnerat?

Och det där med att köpa nåt litet och ta ut i kontanter syns inte heller, kommer se ut som du handlat mat för beloppet. Jobbigt att ha kontanter dock.

Men göra några returer nån gång per år ocu få det insatt på sitt privata bankkort måste vara vattentätt.

Någon som testat det?
Citera
2023-12-29, 11:34
Medlem
Lassekkongos avatar
Citat:
Exakt! Fast hur ska dom ha koll på att man gör returer? Det syns väl inte om jag tex får ditt insatt på mitt bankkort?

Köper en köksmaskin via endered kortet på Ica, returnerar köksmaskinen dagen efter och sätter i mitt privata bankkort? Dom vet väl inte om att det är returnerat?

Och det där med att köpa nåt litet och ta ut i kontanter syns inte heller, kommer se ut som du handlat mat för beloppet. Jobbigt att ha kontanter dock.

Men göra några returer nån gång per år ocu få det insatt på sitt privata bankkort måste vara vattentätt.

Någon som testat det?

Borde ju funka, har svårt att se att dom har någon koll alls, sålänge ica maxi går med på att du får använda ditt bankkort istället för edenred? Kanske står något i kassan om returer vilket jag oxå har svårt att tro,testa och återkom!
Citera
2023-12-29, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Ehh - nej, det stämmer inte. Det är snarare så att butiken ibland inte vill betala åter till kortet då de måste göra sig av med 500lapparna.

Citat:
Ursprungligen postat av RoadToPerdition
Fan vad less jag är på att läsa det fetmarkerade. Ja, självklart vill handlaren att du använder samma kort som du betalade med vid en retur. MEEEN det är ingen som kan kolla det om personen inte fysiskt kollar på ditt kort och vad det står på kvittot, vilket inte kommer hända. Jag har jobbat i butik och det är bara dra vilket kort du vill.

Du kan vara less på det men det är fotfarande ett lagkrav att återbetalning ska ske till samma kort som det köptes på. Att du och många andra inte följt lagen betyder inte att den inte existerar.

https://lawline.se/answers/aterbetal...ill-samma-kort
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in