Citat:
Ursprungligen postat av
Ghana
Visst, det köper jag. Det sexuella spelet är väldigt komplext, ofta otroligt implicit och kommer givetvis förekomma när man grupperar ihop tonåringar. Det går naturligtvis inte att förbjuda det implicita eller dra en absolut, tydlig gräns för vad som är okej. Men uppenbart och explicit sexuellt provokativt beteende, såsom denna klädsel, bör man inte tillåta.
Sex får tonåringar hålla på med på sin fritid, utanför skolan.
Jag förstår fortfarande inte vad problemet är. På vilket sätt gör det skada med explicit sexuellt beteende i skolan?
Citat:
För nästan alla människor uppfattas en kvinna ha lägre värdighet om hon säljer ut sin sexualitet till omgivningen än om hon har sexuell integritet. Det är jag rätt säker på att även du tycker, åtminstone undermedvetet och instinktivt, även om du säkert inte kommer erkänna det här (men fundera på det ärligt en stund).
Bakgrunden till varför det är så är naturligtvis evolutionär - liksom bakgrunden till att män och kvinnor har olika sexualitet.
Evolutionärt har det varit viktigare för kvinnor är vara sexuellt återhållsamma, och väldigt selektiva, eftersom varje samlag är en potentiell graviditet - en livslång uppoffring. För en livslång uppoffring vill man ha maximal output - d.v.s. så bra gener som möjligt, för då är överlevnadschansen för avkomman maximal. Därför har det inte varit fördelaktigt att ligga runt med kleti och pleti, utan istället välja noga. Det ökar förstås även avkommans överlevnadschanser om fadern stannar och hjälper till att ta hand om denne, därav finns det också en relationsaspekt i kvinnans sexuella preferenser, som är tydligare än för män.
För mannen är priset för ett samlag som högst en kvart av sin tid, sen kan denne springa iväg och fortsätta jaga i skogen eller vad den nu gör. Därav är män mindre selektiva och ligger med det mesta.
Detta synsätt ligger förstås kvar i vår kultur trots att kvinnor idag, tack vare skydd, är sexuellt fria. Och det är ett synsätt som återfinns både hos män och kvinnor. Jag tror att detta synsätt till stor del faktiskt grundar sig i vår biologi, eftersom det är 100% tvärkulturellt och eftersom överlevnadspremissen har varit densamma i tiotals miljoner år, och har således haft lång tid att sätta sig in i vår biologiska psykologi.
Sen kan man tycka det är fel, men faktum är att synsättet finns där och kommer fortsätta finnas där. Människor är människor, vi är biologiska varelser. Det går inte att ändra på.
Sen kan jag tycka det är väldigt billigt och ytligt att sälja ut sin sexualitet för att få uppmärksamhet. Bara visa lite av din hud, det kräver ingen ansträngning alls. Och måste man anspela på sin sexualitet för att bli intressant tyder det på att man inte har så mycket annat att erbjuda.
Jag ser hellre att mina döttrar blir sedda och uppskattade för sin kompetens, personlighet och karaktär. Men jag är tydligen bara ett misogynt gubbslem.
Avslutningsvis tror jag definitivt inte unga kvinnor mår bättre av det. Jag tycker det är ganska tydlig - ofta är det tjejer som utstrålar osäkerhet som beter sig på det här sättet. Just av den anledningen är det en omtanke för dem att som förälder sätta gränser. Visst kanske det känns bra temporärt att få uppmärksamhet - men temporära dopaminkickar är förstås inget som skapar långsiktig tillfredsställelse.
Jag är tvärtom rätt övertygad om att kvinnor som itutats att de ska vara sexuellt frisläppta och promiskuösa mår betydligt sämre i längden än andra kvinnor. För oavsett vad de försöker intala sig själva så kommer de ha en liten inre röst som talar om för dem att de är billiga, lösaktiga och ovärdiga. Och innerst inne vet de också att rösten talar sanning.
Allt det där handlar bara om hur du vill att det ska vara, tyvärr stämmer det inte alls in med verkligheten. För hundra år sedan ansåg nästan alla att en kvinna hade lägre värdighet om hon sålde ut sin sexualitet till omgivningen. Inte idag, idag är det bara en mycket liten minoritet som anser det, åtminstone i västvärlden. Tvärtom är den typen av kvinnor de allra mest populära, de som alla killar vill bli ihop med, under skoltiden såsom i vuxenlivet, det kan du väl ändå inte ha missat? Alltså var detta att föredra pryda kvinnor bara ett kulturellt fenomen som inte hade någonting med evolutionära instinkter att göra, ett så bräckligt kulturellt fenomen att det dog ut.
Om man inte har något annat än sin sexualitet att sälja ut för att få uppmärksamhet? Varför då inte göra det? Alla människor söker uppmärksamhet, med hjälp av de medel de har tillgängliga.
Jag känner många kvinnor som ofta visar upp sig mycket lättklädda, och jag känner många kvinnor som aldrig gör det. Det finns vissa i båda grupperna som verkar må dåligt, men jag kan inte se någon överrepresentation åt något håll. De allra flesta som visar upp sig verkar trivas alldeles utmärkt med det.
Självsäkra tänkande kvinnor känner inte att det är ett dugg fel att vara sexuellt frisläppta. De inser att det finns absolut inget fel med det. Denna röst som säger att de är billiga dyker bara upp hos dem som är rädda för vad andra ska tycka, men som sagt, få tycker numera att det är ett billigt eller ovärdigt beteende.
Inte ett enda av dina argument håller. Det är uppenbart att det enda du egentligen är ute efter är ett patriarkalt samhälle där kvinnan tillhör sin man, eller sin framtida man, och ska tvingas till återhållsamhet så att han aldrig ska behöva känna sig svartsjuk eller oroa sig för rivaler.