2021-04-26, 12:49
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CV90
Man får naturligtvis ett bolån till runt 1,5% ränta om man bara har ett jobb och inte skitit i att betala tillbaka lån och krediter tidigare.

Är det för mycket begärt för att få ett miljonlån tycker du?

Jag hade enorma problem med att få huslån fast jag hade ordnad ekonomi. Hade rätt lite inkomst med bevisade att jag klarade mig.

Varför jag inte fick lånet? Därför att jag betalat allt kontant innan. Dvs inga lån innan. Därför fick jag inget lån. Vilken jävla idioti. Ska man straffas för att man sköter sig och inte tar lån?

När jag äntligen fick lån, så fick jag plötsligt låneerbjudanden av alla banker som sagt nej till mig. Nu när jag har ett lån och inte har råd med fler.

Ska säga att jag inte lånade en mille utan 60 000 kr.
Citera
2021-04-26, 12:50
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Att hyra kan man jämföra med att bo på hotell. Det är såklart dyrare att bo i en hyresrätt då fastighetsägaren ska tjäna pengar på att hyra ut. Då borde "hotellgästen" som har råd att hyra och få den service som ingår när man hyr sin bostad ha råd att äga sin bostad också.
Men! De mindre bemedlade får inte låna. . Det är där det skiter sig.

Det är dyrt att vara fattig.

Eller, missar jag något?

Stämmer bra, att bo i en dyr andrahandslägenhet gör för många det svårt att spara ihop till en kontantinsats i syfte att kunna bygga kapital genom att äga en bostad. Det är dock moment 22 då de dyra hyrorna är en stark drivkraft till att folk köpet bostäder, vilket driver upp priserna (och därmed skapar dessa inträdesbarriärer i form av kapital).

Stockholm har ju dessutom extremt dysfunktionella bostadsköer där det uteslutande är till andrahandsmarknaden man får vända sig (då det krävs så många år i bostadskö att förstahandskontrakt för de allra flesta inte är realistiskt) med följd att många fastnar i hyresträsket. Som sagt krävs en insats för att köpa, när man köpt bygger man på sitt kapital successivt med följd att rika blir rikare (som det alltid varit, bara i högre grad nu).
Citera
2021-04-26, 12:50
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Bor man i hyresrätt så köper man extra fritid. Den som bor i villa behöver lägga ner många timmar per månad på underhåll. Exempelvis trädgårdsarbete på sommaren och snöröjning på vintern. Målning, och staketbyte tar både tid och kräver en del verktyg. Takbyte, fönsterbyte, elarbeten och badrumsrenovering är saker som man inte gärna gör själv.

Inte så jätteroligt att lägga ner 5 timmar en lördag och rensa stopp i avlopp.

Den som bor i villa måste ständigt vara beredd på att något kan inträffa med bostaden som både tar en väldans massa tid och kostar mycket pengar. Det krävs en del kunskaper för att renoveringsarbetet ska bli bra. Händer ibland att man missar att köpa en del saker eller att man köper fel. Har ju hänt att man varit på bygghandeln 3 ggr samma dag.

Bor man i hyresrätt så köper man man extra fritid. Bara att ringa hyresvärden som fixar så att man istället kan lägga fritiden på roliga saker.

Såklart sant. Men du missar nöjet med att ha ett eget hus. Ingen kan säga åt dig vilken tapet eller färg du vill använda. Du har en egen trädgård och ingen gnäller om du står och grillar. Dina barn kan ha en egen studsmatta och spela fotboll på tomten.

Sen kommer det en dag när du blir gammal och kanske vill flytta till en enklare hyres/bostadsrätt.
Du säljer kåken och har din pension tryggad med pengar från försäljningen.
Då är det lätt att hålla sig för skratt när man som hyresgäst inser att man har en usel pension och har betalat bort sin "extra" pension till nån annan genom att leva "bekvämt".
Citera
2021-04-26, 12:51
Medlem
Ligger en del i det men även "rika" kan välja att hyra för smidighetens skull.

Det är väl detsamma med försäkringar. Ju mindre bemedlad du är ju mer får du betala i premier.
Citera
2021-04-26, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Jovisst, de tar ju en risk hyresvärdarna. Men lägger du ihop alla parametrar under en lång tid så blir det såklart billigare att äga en att hyra. Någon ska tjäna pengar på att hyra ut.

Alla borde få chansen att äga. Sen om man vill betala för lyxen att hyra så är ju det bra att den möjligheten finns. Fast för det mesta bor inte i folk i hyresrätter för att de vill betala för lyx. De bor i hyresrätt för för att de inte har möjlighet till annat.

Bor du på hotell så tar du inte heller någon risk, och inte behöver du betala för el och allt annat. Men det blir fan så mycket dyrare.
Billigare, hur? Det beror på hur man räknar. I hus måste ägaren jobba gratis, eller leja ut jobb dyrt. En hyresgäst betalar en fast avgift för att slippa detta. Är det över huvud taget önskvärt att hyresgästen betalar mindre när den inte tar ansvar för fastigheten? Jag förstår inte frågeställningen riktigt...
Citera
2021-04-26, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Bor man i hyresrätt så köper man extra fritid. Den som bor i villa behöver lägga ner många timmar per månad på underhåll. Exempelvis trädgårdsarbete på sommaren och snöröjning på vintern. Målning, och staketbyte tar både tid och kräver en del verktyg. Takbyte, fönsterbyte, elarbeten och badrumsrenovering är saker som man inte gärna gör själv.

Inte så jätteroligt att lägga ner 5 timmar en lördag och rensa stopp i avlopp.

Den som bor i villa måste ständigt vara beredd på att något kan inträffa med bostaden som både tar en väldans massa tid och kostar mycket pengar. Det krävs en del kunskaper för att renoveringsarbetet ska bli bra. Händer ibland att man missar att köpa en del saker eller att man köper fel. Har ju hänt att man varit på bygghandeln 3 ggr samma dag.

Bor man i hyresrätt så köper man man extra fritid. Bara att ringa hyresvärden som fixar så att man istället kan lägga fritiden på roliga saker.

Helt rätt. Men fritiden kostar pengar. Det tokiga är att du som mindre bemedlad måste ha denna lyx och betala för den. (om fastighetsägaren sköter sig kan man kalla det lyx) Ingen hyr ut till en mindre kostnad än vad det kostar att driva stället. Så allt du lägger in vad det kostar och äga plussar du på lite extra för när du hyr ut. Eller skulle du hyra ut ditt boende till en lägre kostnad än allt du räknar ut vad det kostar?

Det vore fint om de mindre bemedlade hade möjligheten att äga och bo till en billigare kostnad.

Måste vara omöjligt att det är billigare att hyra. Det är ingen välgörenhet att hyra ut.

Med det sagt är det inget fel att hyra ut. Men det är som med hotell...det kostar att bo där. Och de mindre bemedlade blir tvungna.
Citera
2021-04-26, 12:53
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KELOWNA
Det är inte svårt att underhålla mycket själv. Sen har många en kompis eller nån i släkten, som är hantverkare eller elektriker. Att hyra är jättedyrt i dag om du vill bo i en storstad.

Säkert..
ungefär som att hyra ut en bil och låta den som hyr laga och serva den med kompisar .. utan att ha kontroll över hur det utförs.

Vems tror du bilen/lägenheten är sedan då du bestämmer dig för att dra vidare?
Vem kommer få bekosta eventuell felaktiga åtgärder?

Men Ja, det är dyrt att vara fattig.
Citera
2021-04-26, 12:55
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Såklart sant. Men du missar nöjet med att ha ett eget hus. Ingen kan säga åt dig vilken tapet eller färg du vill använda. Du har en egen trädgård och ingen gnäller om du står och grillar. Dina barn kan ha en egen studsmatta och spela fotboll på tomten.

Någonstans kan man ju även anta att en person som engagerar sig i ett hus (vilket som bekant kräver mer tid/jobb än att vara bostadsrättsägare) lägger mindre pengar på annan konsumtion (nöje), vilket är positivt för ekonomin. Dessutom ligger hus sällan särskilt centralt, så de som äger hus stannar ofta hemma i lediga dagar. En person som bor "mitt i smeten" och dessutom inte behöver engagera sig så mycket i sitt boende lägger gärna pengar på konsumtion, vilket skapar dyra vanor för många.
Citera
2021-04-26, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CV90
Klart man äger bostadsrätten, vad är det för trams du kommer med?
Hade du själv någon fråga?
Citera
2021-04-26, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen

Sen kommer det en dag när du blir gammal och kanske vill flytta till en enklare hyres/bostadsrätt.
Du säljer kåken och har din pension tryggad med pengar från försäljningen.
Då är det lätt att hålla sig för skratt när man som hyresgäst inser att man har en usel pension och har betalat bort sin "extra" pension till nån annan genom att leva "bekvämt".
Man investerar pengar i stället som man tar ut vid pension?? 😀
Citera
2021-04-26, 13:02
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
Man investerar pengar i stället som man tar ut vid pension?? 😀

Och det kan du inte göra om du bor billigare i ett hus menar du?

12000 kr i hyra för en hyreslägenhet är 12000 kr/mån du aldrig får tillbaka.

För dom pengarna kan du bo i en stor villa och ändå lägga undan flera tusen kr.
Citera
2021-04-26, 13:03
Medlem
neuron-drones avatar
Som någon redan skrivit är det inbillning att man äger bostaden om man har lån. Men det blir ändå billigare att betala på lånet än hyran oftast.

Men skrämmande hur många som sitter fast i miljonlån. Tycker inte det är normalt att alla ska vara skuldsatta hela livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in