2021-04-26, 15:11
Snälla, sluta snacka om "fattigdom" i Sverige.... Suck
Citera
2021-04-26, 15:20
Bannlyst
Helt klart att hyra bostad är det sämsta ekonomiskt sätt.
Jämför man en hyresgäst som betala 10k i månaden med en som äger sin bostad och betalar samma 10k i månaden så bor hyresgästen dyrare eftersom bostadsägaren kan göra ränteavdrag.
Sen får man ta med i beräkningen den fantastiska värdeökningen som har varit på br/villa de senaste decennierna. De flesta bostadsägare bor fan så mycket billigare och det finns säkert de som bor gratis.
Sen argumentet att det är så dyrt att underhålla en villa, visst men hyreshus ska också underhållas och naturligtvis är det hyresgästen som betalar.
Citera
2021-04-26, 15:23
Medlem
Ja så är det - i vissa fall har man en herrgård som hotell - toftaholm o hennickehammar m fl - då betalar andra

Sen har vi den rike Lars Edman - han skall köpa citifastigheter för en miljard - men han vill inte betala
för att bo - han bor på +800 kvm för NOLL i avgift (BRF på Strandvägen)
Citera
2021-04-26, 15:33
Medlem
Stämmer helt att vara fattig suger men när man skrapat ihop första miljonen brukar det gå snabbt att bli rik
Citera
2021-04-26, 15:37
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B. Mystic
Din jävla sopa.
Det går alldeles utmärkt att ge blanka fan i bidrag i Sverige.
Gå en utbildning är gratis i Sverige.

Vi bor i ett land där det är oerhört smidigt att bli rik.

Investera i värdepapper genom ISK eller KF och du betalar knappt någon skatt.
Investerq hälften av lönen och du är ekonomiskt fri på 10-15 år beroende på vad ditt leverne kostar.

Jag är ensamstående far med eget företag. Inga anställda. Inga problem alls att bygga en förmögenhet.

Sluta skylla dina och alla andra losera tillkortakommanden på "systemet".

Det är lättare att få en utbildning här än i USA. Vi har mer rörlighet än dem.

Men faktum är att vi inte har jättemycket rörlighet. Och då vet jag att människor har vilja att arbeta. Men alla kanske inte kan styra upp ett företag. Vi är inte födda med samma talanger. Och ännu så är det så att de som föds rika går längst. De som arbetar sig upp finns, men de är inte supermånga. Mer att de försörjer sig på företagande än att de blir rika.
Citera
2021-04-26, 15:40
Medlem
haresEars avatar
Väldigt billigt att äga ett hus?
Dränera om, byta tak, byta fasad, måla om, vitvaror, badrum, gräsklipp, utemiljöer osv.

"Använda nån hantverkskunnig kompis". Låter ju otroligt att tillförlita sig på sina kompisar när man är vuxen? Som vuxen person skulle jag aldrig fråga någon av mina vuxna vänner att dra ett sådant projekt gratis. Man vill dessutom ha lite koll på att det görs ordentligt. Det är möjligtvis inte billigare att bo i en köpt fastighet, men förtjänsten blir destå större den dagen du säljer, då du har chansen att få tillbaka stora delar av de kostnader du lagt ner på huset.
Citera
2021-04-26, 16:30
Medlem
CassandraCs avatar
Ja i det "jämnställda samhället" vi har i sverige så lever alla som som lyckats köpa in sig i bostadsbubblan billigare än de som står utanför, de som får betala för bubblan är inte de som sitter med lån långt över öronen utan de som står utanför.

Om samhället vore jämnllikt så skulle räntorna ligga mycket högre än de gör nu så att bostadspriserna sjunker eftersom folk inte har råd att låna så högt men pga dålig politik så forstätter det jämnlika samhället tuffa på, de rika blir rikgare och de fattiga blir fattigare.

Ända anledningen att så stor del av mellanklassen inte känner av hur skit sverige har blivit är för att de åkt på en räkmacka i bostadsbubblan och fått gratis 1-3 miljoner på sidan genom att inte göra någonting. Vi har en totalt dopad ekonomi som kommer implodera eventuellt.
Senast redigerad av CassandraC 2021-04-26 kl. 16:33.
Citera
2021-04-26, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CV90
Jag besvarade en person som kom med det felaktiga påståendet ”Man äger inte bostadsrätter i Sverige”. Jag hade ingen fråga - jag rättade en felaktighet.
Man har en bostadsrätt. Man äger inte lägenheten eller radhuset eller vad det är.
Citera
2021-04-26, 16:50
Medlem
JBernards avatar
Majoriteten av de som med svenska mått betraktas som "fattiga" är antingen dumma och lata.

Det är ingen slump att "fattiga" människor har kortare livslängd, oftare är överviktiga, har fler konsumtionsskulder och högre relativa boendekostnader. Dom har inte mental kapacitet, intellektuell styrka eller disciplin nog att ta sig ur sin situation.
Citera
2021-04-26, 16:51
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Det går ju ändå att jobba sig upp genom att få högre lön så att du får ta ett lån.

Men det är sjukt system, javisst!

Systemet är riggat så att folk med arbeten skall ta lån. Med rimliga skatter i landet skulle betydligt färre behöva ta lån. Det nuvarande slavsystemet bygger på att hålla flertalet i fattigdom genom att begränsa deras möjligheter till eget ägande genom skatter och avgifter till offentlig sektor samt räntor och hyror.

Det är idag en försvinnande liten del som svensk realskattebetalande medelklass får behålla av sina inkomster.
Citera
2021-04-26, 16:53
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Att hyra kan man jämföra med att bo på hotell. Det är såklart dyrare att bo i en hyresrätt då fastighetsägaren ska tjäna pengar på att hyra ut. Då borde "hotellgästen" som har råd att hyra och få den service som ingår när man hyr sin bostad ha råd att äga sin bostad också.
Men! De mindre bemedlade får inte låna. . Det är där det skiter sig.

Det är dyrt att vara fattig.

Eller, missar jag något?

Så är det. Vet folk som har fått lägenheter av sina rika föräldrar och bor mitt i Stockholm för 2-3 tusen i månaden. Samtidigt pröjsar låginkomsttagare 10 tusen för pissiga lägenheter i Hässelby. Thats life.
Citera
2021-04-26, 16:55
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Har man högutbildning så tror inte jag det är något problem att ta sig upp.
I studieorter finns det många från landsbygden som tar sig upp, medan föräldrarna lever kvar där ute på bidrag.

Latmaskar och parasiter får gärna förbli fattiga för min del.

Det jag reagerar på är att vanligt folk plundras på sina inkomster av stat och kommuner via skatter och avgifter och sedan måste belåna sig för att köpa sådant som dom lätt kunde spara till om dom fick behålla sina arbetsinkomster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in