Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-25, 19:00
Medlem
katten80s avatar
Jag hittade ingen tråd i ämnet så jag jag väljer att skapa en.
Ärendet startade redan 2015 i November 2020 blev det klart att Google får böter. I korthet handlar det om att Google sök inte har levt upp till sin skyldighet att ta bort sidor från sökresultaten som en person kan begära att få bort från Google om den kränker hens integritet. Om jag tolkar domen rätt så måste Google sluta meddela webbplatsägare i detta fallet Flashback om att en eller flera sidor blivit borttagna från Google sök.

Läs mer
https://www.gp.se/nyheter/sverige/google-f%C3%B6rlorar-i-domstol-bryter-mot-gdpr-1.37535916
Beslut hos Integritetsskyddsmyndigheten
Citera
2021-04-25, 19:06
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katten80
Ärendet startade redan 2015 i November 2020 blev det klart att Google får böter. I korthet handlar det om att Google sök inte har levt upp till sin skyldighet att ta bort sidor från sökresultaten som en person kan begära att få bort från Google om den kränker hens integritet. Om jag tolkar domen rätt så måste Google sluta meddela webbplatsägare i detta fallet Flashback om att en eller flera sidor blivit borttagna från Google sök.

Läs mer
https://www.gp.se/nyheter/sverige/google-f%C3%B6rlorar-i-domstol-bryter-mot-gdpr-1.37535916

Intressant vilka sökord och länkar rör det sig om? Kan vi skapa en Streisand-effekt här? 😵
Citera
2021-04-25, 19:06
Avslutad
Staten måste ju få in pengar på något sätt. Kanske en ny strategi? Stämma företag världen runt .
Citera
2021-04-25, 19:20
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katten80

Läs mer

Mycket tveksam tolkning av GDPR som Datainspektionen och nu tydligen även Förvaltningsrätten i Stockholm gjort. Om Google inte får meddela webbplatsägare att de tar bort sidor på någons begäran hamnar man ju i ett träsk av juridisk osäkerhet. Vad blir näst steg? Att Skatteverket får beslagta folks tillgångar utan att meddela dem, baserat på anonyma anklagelser?
Senast redigerad av Regulus 2021-04-25 kl. 19:25.
Citera
2021-04-25, 19:46
Medlem
Någon fick alltså tv miljoner för att dennes namn dök upp som en Flashback-länk i Google?
Jösses.
Citera
2021-04-25, 19:50
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Någon fick alltså tv miljoner för att dennes namn dök upp som en Flashback-länk i Google? Jösses.

Nej, det var böter som Google dömdes att betala, inte något skadestånd.
Citera
2021-04-25, 19:51
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Intressant. Det står ju i vissa trådar att de är spärrade av Google. Kommer den informationen från Google, eller tar Flashback själv reda på saken genom en automatiskt sökning?

Jag antar att det är galningen "Kent" eller vad fan han heter.
Citera
2021-04-25, 19:54
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Intressant. Det står ju i vissa trådar att de är spärrade av Google. Kommer den informationen från Google, eller tar Flashback själv reda på saken genom en automatiskt sökning?

Jag tror att det postades en lista på borttagna sidor någonstans. En blandad kompott av skvallertrådar och ABoK.
Citera
2021-04-25, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nej, det var böter som Google dömdes att betala, inte något skadestånd.
"Samtidigt åläggs sökjätten att betala en sanktionsavgift på sammanlagt 52 miljoner kronor, varav 50 miljoner avser meddelande till webbansvariga, och två miljoner gäller en person som klagat om sökträffar som dykt på på diskussionsforumet Flashback."
Du har rätt. Läste lite snabbt.
Citera
2021-04-25, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Någon fick alltså tv miljoner för att dennes namn dök upp som en Flashback-länk i Google?
Jösses.

Nej, varifrån fick du det?
Samtidigt åläggs sökjätten att betala en sanktionsavgift på sammanlagt 52 miljoner kronor, varav 50 miljoner avser meddelande till webbansvariga, och två miljoner gäller en person som klagat om sökträffar som dykt på på diskussionsforumet Flashback.
Det är sanktionsavgifter, inte skadestånd. Pengarna går till staten.

EDIT: Såg att frågan redan var avklarad
Citera
2021-04-25, 20:39
Medlem
Deagle66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Vem är denna "Kent"?
Citera
2021-04-25, 20:41
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deagle66
Vem är denna "Kent"?
Det finns en tråd om någon Flashbackhatare som gör allt för att jävlas, hänga ut medlemmar, hota osv.

(FB) Hatgrupp vill tysta Flashback - kändisar och bedragare bland medlemmarna
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in