2021-04-25, 17:16
Medlem
Jag är glad i mitt förnamn, annars hade jag såklart bytt. Har dock länge funderat på att byta efternamn till min mors, då jag känner mer närhet till hennes del av släkten.
Citera
2021-04-25, 17:48
Medlem
Stenballes avatar
Jag har ett gammalt adligt efternamn, ett av de som dessutom låter adligt.
Men nej, jag är inte född med en silversked i munnen...
Namnet är jag nöjd med, och det är trevligt att det finns mycket dokumenterat om mina förfäder.

Mitt förnamn avskydde jag dock när jag var yngre.
Mina föräldrar döpte mig till ett förnamn som skulle matcha efternamnet.
(Namnen som följer är exempel, inte några som är kopplade till mig.)

Heter man exempelvis Silferskiöld eller Lejonmahn, så passar det inte med exempelvis Benny eller Ronny i förnamn.
Bra.
Men mina föräldrar tittade inte heller på vad barn i min generation i övrigt döptes till, utan tittade tillbaka i släkten och valde ett med "anor".
Resultatet var att jag fick ett förnamn i klass med Leopold, Carl-Henrik eller Wilhelm.
Idag är det inget problem, men i skolan var det inte så roligt alla gånger...
Citera
2021-04-25, 18:00
Usch nej väldigt fantasilöst och vanligt . Enda fördelen är att man är lätt anonym eftersom det finns 1000tals som heter exakt samma sak.
Citera
2021-04-25, 18:13
Medlem
exoticspices avatar
Nja, mina mellannamn är fina släktnamn, men kunde ha fått ett roligare tilltalsnamn.
Citera
2021-04-25, 18:41
Medlem
Dofternas avatar
Två förjävliga förnamn, tom mor undrar hur hon tänkte.
Citera
2021-04-25, 18:57
Medlem
Kickexs avatar
Definitivt onöjd.
Mest pgd av längden.
Fick två efternamn eftersom päronen inte var gifta och kunde inte komma överens.

Hade även hellre haft ett förnamn på 3-4 ord eller så.
Ju kortare mitt hela namn hade varit ju bättre.

Men orkar ändå inte byta vid det här laget.
Citera
2021-04-25, 19:19
Medlem
Narutoshippchops avatar
Nej. Inget fan av mitt för och mellannamn. Men vettefan vad jag skulle bytt till istället.
Citera
2021-04-25, 19:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelbullen04Okt20
Barn väljer aldrig vad de ska heta. När du var barn, fick du för- efternamn du senare var nöjd med? Eller var du missnöjd och bytte namn det första du gjorde när du fyllde 18 år? Varför? Varför inte?

Det är ofta tecken på svaghet att byta namn. Jag är åtminstone väldigt nöjd med mitt förnamn. Flera historiska personer har burit det, samtidigt som det är gångbart i minst halva världen och är tidlöst.
Citera
2021-04-25, 19:29
Bannlyst
Gillade det inte så mycket som barn men har ändrat uppfattning helt. Trivs superbra med bägge mina namn i dag.
Citera
2021-04-25, 19:33
Medlem
blablablablabla1s avatar
Tydligen ville jag byta namn ganska tidigt, yttrade sådant redan innan tonåren. Har nu "bytt" namn genom att jag lagt till ett förnamn, värdigt nöjd, lite konstigt till en början då och alla som måste vänja sig och så.
Citera
2021-04-25, 19:39
Medlem
sliskets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jag har ett gammalt adligt efternamn, ett av de som dessutom låter adligt.
Men nej, jag är inte född med en silversked i munnen...
Namnet är jag nöjd med, och det är trevligt att det finns mycket dokumenterat om mina förfäder.

Mitt förnamn avskydde jag dock när jag var yngre.
Mina föräldrar döpte mig till ett förnamn som skulle matcha efternamnet.
(Namnen som följer är exempel, inte några som är kopplade till mig.)

Heter man exempelvis Silferskiöld eller Lejonmahn, så passar det inte med exempelvis Benny eller Ronny i förnamn.
Bra.
Men mina föräldrar tittade inte heller på vad barn i min generation i övrigt döptes till, utan tittade tillbaka i släkten och valde ett med "anor".
Resultatet var att jag fick ett förnamn i klass med Leopold, Carl-Henrik eller Wilhelm.
Idag är det inget problem, men i skolan var det inte så roligt alla gånger...

Instämmer jag föddes med ett Adelsnamn som jag tycker stälde till det i unga år och krånglade till allt då vi som familj är helt vanliga normala Svenskar inga gamla pengar eller nått sånt bytte efternamn till ett ursvenskt vanligt namn i unga år för att slippa. det men nu i vuxen ålder så har tankarna gått om att ta tilbaka efternamnet dock väldigt bekväm med namn valet idag.
Citera
2021-04-25, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telegrama
Mina namn är jag.
Totalt 3 män har Mig som förnamn .
https://www.scb.se/hitta-statistik/s...earchInput=mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto