Citat:
Ursprungligen postat av
schiklgruber
Skulle nog säga att det skaver överallt. Bor i en lägenhet som inte renoverats sedan 1985 i en håla där jag inte känner någon utom min sambo, jobbar nästan bara nätter och helger för att få ihop ekonomin, har definitivt varken plats för ölbryggning eller pengar till semester (sen är det förstås ingen som kan fara på semester nu i alla fall) och alla i min omgivning bara gnäller och gnäller om alla sina problem till mig.
Öh.
Ok!
Då bryter vi ned dessa saker i en problemformulering:
1. Boende
- Boendet har dålig standard (ej renoverat)
- Boendet är för litet
- Boendet ligger i en håla
2. Pengar
- Dina eller hushållets pengar matchar inte dina behov
3. Tillvaro
- Tvingas jobba kvällar och helger för att få ihop ekonomin
4. Umgänge
- Inga eller få vänner
- Energitjuvar i omgivningen
Risken finns förstås att det egentligen är något annat som ligger bakom varför du känner som du gör. Klassikern är väl att man är fast i ett förhållande som man inte trivs i, något som är extremt vanligt och där många lurar sig själva att vara kvar av massa olika anledningar. Eller så är det något från barndomen som spökar. Så rekommendationen som du fått av andra i den här tråden att träffa en psykolog eller samtalscoach tycker jag är bra för att ta reda på om det är något underliggande som du behöver förstå.
Men "in the meantime" - vad sägs om att titta på problemformuleringen här, lägg till eller ta bort så att den matchar som det känns för dig - och sedan ska du börja fundera på förslag på lösningar på var och en av dina problem.
Dina förslag på lösningar bör innehålla ett MÅL som du delar upp i delmål.
Om du inte är redo att börja jobba konstruktivt är det HELT OK och kanske kan ses som ett tecken på att det finns något annat som påverkar ditt mående än de saker som du tänker på.