• 2
  • 3
2021-06-01, 18:38
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Ingen står emot tortyr. Som några andra har skrivit så kan man träna sig och stålsätta sig för att stå ut så länge som möjligt, för att inte avslöja kritiska hemligheter för snabbt t ex. Men till slut knäcks alla. Problemet är att tortyr inte funkar - förr eller senare knäcker du ditt offer, men det offret berättar då exakt vad den tror att du vill höra. Finns mycket effektivare metoder för att få information ur folk.
Citera
2021-06-01, 18:43
Medlem
Booiis avatar
Ja, alla människor kan träna sig att stå emot tortyr. Sedan är frågan vem som skulle vilja stå emot tortyr då det inte är den trevligaste upplevelsen. I stort handlar det om hur mycket du har att förlora om du skulle berätta informationen som torteraren vill åt. Om det är väldigt värdefullt och betydelsefullt för dig så kan du stå ut längre (tänk dig om det handlar om dina barn och att de skulle dö om du berättade informationen). Sedan om det handlar om var du har lagt dina pengar så kommer du nog inte kunna stå emot allt för länge då det inte är lika viktigt. Som sagt kan alla människor träna upp detta dock då det handlar om mentalitet och tankesätt. Likt att alla kan lära sig matematik så kan alla lära sig att stå emot tortyr. Varför man nu vill utsätta sig för någonting sådant som en normalt funtad människa är dock en annan fråga.

Som en "intressant"inflikning så är den mest effektiva tortyren att låta en person sitta i ett helt vitt rum utan fönster eller annan stimulus. Personen kommer efter ett tag att bygga upp en egen tortyr i sitt huvud då hjärnan inte får någon stimulering.
Senast redigerad av Booii 2021-06-01 kl. 18:45.
Citera
2021-06-01, 18:57
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Ingen står emot tortyr. Som några andra har skrivit så kan man träna sig och stålsätta sig för att stå ut så länge som möjligt, för att inte avslöja kritiska hemligheter för snabbt t ex. Men till slut knäcks alla. Problemet är att tortyr inte funkar - förr eller senare knäcker du ditt offer, men det offret berättar då exakt vad den tror att du vill höra. Finns mycket effektivare metoder för att få information ur folk.
Hur ska du annars få ut information? Polisen försöker ju med pressa och isoleringsceller, hot. Press sen går du ju att diskutera om det är tortyr?
Citera
2021-06-01, 19:00
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Hur ska du annars få ut information? Polisen försöker ju med pressa och isoleringsceller, hot. Press sen går du ju att diskutera om det är tortyr?

Det är väl en definitionsfråga, men klassiska förhör med en skicklig förhörsledare lär ju få fram betydligt mer användbar information. Tar väl längre tid, eller så bryr sig vissa inte om det de får höra är ljug, så länge det går fort.
Citera
2021-06-01, 19:05
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Det är väl en definitionsfråga, men klassiska förhör med en skicklig förhörsledare lär ju få fram betydligt mer användbar information. Tar väl längre tid, eller så bryr sig vissa inte om det de får höra är ljug, så länge det går fort.
Men på vilket sätt skulle du annars få ut information utan att pressa någon? Du säger att det finns betydligt bättre tekniker. Nyfiken. Man kan knappt vinna en diskussion med mig om jag inte är pressad. sovit dåligt och manipulerad. Går man inte utanför lagens ramar så blir det svårt med mig iallafall.
Senast redigerad av nonamed 2021-06-01 kl. 19:11.
Citera
2021-06-01, 19:15
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Men på vilket sätt skulle du annars få ut information utan att pressa någon? Du säger att det finns betydligt bättre tekniker. Nyfiken. Man kan knappt vinna en diskussion med mig om jag inte är pressad. sovit dåligt och manipulerad. Går man inte utanför lagens ramar så blir det svårt med mig iallafall.

Tror du? Om du sitter i förhör i månader, där dina uppgifter ständigt kollas mot det du tidigare sagt och redan kända uppgifter? De flesta börjar nog snacka efter ett tag där också.
Citera
2021-06-01, 19:29
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Tror du? Om du sitter i förhör i månader, där dina uppgifter ständigt kollas mot det du tidigare sagt och redan kända uppgifter? De flesta börjar nog snacka efter ett tag där också.
Fortfarande tekniken att pressa en psykiskt. Har du ett annat förslag?
Citera
2021-06-01, 19:35
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Fortfarande tekniken att pressa en psykiskt. Har du ett annat förslag?

Nej, om du kallar det tortyr så har jag nog inte det. När du skrev tortyr så tänkte jag på mer handgripliga metoder, som ju går fortare, men sällan ger tillförlitliga resultat.
Citera
2021-06-01, 19:39
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Nej, om du kallar det tortyr så har jag nog inte det. När du skrev tortyr så tänkte jag på mer handgripliga metoder, som ju går fortare, men sällan ger tillförlitliga resultat.
Finns olika typer av tortyr. Mig klarar dom inte av utan droga med knäppa saker. Då blir jag lite vek. På den nivån är det för mig. Inga direkta men på kroppen. Men helt klart är det tortyr i flera år och det klarar jag nästan inte.
Citera
2021-06-01, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FunAndGames
Om det är den allra värsta sortens tortyr utförd av en samvetslös typ som vet vad han sysslar med, har alla leksaker han behöver, är kapabel att hålla dig vid liv och inte behöver bekymra sig över konsekvenser för sitt agerande har man kanske en chans om man har samma nivå av disciplin som den där buddhistmunken som tände eld på sig själv och satt där helt oberörd tills han dog, men det varade ju bara i några minuter, tortyr i flera månader kanske hade blivit för mycket för honom också.

Men om vi sänker svårighetsgraden och nöjer oss med inte fullt så extrem tortyr kan du ju glo in dig lite på McKamey Manor, dit folk åker för att se hur mycket tortyr (av det jämförelsevis milda slaget) de klarar av, det är saker i stil med att få huvudet nerkört i vatten, tvingas äta saker som får en att spy varpå man tvingas äta spyorna, rediga kackerlackor som krälar omkring på en, bli instängd i trånga smutsiga utrymmen och även lite psykologiska grejer som att vara omringad av typer i onda clownmasker som säger att man är en fjolla som ska dö och såna grejer. Såg nån video där de sa att kvinnorna i regel klarat sig bättre än männen, kvinnor är ju ofta störda typer som gillar när burdusa hårdingar är elaka mot dem så det låter väl rimligt.

https://r.search.yahoo.com/_ylt=AwrJ...fjJX6NS05yJa8-

https://m.youtube.com/watch?v=euy_71_nvCw&t=4321s

Kollade på Elitstyrkans hemligheter och där förklarade dem att ingen klarar tortyr under en längre tid. Det finns säkert ett undantag på miljonen men då är det så få att man inte ens behöver ta med det i statistiken.

Förvånansvärt många gav upp under "tortyr" i programmet och jag inbillar mig att det hade varit skitenkelt att klara det när man vet att de inte ens använder fysiskt våld, men det är ju lätt att sitta här och säga det bara. Jag tror att efter en vecka med ett minimum av mat och sömn så är man inte så stöddig oavsett våld eller ej.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2021-06-01 kl. 19:50.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in