2021-04-24, 22:13
Medlem
går väl att träna sig till verkar det som
https://en.wikipedia.org/wiki/Resist..._interrogation
Citera
2021-04-24, 22:31
Medlem
staticages avatar
Varit i situationer där hot om livet och hot om tortyr förekommit.

Jag välkommnade det,och de som styrde situationen avbröt efter ett tag antagligen för att dom tillslut förstod att den verkliga dåren var jag och jag sket i vilket.

Nu förlorade jag inga lemmar
Så oklart hur jag reagerat om det hade eskalerat.

Misstaget var mitt från början hade inte tänkt blåsa dom från början så dom fick det dom ville.
Citera
2021-04-24, 22:37
Medlem
Den som inte vill leva.
Eller den som har någon den tror bryr sig.
Citera
2021-04-25, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Jag alltid undrat, om människor verkligen klarar av att stå emot tortyr eller om det är bs att en del klarar av det.

På film är det alltid en liten procent envisa människor som står emot medans 99% klarar inte av det

Kan man träna sig till det på något sätt?
Fysiskt blir svårt att träna sig till det att man får sina lemmar borttagna mm.

Däremot tror jag människor som står extra nära kan ge extra morot att stå emot som ex om någons i ens närhet riskera att dö om man avslöjar vart dom är.
Men också att man avslöjar saker om familjen hotas som annars inte hade avslöjats.

Så hur blir man psykiskt stark att klara av tortyr?

Sen är frågan, tjänar man egentligen på att stå emot tortyr. Är det inte lika bra att försöka göra så man dö så snabbt som möjligt om det går?

Om någon hotar mig att skära av mina lemmar mot att jag avslöjar vad mina pengar är så hade jag sjungit ut haha
Jag skulle inte vilja leva utan mina lemmar den saken är klar

Alla människor under specifika omständigheter, med auktoriteter bakom och då konsekvenser inte finns. Vissa mer öppet än andra.

Om du inte har sett serien Westworld, rekommenderar jag den varmt.
Citera
2021-05-08, 06:22
Bannlyst
Psykopater, definitivt.
Citera
2021-05-24, 21:45
Medlem
Citat:
Jag alltid undrat, om människor verkligen klarar av att stå emot tortyr eller om det är bs att en del klarar av det.

På film är det alltid en liten procent envisa människor som står emot medans 99% klarar inte av det

Däremot tror jag människor som står extra nära kan ge extra morot att stå emot som ex om någons i ens närhet riskera att dö om man avslöjar vart dom är.
Men också att man avslöjar saker om familjen hotas som annars inte hade avslöjats.

Sen är frågan, tjänar man egentligen på att stå emot tortyr. Är det inte lika bra att försöka göra så man dö så snabbt som möjligt om det går?

Om någon hotar mig att skära av mina lemmar mot att jag avslöjar vad mina pengar är så hade jag sjungit ut haha

Vet inte vad du lägger i begreppet om du menar överleva eller inte avslöja sina allierade. Jag vill nog påstå att alla som gått igenom en mycket svår förlossning har utforskat de okända delar av smärta, förnedring och kaos att man får en helt annan syn på livet och existensen. Efter en sådan erfarenhet vet man att döden är en befriare. Det kommer till en punkt när man får välja.
Citera
2021-05-24, 21:51
Bannlyst
Folk som njuter av smärta?
Citera
2021-05-24, 21:53
Medlem
I mina ögon är det väl att inte avslöja sina hemligheter oavsett om man överlever eller dör?
Citera
2021-05-24, 22:46
Medlem
Själv poängen med tortyr är att du inte ska dö utan bara plågas, så att "försöka göra så att man kan dö så snabbt som möjligt" kan vi nog räkna bort. Men det finns ju mänskor som hänger sig i sådana där förvar som finns i anslutning till tortyr-ställen eller provocerar fram situationer som gör att dom som fångat en istället avrättar en.

Ta t.ex. mexikanska sicarios när dom stryptorterar och annat brutalt, ibland har dom med sig läkare för att liva upp den som är halvdöd, för att kunna fortsätta tortyren. Finns liknande brutala exempel ur historien och säkert sådant som aldrig kommer fram.

Ett skäl till att överleva, även om man blivit enormt traumatiserad, t.ex. av tortyr, och skadad, är ungefär samma som varför personer som satt i döds- och koncentrationsläger under förintelsen valde att göra allt för att överleva. Nämligen av skälet att kunna berätta för omvärlden. Tortyr är ju i dom flesta länder olagligt och ett brott mot mänskliga rättigheter. Att det kommer ut och sprids, fyller ett syfte, och den som sprider brott mot mänskliga rättigheter, vinner ofta en del på det. T.ex. respekt, omhändertagande, reaktioner mot dom som bär ansvar för övergreppen/tortyren. (givetvis inte överallt och alltid, men i bästa fall)

--
Att motstå tortyr. Mentalt föreberedd. T.ex. tränar ju vissa militärer att utsättas för rätt hårda förhör under sina utbildningar. Att varit med om liknande smärtsamma händelser tidigare, kan säkert vara en fördel. Att ha någon form av inre styrka(t.ex. övertygelse eller tro) att vända sig emot, t.ex. i pauserna av tortyren.

Procentsatsen du anger, har du någon källa för den?
Dom flesta mänskor har en enormt stark överlevnadsinstinkt och kan anpassa sig till viss del även efter väldigt svåra upplevelser även om det tar tid och kanske inte är anpassning som vi tänker oss "normalt" i ett västerländskt samhälle.
Citera
2021-05-30, 12:02
Medlem
FunAndGamess avatar
Citat:

Om det är den allra värsta sortens tortyr utförd av en samvetslös typ som vet vad han sysslar med, har alla leksaker han behöver, är kapabel att hålla dig vid liv och inte behöver bekymra sig över konsekvenser för sitt agerande har man kanske en chans om man har samma nivå av disciplin som den där buddhistmunken som tände eld på sig själv och satt där helt oberörd tills han dog, men det varade ju bara i några minuter, tortyr i flera månader kanske hade blivit för mycket för honom också.

Men om vi sänker svårighetsgraden och nöjer oss med inte fullt så extrem tortyr kan du ju glo in dig lite på McKamey Manor, dit folk åker för att se hur mycket tortyr (av det jämförelsevis milda slaget) de klarar av, det är saker i stil med att få huvudet nerkört i vatten, tvingas äta saker som får en att spy varpå man tvingas äta spyorna, rediga kackerlackor som krälar omkring på en, bli instängd i trånga smutsiga utrymmen och även lite psykologiska grejer som att vara omringad av typer i onda clownmasker som säger att man är en fjolla som ska dö och såna grejer. Såg nån video där de sa att kvinnorna i regel klarat sig bättre än männen, kvinnor är ju ofta störda typer som gillar när burdusa hårdingar är elaka mot dem så det låter väl rimligt.

https://r.search.yahoo.com/_ylt=AwrJ...fjJX6NS05yJa8-

https://m.youtube.com/watch?v=euy_71_nvCw&t=4321s
Senast redigerad av FunAndGames 2021-05-30 kl. 12:05.
Citera
2021-06-01, 16:31
Medlem
Citat:

Jag läste en del om tortyr i samband med att filmen Zero Dark Thirty hade premiär 2012. Fanns mycket att läsa då. Intervjuer med forskare, läkare och militärer.

Jag tror konsensus är att ingen klarar av tortyr om den utförs under ”perfekta” förhållanden och enligt alla konstens regler.

Jag läste att amerikanska specialstyrkor inte tränar på att klara tortyr utan istället på att ”hålla ut så länge som möjligt”. Dvs även de som tränar på att ev. bli torterade har ingen tanke på att aldrig ge upp utan målet blir istället att fokusera på hur länge man orkar kämpa innan man börjar tala.

Mental förberedelse hjälper nog en del.
Citera
2021-06-01, 18:34
Medlem
nonameds avatar
Skulle rekommendera att du söker till militären och attackdykare eller något liknade. Där får du träning i tortyr och förhörstekniker. Beror på situation med. När du blir torterad av staten så finns fortfarande mänskliga rättigheter. Alltså dom får inte göra som dom vill. Beror mycket på vilket land du är i. Något så någon som är bra på tortyr känner till är att faktiskt inte va för grymma för då säger personen vad som helst för att slippa och erkänner till vad som helst eller liknade. Men bästa sättet är att utsätta sig för tortyrliknade förhållande. Det är ända sättet att bygga motstånd. Film är något helt annat än i verkligheten. Såg en dokumentär om hur militären går tillväga. Lätt rätt harmlöst en kortare period med egen erfarenhet av tortyr. Svårt att säga när man inte är i situationen själv. Bara sömntortyr kan räcka för att knäcka någon. Är med förbjudet i dom flesta euländerna och usa.
Senast redigerad av nonamed 2021-06-01 kl. 18:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in