2021-04-24, 10:08
Medlem
I homogay Sverige så får man bara ta ut 15,000 per vecka
Citat:
I Sverige kan du ta ut upp till 5.000 kronor per gång och max 15.000 kronor under en rullande sjudagarsperiod. För ungdomar under 16 år gäller andra beloppsgränser, se nedan.

I beloppsgränsen ingår även köp av utländsk valuta hos växlingskontor och köp på spelsajter.

https://www.nordea.se/privat/kundser...gsgranser.html

Jag vill kunna köpa mer crypto än detta, hur göra?
Jag ringde banken (Nordea) och hen sa att maxgränsen 15k även gäller crypto.

I Sverige får man inte tjäna pengar som vanlig knegare.
Citera
2021-04-24, 10:18
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av havhimmel
Du måste väl kunna flytta över mer pengar än så till kontot den du handlar av tillhör?

Jag menar, det är inte ovanligt att jag pytsar iväg mer än så till exempelvis aktieköp under en vecka.
Citera
2021-04-24, 10:20
Medlem
Uttagsgränser är väl inte samma sak som köp?
Citera
2021-04-24, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Du måste väl kunna flytta över mer pengar än så till kontot den du handlar av tillhör?

Jag menar, det är inte ovanligt att jag pytsar iväg mer än så till exempelvis aktieköp under en vecka.

Hmm smart, tack! Att flytta över pengar finns det ingen gräns för men direktköp av crypto finns det så det kanske går, jag testar och återkommer.

Citat:
Ursprungligen postat av Maxjohan1983
Uttagsgränser är väl inte samma sak som köp?

Det står längre ner
Citat:
I beloppsgränsen ingår även köp av utländsk valuta hos växlingskontor och köp på spelsajter.

Utländsk valuta räknar de crypto och personen på Nordea bekräftade även detta.
Citera
2021-04-24, 11:14
Medlem
Kaustis avatar
Citat:

Öppna ett konto hos varje rimlig bank i Sverige? Dom olika bankerna delar ju inte information om vad du köper via dom olika kontona.

Sen skulle jag avråda dig från att investera i crypto, men det är väl off topic antar jag.
Citera
2021-04-24, 12:43
Medlem
fittslems avatar
Citat:
I homogay Sverige så får man bara ta ut 15,000 per vecka

https://www.nordea.se/privat/kundser...gsgranser.html

Jag ringde banken (Nordea) och hen sa att maxgränsen 15k även gäller crypto.

I Sverige får man inte tjäna pengar som vanlig knegare.

Om du vill köpa så är det bästa sättet att gör en banköverföring till den exchange som som du vill köpa på. Då kan du föra över och köpa hur mycket du vill, blir billagare också. Köpa med Swish, kort eller kontant är rena rama rånet.
Citera
2021-04-24, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Om du vill köpa så är det bästa sättet att gör en banköverföring till den exchange som som du vill köpa på. Då kan du föra över och köpa hur mycket du vill, blir billagare också. Köpa med Swish, kort eller kontant är rena rama rånet.

Men det ser ut som att de tar en fet avgift för överföring också? E.g https://www.trijo.co/
5% insättning avgift med kort och 1.8% med banköverföring. Men det kanske är mycket lägre ändå?
Citera
2021-04-24, 15:14
Medlem
Gäller väl bara Nordea? Jag har kreditkort på 30k på Länsförsäkringar som jag har utnyttjat till fullo under en vecka, fast inte med krypto förstås. Uttag i bankomat är en annan femma, men jag tar knappast ut kontanter för att handla krypto så det vet jag inte vad det skulle spela för roll..

Vad gäller krypto har jag handlat för 10k på en vecka - fast med norwegian bank kreditkortet pga att flera av storbankerna (däribland länsförsäkringar) har förbjudit köp av krypto med deras kort.

Dock är väl det smidigaste (och billigaste) att helt enkelt göra en banköverföring till din kryptoplånbok.
Citera
2021-04-25, 02:02
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Men det ser ut som att de tar en fet avgift för överföring också? E.g https://www.trijo.co/
5% insättning avgift med kort och 1.8% med banköverföring. Men det kanske är mycket lägre ändå?

Går att hitta betdyligt billigare ställen än Tijio, banköverföring med SEPA brukar var helt gratis. Kort är dyrare men så dyrt som 5% är det extrema laget. På Binance brukar kort ligga runt 2%. Swish har jag sett ligger runt 7% på många siter, svindyrt.
Senast redigerad av fittslem 2021-04-25 kl. 02:04.
Citera
2021-04-25, 14:00
Medlem
Tjackmosters avatar
Hur köper du krypto då? På Binance t.ex. kan du sätta in pengar genom SEPA-överföring utan några begränsningar eller avgifter från deras sida. Växlingen från kronor till euro kommer kosta lite grann men det kan du minimera genom att använda t.ex. Transferwise.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in