2021-04-24, 00:06
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Förlåt min trådstart, men jag kommer ihåg att man förr i tiden såg Markoolio som en idol eller någon respekt. Är det helt glömt idag?

Det var egentligen någonting utom det normala kan jag tänka mig. Det var skojhiphop som blev någonting seriöst utav det.

Hur tänkte du om Markoolio förr och idag?

Om man var 10 år kanske man gjorde det. FF var ju ett kul barnprogram.
Citera
2021-04-24, 00:12
Medlem
Markoolio är en underhållande typ.
Vad han gör nu vet jag inte, men har träffat på han några gånger.

Tycker om vissa av hans låtar, nostalgi.

Nu verkan han hålla på med annat trams, men ganska tung var han på den tiden.
Citera
2021-04-24, 00:20
Medlem
SylvesterLundgrens avatar
Bara på pokersajten som han var delägare i runt 2010 har han tjänat mer än dagens rappare kan drömma om.
Citera
2021-04-24, 00:27
Medlem
VonObens avatar
Efter att en eftermiddag sett honom besöka gamla damer i en sygrupp i ett TV-program på Utbildningsradion, och detta under sin storhetstid, så har han för alltid min fulla respekt.

Han var jordnära, intresserad och bjöd på sig själv. Har var så jävla genuin så jag bara satt å gapade.
Citera
2021-04-24, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBNykterist
Markoolio är en underhållande typ.
Vad han gör nu vet jag inte, men har träffat på han några gånger.

Tycker om vissa av hans låtar, nostalgi.

Nu verkan han hålla på med annat trams, men ganska tung var han på den tiden.

Han vore perfekt i Masked Singer. Då han varit borta från rampljuset ett tag kan det ta ett tag att koppla att det är han om det görs snyggt. Jag är säker på att han skulle tokleverera.
Citera
2021-04-24, 01:26
Medlem
Kongruensbojds avatar
Minns någon vilken bok han pratade om i Om en bok (ett såntdär program TV4 kastade in i ett annat program för att få visa reklam)? Enligt en Rockystripp ska det ha varit Snabbare än en pistolkula.

Måste ha varit tidigt 00-tal.
Citera
2021-04-24, 05:02
Medlem
moshans avatar
Han har nog mer pengar än alla ortenrappare tillsammans...
Citera
2021-04-24, 05:37
Bannlyst
Markoolio har väl alltid varit en skön, jordnära och sympatisk lirare?

Rätta mig om jag har fel men han har väl heller inte gjort bort sig med någon PK-skit heller, så som så många andra kändisar gjort?

Han förtjänar sin framgång och stålarna han tjänade/tjänar. En skön jävel helt enkelt, förtjänar knappast att bli kallad "pajas". Skäms på er FB.
Citera
2021-04-24, 05:39
Medlem
Markoolio var och förblir en av få svenska artister som går att lyssna på oavsett ålder. Jag kan inte komma på någon annan svensk artist förutom eventuellt Per Gessle, Magnus Uggla och Ted Gärdestad som har mer än en hit som man aldrig blir trött att lyssna på hur många gånger man än hör dem.

Som liten pojkvasker på låg- och mellanstadiet så var det mästerverken till alster så som "Vi drar till fjällen" och "Jag orkar inte mer" som fick hela skolan att samlas på skolgården och sjunga på samma sätt som man stod i kyrkan när det nalkades sommarlov och sjöng "Den blomstertid nu kommer". Jag kommer än idag ihåg hur hela klassen på skolan skolkade och hyrde en buss (med hjälp av någons förälder) för att åka 20 mil till där Markoolio hade ett signeringsevent för singeln "Jag orkar inte mer" och hur vissa sedan sålde den till äldre och lägre klassare för flera hundralappar styck.

När man sedan blev äldre och började partaja på gymnasiet och universitetet så var det aldrig så mycket liv och röj på dansgolvet som när en Markooliodänga spelades upp eller när han till och med var inbjuden att spela live. Jag vågar inte ens tänka på hur många flickor och pojkar som har tappat jungfrueligheten medan "Ingen Sommar utan Reggae", "Sommar och Sol" mm har spelats i bakgrunden i något flick- och pojkrum.

Varje gång man har rest runt tillsammans med ens närmsta vänner så har alltid låtar som "En vecka i phuket" spelats oavbrutet före, under och efter resornas gång. Även numera på hemmafester och dylikt så är det alltid Markoolio som är förstavalet till att liva upp stämningen. Självklart är det inte bara min åsikt utan det råder konsensus i de kretsar som jag rör mig i och umgås med.

Om du frågar mig så är det definitivt låttexterna som gör Markoolio så bra som han är. Det krävs mer än bara talang att skriva texter som alla åldersgrupper kan relatera till och matcha det med ett beat och en melodi som är tidlös och som får varje cell i kroppen att skrika av eufori. Markoolio var en av dem som stod på toppen av täppan när elektronisk musik (Eurodance mm) var som bäst och innan det började dala käpprätt ner i gyttjan för svensk musik tillsammans med ett atrofierande vokabulär bland yngre artister.
Citera
2021-04-24, 06:29
Medlem
UndeadNinjas avatar
Intressant trådstart.

På den tiden, innan Markoolio blev känd så var det ju sådana som var buset i förorten.

Vilken helt overklig utveckling egentligen om man tittar på busarna från 80-90 talen i miljonprogrammen mot idag.

Då i absolut värsta fall så kunde det unga buset utsätta tex en gammal tant för lite sådär oskykdiga verbala attacker medans idag så bankar buset ihjäl den gamle tanten och kanske, eller kanske inte tar eventuella värdesaker.

Markoolio var väl egentligen en komiker helt enkelt? I allt han gjorde?

Började det hela inte med att han gjorde sketcher som dom började filma? På någon fritidsgård eller nåt?

Kapten Filling och Dr Mugg var för övrigt rätt bisarrt när man råkade zappa förbi det på morgonen.
Citera
2021-04-24, 06:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Intressant trådstart.

På den tiden, innan Markoolio blev känd så var det ju sådana som var buset i förorten.

Vilken helt overklig utveckling egentligen om man tittar på busarna från 80-90 talen i miljonprogrammen mot idag.

Då i absolut värsta fall så kunde det unga buset utsätta tex en gammal tant för lite sådär oskykdiga verbala attacker medans idag så bankar buset ihjäl den gamle tanten och kanske, eller kanske inte tar eventuella värdesaker.

Markoolio var väl egentligen en komiker helt enkelt? I allt han gjorde?

Började det hela inte med att han gjorde sketcher som dom började filma? På någon fritidsgård eller nåt?

Kapten Filling och Dr Mugg var för övrigt rätt bisarrt när man råkade zappa förbi det på morgonen.

Du hittar hans gamla musikvideos på youtube. Han är bara skön och driver. Han gjorde folk glada back in the days. Förtjänar ingen "skit" på FB.
Citera
2021-04-24, 07:02
Medlem
grottmuttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idealet
Markoolio var och förblir en av få svenska artister som går att lyssna på oavsett ålder. Jag kan inte komma på någon annan svensk artist förutom eventuellt Per Gessle, Magnus Uggla och Ted Gärdestad som har mer än en hit som man aldrig blir trött att lyssna på hur många gånger man än hör dem.

Som liten pojkvasker på låg- och mellanstadiet så var det mästerverken till alster så som "Vi drar till fjällen" och "Jag orkar inte mer" som fick hela skolan att samlas på skolgården och sjunga på samma sätt som man stod i kyrkan när det nalkades sommarlov och sjöng "Den blomstertid nu kommer". Jag kommer än idag ihåg hur hela klassen på skolan skolkade och hyrde en buss (med hjälp av någons förälder) för att åka 20 mil till där Markoolio hade ett signeringsevent för singeln "Jag orkar inte mer" och hur vissa sedan sålde den till äldre och lägre klassare för flera hundralappar styck.

När man sedan blev äldre och började partaja på gymnasiet och universitetet så var det aldrig så mycket liv och röj på dansgolvet som när en Markooliodänga spelades upp eller när han till och med var inbjuden att spela live. Jag vågar inte ens tänka på hur många flickor och pojkar som har tappat jungfrueligheten medan "Ingen Sommar utan Reggae", "Sommar och Sol" mm har spelats i bakgrunden i något flick- och pojkrum.

Varje gång man har rest runt tillsammans med ens närmsta vänner så har alltid låtar som "En vecka i phuket" spelats oavbrutet före, under och efter resornas gång. Även numera på hemmafester och dylikt så är det alltid Markoolio som är förstavalet till att liva upp stämningen. Självklart är det inte bara min åsikt utan det råder konsensus i de kretsar som jag rör mig i och umgås med.

Om du frågar mig så är det definitivt låttexterna som gör Markoolio så bra som han är. Det krävs mer än bara talang att skriva texter som alla åldersgrupper kan relatera till och matcha det med ett beat och en melodi som är tidlös och som får varje cell i kroppen att skrika av eufori. Markoolio var en av dem som stod på toppen av täppan när elektronisk musik (Eurodance mm) var som bäst och innan det började dala käpprätt ner i gyttjan för svensk musik tillsammans med ett atrofierande vokabulär bland yngre artister.
Haha alltså det finns ju mycket sanning i detta inlägg men lugna sig liiite va
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in