• 1
  • 2
2021-04-23, 17:59
Medlem
Jag tycker jag ser det rätt ofta, i synnerhet hos unga kvinnor. Det diskuteras ofta (inte alltid) sakligt om någon händelse, det diskuteras ofta generaliserat på grupp- och/eller samhällsnivå men kvinnor tycks ofta komma med exempel på förteelser som gäller individer, inte sällan de själva. Varför?

Anekdotiska händelser om individen är ofta helt irrelevant i sammanhanget. Varför detta ständiga behov av att hävda sig och söka bekräftelse? Jag tycker det är vanligt även på här på FB. Jag är inte på något sätt oskyldig, det har hänt att jag har gjort liknande saker men jag är relativt medveten om mitt agerande vid de tillfällena.

Trådar som exempelvis berör sex och relationer är det många av kvinnligt kön som antingen ger utlopp för sin narcissism eller helt enkelt vill "motbevisa" origianlinlägget. Trådar som överlag gäller kvinnor har samma tendenser. Vad tror ni?
Senast redigerad av Sapiosexual 2021-04-23 kl. 18:06.
Citera
2021-04-23, 18:03
Medlem
franges avatar
Därför att i kvinnors sinnevärld så är det alltid de själva som är det viktigaste på jorden - och hela världen snurrar kring dem. Skulle de bli motbevisade eller ens ifrågasatta, så är det antifeminism, kvinnoförtryck och nazism.
Citera
2021-04-23, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Därför att i kvinnors sinnevärld så är det alltid de själva som är det viktigaste på jorden - och hela världen snurrar kring dem. Skulle de bli motbevisade eller ens ifrågasatta, så är det antifeminism, kvinnoförtryck och nazism.

Jag har noterat detta. Jag tycker dock det är märkligt, varför är kvinnan alltid i centrum för sig själv? Vad tjänar det till?
Citera
2021-04-23, 18:14
Medlem
Qusimotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sapiosexual
Jag har noterat detta. Jag tycker dock det är märkligt, varför är kvinnan alltid i centrum för sig själv? Vad tjänar det till?

ytliga samt narcissist, kolla bara på nån random Instagram tjej och av 100 kort så är 99 kort på dom själva
Citera
2021-04-23, 18:21
Medlem
quts avatar
Mitt X jobbar med barn och hon relaterar ALLT til hon gör med sin barn, Ska träffa henne på kalas imorgon och jag kan sätta en hand på att hon kör samma tugg imorgon.
Citera
2021-04-23, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qusimoto
ytliga samt narcissist, kolla bara på nån random Instagram tjej och av 100 kort så är 99 kort på dom själva

Instagram är väl inte en helt optimalt för att leta efter vettiga individer överlag, den population kommer ge märkligt resultat då du har en stor andel egenkära och ytliga individer som har ett stort bekräftelsebehov. Jag menar generellt, det förekommer även i vardagen. (Jag bortser från diverse kända personer och företag ur instagram-populationen.)

Vad fan, är alla kvinnor narcissister? Det tror jag inte, möjligen att narcissism är mer vanligt förekommande bland kvinnor. Det måste väl finnas någon funktion, varför lever det annars kvar?
Citera
2021-04-23, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qut
Mitt X jobbar med barn och hon relaterar ALLT til hon gör med sin barn, Ska träffa henne på kalas imorgon och jag kan sätta en hand på att hon kör samma tugg imorgon.

Förlåt, men det låter helt fruktansvärt.
Citera
2021-04-23, 18:44
Medlem
Det är skillnad på att empatisera och att systematisera. Det är skillnad på episodiskt minne och på semantiskt minne.

Det är skillnad på hur man tolkar en situation beroende på vilka system som främst aktiveras i hjärnan och det finns genomsnittliga könsskillnader med avseende på bl.a. dessa saker som skulle kunna vara högst relevanta.
Citera
2021-04-23, 19:26
Medlem
Telegramas avatar
Kvinnor och män är självupptagna i lika stor utsträckning. Allt annat sagt är trams.
Citera
2021-04-23, 19:30
Medlem
Milford.Cubicles avatar
För att det är jag själv som är Själva Centrum i Universum. Jag är det viktigaste som finns. Då måste jag utgå från mig. Kan bara svara för mig själv.
Citera
2021-04-23, 20:52
Medlem
quts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sapiosexual
Förlåt, men det låter helt fruktansvärt.
Ja
Citera
2021-04-23, 20:57
Medlem
AdMortems avatar
Att berätta om sig själv har inte något med narcissism att göra så som alla på internet fått för sig utan triggar belöningssystemet. Det är dvs ett fullständigt normalt socialt beteende som människor med avsaknad av sociala relationer möjligt inte förstår. Men man kan förklara det med att dopamin utsöndras och är motiverande och att det även är viktigt för att kunna placera sig socialt genom att kunna analysera utfallet.

Sedan så är anekdotisk bevisföring inte nödvändigtvis enbart anekdotisk bevisföring eftersom det när väldigt många kan berätta liknande situationer, är en verklig analys av något. Att jag på sistone använder begreppet här på forumet är för att ironisera över hur människor försöker debattera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in