Citat:
Ursprungligen postat av
Haddock93
Varje dag bombas man med "woke" (klimatalarmism, HBTQ, Pride osv) marknadsföring, det är i princip på alla busshållsplatser och även i radio/tv. Nu lyssnar jag ju inte på radio eller kollar på TV längre men när man väl gjort det så är kanske varannan reklam om klimatet.
Varför gör man så mycket marknadsföring om klimatet och "woke"? Är det så effektivt på befolkningen? Jag vill köpa en produkt mindre om det marknadsförs så. Men jag är ju anti-woke och det är väl inte alla.
Samtidigt är det många som inte gillar "woke" och "politiskt korrekthet" och dylikt. Är det verkligen så smart att potentiellt alienera halva sin kundbas? Finns det någon politisk agenda?
Så här tror jag att det ligger till:
Det korta svaret är nej. Det är absolut inte lönsamt, vare sig på kort eller lång sikt. Det är dock inte därför det sker.
Jag tror i stället att det här sker för att en relativt stor andel av de nyutbildade inom vissa specifika områden (framför allt HR och kommunikation, men även marknadsföring till viss del) är
individer som själva är woke. Dessa kommer att driva på dessa frågor i sin yrkesroll
oavsett om det är i företagets intresse eller ej.
Vad som sedan sker är att de pitchar dessa idéer för företagsledningar som företrädesvis består av vita medelålders heterosexuella män - som ser en större risk för sin egen karriär i att ta strid mot dessa idéer än av att släppa igenom dem och ta ett något sämre resultat (de kan ju alltid i efterhand hävda att det sämre resultatet var ”ett pris vi var beredda att betala för förändring”).
Summan av kardemumman blir att dessa idéer kläcks av anställda relativt långt ner i den formella näringskedjan (men med höga intersektionalitetspoäng) och ingen ovanför dem i näringskedjan vågar säga ifrån eftersom det innebär att riskera sitt eget skinn.