• 1
  • 2
2021-04-22, 12:51
Medlem
Haddock93s avatar
Varje dag bombas man med "woke" (klimatalarmism, HBTQ, Pride osv) marknadsföring, det är i princip på alla busshållsplatser och även i radio/tv. Nu lyssnar jag ju inte på radio eller kollar på TV längre men när man väl gjort det så är kanske varannan reklam om klimatet.

Varför gör man så mycket marknadsföring om klimatet och "woke"? Är det så effektivt på befolkningen? Jag vill köpa en produkt mindre om det marknadsförs så. Men jag är ju anti-woke och det är väl inte alla.

Samtidigt är det många som inte gillar "woke" och "politiskt korrekthet" och dylikt. Är det verkligen så smart att potentiellt alienera halva sin kundbas? Finns det någon politisk agenda?
Citera
2021-04-22, 12:59
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Jag tror inte det är det, men förlusten av vinst hos företaget är ofta osynligt när man är woke. (Exemplevis som när jag valde bort ett diskmedel som hade massa klimatproganada på förpackningen på Willys mot en mer neutral förpackning) Dreven som vänster-globalist-etablissemanget driver mot företag som är anti-woke är en mer synlig skada. De stora kostymerna väljer då att vara woke då de får ryggen fri.
Citera
2021-04-22, 13:19
Medlem
neosnakess avatar
De flesta tänker inte som oss. Den stora massan kritiserar ingenting i princip de blir matade med utan bara gör som de blir tillsagda och går vidare med livet. De allra flesta människor är dessvärre NPCs. Bara extrakaraktärer utan någon vidare personlighet.
Citera
2021-04-22, 13:22
Medlem
Det finns alltid ett mellanläge och det är där många företag vill hålla sig. De kunder som struntar i nya vågor stannar oftast kvar på grund av gammal vana, människor som bryr sig ansluter sig för att bli nya kunder och endast en väldigt liten del av gamla kunder blir istället före detta kunder just för att de ”fått nog”.

Ofta går det nuförtiden inte helt smärtfritt till för företag som stannat i andra diket; asleep.
Citera
2021-04-22, 13:31
Medlem
VeryKronoss avatar
Låter väldigt löjligt när företag försöker tilltala den "yngre generationen". Inte ens ungar som startar något själva använder såna ord i sin marknadsföring. Tänk då också att woke kanske är "hipp" i några månader/år till sen dör det ut och då kommer ditt företag sticka ut som fan för att vara "cringe" och löjligt så det kommer sluta med att du måste byta slogan varje gång någon ny trend kommer.
Citera
2021-04-22, 13:45
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Jag tror inte det är det, men förlusten av vinst hos företaget är ofta osynligt när man är woke. (Exemplevis som när jag valde bort ett diskmedel som hade massa klimatproganada på förpackningen på Willys mot en mer neutral förpackning) Dreven som vänster-globalist-etablissemanget driver mot företag som är anti-woke är en mer synlig skada. De stora kostymerna väljer då att vara woke då de får ryggen fri.
Intressant svar! Men om man tar Red bull som exempel så blir ju det företaget inte utsatt för något drev, och de är ju öppet anti-woke.
Citera
2021-04-22, 13:52
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Nej! Lyssna på riks när Luai, Bard och Emelie snackar om detta. Woke företagen som Coca-Cola, Gilette och HM m.m skjuter sig själva i foten. Ett företag ska ha 3 grundvärderingar. Kunden, att aktieägarna får en bra avkastning och att de anställda har det bra. Inte massa gnäll om hur hemskt det är att vara svart i USA eller som Ben & Jerry’s som sa att man bör ”defund the police”. Många kommer bojkotta dessa företag t.ex. Twitter kommer gå under. De tappade 5 miljoner eller 12% av sitt värde under första dygnet efter dem tog bort Trump. Han gav dem fantastiskt reklam
Citera
2021-04-22, 13:59
Medlem
holmiums avatar
En sektor som tidigt drev "wokeness" var bankerna dessa ställde i sin tur en mängd underförstådda lydnadskrav på sina kunder.

Den som är skyldig några miljoner lägger svansen mellan benen och gör som banken vill....
Citera
2021-04-22, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Varje dag bombas man med "woke" (klimatalarmism, HBTQ, Pride osv) marknadsföring, det är i princip på alla busshållsplatser och även i radio/tv. Nu lyssnar jag ju inte på radio eller kollar på TV längre men när man väl gjort det så är kanske varannan reklam om klimatet.

Varför gör man så mycket marknadsföring om klimatet och "woke"? Är det så effektivt på befolkningen? Jag vill köpa en produkt mindre om det marknadsförs så. Men jag är ju anti-woke och det är väl inte alla.

Samtidigt är det många som inte gillar "woke" och "politiskt korrekthet" och dylikt. Är det verkligen så smart att potentiellt alienera halva sin kundbas? Finns det någon politisk agenda?

Det brukar väll heta inom reklamvärlden att ungdommar är den generellt sett viktigaste kundgruppen. Kolla sen på dom allra största företagen vilka dom främst riktar sig till.
Och som vi alla känner till så ÄR dagens ungdomskultur extremt präglat just utav hela ”woke-kulturen”. Det är en enormt stor skillnad sen bara 10-15 år sedan.
Citera
2021-04-22, 14:44
Medlem
rtyuios avatar
Jag börjar få svårt att handla för alla företag jag måste bojkotta för att de går "woke". Lyckligtvis har jag det mesta jag behöver redan så det blir mest bara mat och måste bojkotta flera producenter som exempelvis Arla mejeri för deras anti-svenska attityd i reklamfilmer.
Citera
2021-04-22, 14:51
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93

Så här tror jag att det ligger till:

Det korta svaret är nej. Det är absolut inte lönsamt, vare sig på kort eller lång sikt. Det är dock inte därför det sker.

Jag tror i stället att det här sker för att en relativt stor andel av de nyutbildade inom vissa specifika områden (framför allt HR och kommunikation, men även marknadsföring till viss del) är individer som själva är woke. Dessa kommer att driva på dessa frågor i sin yrkesroll oavsett om det är i företagets intresse eller ej.

Vad som sedan sker är att de pitchar dessa idéer för företagsledningar som företrädesvis består av vita medelålders heterosexuella män - som ser en större risk för sin egen karriär i att ta strid mot dessa idéer än av att släppa igenom dem och ta ett något sämre resultat (de kan ju alltid i efterhand hävda att det sämre resultatet var ”ett pris vi var beredda att betala för förändring”).

Summan av kardemumman blir att dessa idéer kläcks av anställda relativt långt ner i den formella näringskedjan (men med höga intersektionalitetspoäng) och ingen ovanför dem i näringskedjan vågar säga ifrån eftersom det innebär att riskera sitt eget skinn.
Citera
2021-04-22, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clas.Ohlsson.453
Nej! Lyssna på riks när Luai, Bard och Emelie snackar om detta. Woke företagen som Coca-Cola, Gilette och HM m.m skjuter sig själva i foten. Ett företag ska ha 3 grundvärderingar. Kunden, att aktieägarna får en bra avkastning och att de anställda har det bra. Inte massa gnäll om hur hemskt det är att vara svart i USA eller som Ben & Jerry’s som sa att man bör ”defund the police”. Många kommer bojkotta dessa företag t.ex. Twitter kommer gå under. De tappade 5 miljoner eller 12% av sitt värde under första dygnet efter dem tog bort Trump. Han gav dem fantastiskt reklam
Passar inte woke framtoning under både kategori 1 och 3 av de du nämner? Vill kunderna ha feminism och klimataktivism ligger det ju i företagens intresse att ge dem det. På samma sätt kan man anta att de anställda på de flesta företag motsvarar den breda massan, och därmed bör ju företagens handlingar matcha massans åsikter för att de anställda ska trivas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in