Citat:
Ursprungligen postat av
pinnfisk
Hej!
Nu till sommaren ska jag plugga på universitet och det står mellan sjökapten och sjöingenjör på Linnéuniversitet i Kalmar. Det som framförallt hindrar mig från att välja sjökapten är möjligheterna till arbete efter examen, samt att man inte verkar vara lika rörlig i sin yrkesroll som en sjöingenjör är. Det faller sig ganska naturligt att någon som ändå är ingenjör ska kunna syssla med olika uppgifter iland, medan en sjökapten iland kanske endast kan få anställning på något rederi? Sen ska det också nämnas att jag inte är någon höjdare på matte, men att det snarare är självförtroendet som saknas än motivationen att lära mig. Är det någon som har erfarenhet av sjöingenjörsprogrammet och hur intensivt det är, matte och generellt plugg? Kan tänka mig att det är en del matte hos sjökapten också.
När det kommer till intresse är jag lika intresserad av båda utbildningar, är intresserad av sjölivet överlag och är intresserad av teknik (läste El- och energi inriktning Dator på gymnasiet).
Tusen tack för svar.
Lite lättare med andra landjobb som sjöingenjör, men som sjökapten kan du jobba med sjöjobb som är likt landjobb, dvs 8-17, t ex skärgårdsbåtar, vägverkets färjor, restaurangbåtar, kollektivtrafik m.m.
Verkar finnas lite sommarmattekurser att söka, vet ej om de är fulla eller ej ännu.
https://www.antagning.se/se/search?p...sortBy=nameAsc
Har du läst till sjöingenjör och vill sadla om tror det är ca ett år (poängmässigt) som krävs för att bli styrman, kan vara intressant.
Annars finns ju fagskola i norge där det är 2 år till sjöingenör/sjökapten, eller ett år för maskinist/styrman...detta är exkl sjötid då.