2021-04-22, 09:07
Medlem
Hej!

Nu till sommaren ska jag plugga på universitet och det står mellan sjökapten och sjöingenjör på Linnéuniversitet i Kalmar. Det som framförallt hindrar mig från att välja sjökapten är möjligheterna till arbete efter examen, samt att man inte verkar vara lika rörlig i sin yrkesroll som en sjöingenjör är. Det faller sig ganska naturligt att någon som ändå är ingenjör ska kunna syssla med olika uppgifter iland, medan en sjökapten iland kanske endast kan få anställning på något rederi? Sen ska det också nämnas att jag inte är någon höjdare på matte, men att det snarare är självförtroendet som saknas än motivationen att lära mig. Är det någon som har erfarenhet av sjöingenjörsprogrammet och hur intensivt det är, matte och generellt plugg? Kan tänka mig att det är en del matte hos sjökapten också.

När det kommer till intresse är jag lika intresserad av båda utbildningar, är intresserad av sjölivet överlag och är intresserad av teknik (läste El- och energi inriktning Dator på gymnasiet).

Tusen tack för svar.
Senast redigerad av pinnfisk 2021-04-22 kl. 09:12.
Citera
2021-04-26, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinnfisk
Hej!

Nu till sommaren ska jag plugga på universitet och det står mellan sjökapten och sjöingenjör på Linnéuniversitet i Kalmar. Det som framförallt hindrar mig från att välja sjökapten är möjligheterna till arbete efter examen, samt att man inte verkar vara lika rörlig i sin yrkesroll som en sjöingenjör är. Det faller sig ganska naturligt att någon som ändå är ingenjör ska kunna syssla med olika uppgifter iland, medan en sjökapten iland kanske endast kan få anställning på något rederi? Sen ska det också nämnas att jag inte är någon höjdare på matte, men att det snarare är självförtroendet som saknas än motivationen att lära mig. Är det någon som har erfarenhet av sjöingenjörsprogrammet och hur intensivt det är, matte och generellt plugg? Kan tänka mig att det är en del matte hos sjökapten också.

När det kommer till intresse är jag lika intresserad av båda utbildningar, är intresserad av sjölivet överlag och är intresserad av teknik (läste El- och energi inriktning Dator på gymnasiet).

Tusen tack för svar.

Lite lättare med andra landjobb som sjöingenjör, men som sjökapten kan du jobba med sjöjobb som är likt landjobb, dvs 8-17, t ex skärgårdsbåtar, vägverkets färjor, restaurangbåtar, kollektivtrafik m.m.
Verkar finnas lite sommarmattekurser att söka, vet ej om de är fulla eller ej ännu.
https://www.antagning.se/se/search?p...sortBy=nameAsc

Har du läst till sjöingenjör och vill sadla om tror det är ca ett år (poängmässigt) som krävs för att bli styrman, kan vara intressant.
Annars finns ju fagskola i norge där det är 2 år till sjöingenör/sjökapten, eller ett år för maskinist/styrman...detta är exkl sjötid då.
Citera
2021-04-28, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Lite lättare med andra landjobb som sjöingenjör, men som sjökapten kan du jobba med sjöjobb som är likt landjobb, dvs 8-17, t ex skärgårdsbåtar, vägverkets färjor, restaurangbåtar, kollektivtrafik m.m.
Verkar finnas lite sommarmattekurser att söka, vet ej om de är fulla eller ej ännu.

Har du läst till sjöingenjör och vill sadla om tror det är ca ett år (poängmässigt) som krävs för att bli styrman, kan vara intressant.
Annars finns ju fagskola i norge där det är 2 år till sjöingenör/sjökapten, eller ett år för maskinist/styrman...detta är exkl sjötid då.

Tack så mycket för svar! Ska kolla in detta. Jag har kollat runt lite på arbetsmarknaden, och även fast den givetvis kommer ändra sig fram till dess att jag tagit examen undrar jag lite hur det ser ut med att jobba som motorman med en sjöingenjörsexamen? Överlag verkar de letas mer efter motormän än befäl och jag undrar därför om jag som sjöingenjör skulle kunna ta ett jobb som motorman också? Eller är vaktgående/befaren maskinpersonal en helt annan behörighet man måste ta?
Citera
2021-04-28, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt

KTH's sommarmatte kan man komma åt här utan att vara antagen

http://wiki.math.se/wikis/sommarmatt....php/Huvudsida

http://wiki.math.se/wikis/sommarmatt....php/Huvudsida
Citera
2021-04-28, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinnfisk
Tack så mycket för svar! Ska kolla in detta. Jag har kollat runt lite på arbetsmarknaden, och även fast den givetvis kommer ändra sig fram till dess att jag tagit examen undrar jag lite hur det ser ut med att jobba som motorman med en sjöingenjörsexamen? Överlag verkar de letas mer efter motormän än befäl och jag undrar därför om jag som sjöingenjör skulle kunna ta ett jobb som motorman också? Eller är vaktgående/befaren maskinpersonal en helt annan behörighet man måste ta?

Efter sex månaders praktik får du behörighet att jobba som vaktgående maskinpersonal, efter 12 månaders praktik tror jag du kan arbeta som befaren maskinpersonal (motorman) om du gått sjöingenjörsprogrammet, jag är dock inte helt säker.
Sen görs ju två av månaderna praktik på skolan inom en verkstad, vet inte riktigt det funkar om dessa räknas in för att få ut manskapsbehörigheten innan hela utbildningen är klar.

Skulle du inte få ut en motormanbehörighet tror jag du skulle kunna få ut en finsk, och när du har din finska kan du byta ut den mot en svensk, eller om du helt enkelt kan arbeta på din finska motormansbehöriget; är dock lite osäker på hur reglerna ser ut gällande sådant.
Citera
2021-04-29, 17:25
Medlem
Sneslywipess avatar
Är själv sjöingenjör, är en del matematik men klara du gymnasiet så klarar du även detta.

Matematiken för en sjökapten är mer fokuserad runt navigering och lastning.

Matematiken för sjöingenjör var mer grundläggande.

Att få arbete som sjöingenjör enligt mina egna erfarenheter väldigt lätt, kan dock inte tala för sjöjobb då jag ej arbetar till sjöss längre.

Bekanta som arbetat som sjökaptener har haft det svårare med arbeten och fastnat i riktiga "skitjobb" några år innan dom fick sitt första glassiga arbete.

Ex på skitjobb: knacka rost på någon lyxkryssare för 1000$ i månaden.
Citera
2021-04-29, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sneslywipes
Är själv sjöingenjör, är en del matematik men klara du gymnasiet så klarar du även detta.

Matematiken för en sjökapten är mer fokuserad runt navigering och lastning.

Matematiken för sjöingenjör var mer grundläggande.

Att få arbete som sjöingenjör enligt mina egna erfarenheter väldigt lätt, kan dock inte tala för sjöjobb då jag ej arbetar till sjöss längre.

Bekanta som arbetat som sjökaptener har haft det svårare med arbeten och fastnat i riktiga "skitjobb" några år innan dom fick sitt första glassiga arbete.

Ex på skitjobb: knacka rost på någon lyxkryssare för 1000$ i månaden.
Vad borde en sjöingenjör få i lön? Nyexad och även när man fått några års erfarenhet.
Citera
2021-04-29, 17:37
Medlem
Sneslywipess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zapooz
Vad borde en sjöingenjör få i lön? Nyexad och även när man fått några års erfarenhet.

Beror helt på vilken typ av tjänst du har.

Är själv landkrabba sen drygt 10 år tillbaka. Men när jag själv var motorman i början av karriären hade jag motsvarande runt 30 000kr / mån.

Med erfarenhet går lönen snabbt upp.

Ingångslön ingenjörsjobb: 30 000 - 35 000kr.
5-10 års erfarenhet: 40 000 - 50 000kr.

Skulle anse lönerna ovan någorlunda rimliga, finns självklart de som har både mindre och mer.
Citera
2021-04-29, 17:48
Medlem
Citat:
Beror helt på vilken typ av tjänst du har.

Är själv landkrabba sen drygt 10 år tillbaka. Men när jag själv var motorman i början av karriären hade jag motsvarande runt 30 000kr / mån.

Med erfarenhet går lönen snabbt upp.

Ingångslön ingenjörsjobb: 30 000 - 35 000kr.
5-10 års erfarenhet: 40 000 - 50 000kr.

Skulle anse lönerna ovan någorlunda rimliga, finns självklart de som har både mindre och mer.
Låter ju ändå riktigt nice! Har du någonsin haft problem med att hitta jobb?
Citera
2021-04-29, 17:52
Medlem
Sneslywipess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zapooz
Låter ju ändå riktigt nice! Har du någonsin haft problem med att hitta jobb?

Känns som att jobb växer på träd. Har fått de jobb jag sökt och folk försöker ständigt rekrytera en till andra företag. Jag arbetar som maskiningenjör inom energisektorn.

Alla mina kamrater från studietiden har idag välbetalda jobb.
Citera
2021-04-29, 18:10
Medlem
Citat:
Känns som att jobb växer på träd. Har fått de jobb jag sökt och folk försöker ständigt rekrytera en till andra företag. Jag arbetar som maskiningenjör inom energisektorn.

Alla mina kamrater från studietiden har idag välbetalda jobb.
Riktigt kul att höra, kanske ska ta en titt på lite olika skolor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in