2021-04-22, 16:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Koettbullen
Utifrån personliga observationer tenderar människor som klagar på att man får "för lite mat" på utehak vara överviktiga. Får man fråga vad du har för BMI, ts?

Jag är normalbyggd och.ej överviktig. Det är inte att jag får för lite mat som stör mig. Det är att det alltid snålas med något av ingredienserna i en maträtt. Ta entrecote med klyftpotatis och Bea t.ex. Antingen får man för få jäkla potatisar eller två droppar bea.
Halvvägs igenom köttbiten är det enda man har kvar är persiljekvisten. Visst kan jag beställa extra... Men oftast så kostar det extra på någonting jag anser ska ingå. Lägg därtill väntetiden.

Och det handlar heller inte om att jag käkar på dyra ställen. Många billiga kebabhak har ingen fingertoppskänsla när det gäller dosering av sås. DET E JU DET SOM E GOTT.
Citera
2021-04-22, 16:19
Bannlyst
En annan storsyndare är överlag smörgåsen på valfri bensinmack/café.
95% bröd och 5% pålägg.
Citera
2021-04-22, 16:39
Medlem
Alla sportbarer typ olearys som har fått hybris och tror att dom är finresturanger. Pommes serveras i nån lite minimal hink och hamburgaren är högre än den är bred. Allt för typ 200:-
Citera
2021-04-22, 16:58
Medlem
EastAreaPapists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaLejonet
Värst är ändå moderna "vego"/veganställen.

Där snackar vi obalanserat, vidrigt och med noll matglädje.

Sen vet du aldrig vad du har att vänta. Jämt nya hopkok som personalen "testar" på gästerna.

Svårt att peka ut en specifik rätt då de varierar för mycket. Men dom brukar misslyckas med fucking haloumi-burgare.... liksom. Dom misslyckas med OST.

Cashew i ALLT.

Antingen går det inte att laga god vegansk mat eller så är alla vegankockar outbildade miffon.

Dom försöker knappt, utan istället tycker dom att folk ska vara nöjda moraliskt?

Roligast är idioterna som går dit. Dom köper typ kaffe på sin höjd, kanske en kaka för 80 spänn.

Det är liksom inte bra för NÅGON i ekvationen, ändå envisas dom.
Om du ska komma med så generell kritik kanske det är läge att nämna restaurangerna du varit på. Kvaliteten varierar naturligtvis.
Citera
2021-04-22, 17:05
Medlem
Vireks avatar
ofta tycker jag sidogrönsaker som i princip inte kostar något är väldigt snålt. 2 små saltgurkor, en tesked med tångsallad eller 4 rödbetor
Citera
2021-04-22, 17:47
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaxx909
Fler som stör sig på när man får en obalanserad portion när man går på restaurang?

Här är några specifika rätter eller menyer som jag ofta STÖR MIG SOM FAN PÅ är obalanserade. Alltså har felaktig ratio mellan protein/kolhydrater/grönt/sås

-> Kycklingspett med jordnötssås. Man får ALLTID en tesked med sås till 5st snustorra kycklingspettar. Extra sås kostar allt som ofta en smärre förmögenhet.

-> Finare Indiska restauranger i dom högre prisklasserna. Snålar ALLTID med riset. Man får allt som ofta en hink med röd curry och till det en halv skopa med ris. VA FAN E PROBLEMET. Det är Indiens basvara. Langa fram riset liksom.

-> Räkmackor på hotell. Hotellkocken ska allt som ofta leka Frantzén och ska bygga räkberg på en halv kvadratmillimeter rågskiva. Va e grejen liksom. Ge mig en HEL skiva bröd. Det heter MACKA.

-> Dipsås till hamburgare/pommes.
Dipsåserna räcker knappt till tre-fyra väl tilltagna dippar. Men 20kr ska dom ha för en jäkla tryffelmajo. En dipsås ska fan i mig räcka tills SAMTLIGA pommes fritten man får på tallriken. Här är fan samtliga hamburgerkedjor skyldiga till ocker. Hur många av er sitter med sista pommesen och dipsås kvar?

Vad har ni andra för exempel?

-

Pizza kan i värsta fall vara en mycket obalanserad rätt. Jag har köpt salamipizza nån gång och fått typ 5-6 smala salamiskivor med en sammanlagd vikt på typ 10 gram. Då har man ju pröjsat 90kr för nästan bara en stor ostmacka. Inte ok.
Citera
2021-04-22, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaxx909
Fler som stör sig på när man får en obalanserad portion när man går på restaurang?

Här är några specifika rätter eller menyer som jag ofta STÖR MIG SOM FAN PÅ är obalanserade. Alltså har felaktig ratio mellan protein/kolhydrater/grönt/sås

-> Kycklingspett med jordnötssås. Man får ALLTID en tesked med sås till 5st snustorra kycklingspettar. Extra sås kostar allt som ofta en smärre förmögenhet.

Já Det känns lite sydamerikanskt. Torrt kött med torrt ris utan sås.
Citat:

-> Finare Indiska restauranger i dom högre prisklasserna. Snålar ALLTID med riset. Man får allt som ofta en hink med röd curry och till det en halv skopa med ris. VA FAN E PROBLEMET. Det är Indiens basvara. Langa fram riset liksom.
Är dock vanligt i Indien att man ej har ris till maten, och inte nödvändigtvis så mycket. Finns dessutom mycket människor som inte vill ha förr mycket kolhydrater. Har aldrig varit på en indisk restaurang där man inte kan få mer ris dock?
Citat:
-> Räkmackor på hotell. Hotellkocken ska allt som ofta leka Frantzén och ska bygga räkberg på en halv kvadratmillimeter rågskiva. Va e grejen liksom. Ge mig en HEL skiva bröd. Det heter MACKA.
Ja, den här är ju rätt dum. Knappast ett smart sätt att spara pengar. Men det ser ju fräsigt och lyxigt ut.
Citat:
-> Dipsås till hamburgare/pommes.
Dipsåserna räcker knappt till tre-fyra väl tilltagna dippar. Men 20kr ska dom ha för en jäkla tryffelmajo. En dipsås ska fan i mig räcka tills SAMTLIGA pommes fritten man får på tallriken. Här är fan samtliga hamburgerkedjor skyldiga till ocker. Hur många av er sitter med sista pommesen och dipsås kvar?
Jobbade på en restaurang där väldigt många gäster skippade dippen helt, alternativt doppa två pommes. Kändes onödigt så vi började använda mindre skålar, såg man att en gäst gick hårt åt på skåpen så kom vi givetvis ut med mer.

Slutsats: att snåla in på kolhydrater, grönsaker och såser görs nog ofta för att det är det som har en tendens att lämnas kvar. Ett seriöst ställe bör inte ta betalt påfyllning av detta. Pizzerior, kebabhak och andra lågprisställen har ju dock det som affärsmodell, men det kan man väl knappast uppröras av.
Citera
2021-04-22, 21:22
Medlem
Andy Frains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snippjanne
Já Det känns lite sydamerikanskt. Torrt kött med torrt ris utan sås.

Är dock vanligt i Indien att man ej har ris till maten, och inte nödvändigtvis så mycket. Finns dessutom mycket människor som inte vill ha förr mycket kolhydrater. Har aldrig varit på en indisk restaurang där man inte kan få mer ris dock?

Ja, den här är ju rätt dum. Knappast ett smart sätt att spara pengar. Men det ser ju fräsigt och lyxigt ut.

Jobbade på en restaurang där väldigt många gäster skippade dippen helt, alternativt doppa två pommes. Kändes onödigt så vi började använda mindre skålar, såg man att en gäst gick hårt åt på skåpen så kom vi givetvis ut med mer.

Slutsats: att snåla in på kolhydrater, grönsaker och såser görs nog ofta för att det är det som har en tendens att lämnas kvar. Ett seriöst ställe bör inte ta betalt påfyllning av detta. Pizzerior, kebabhak och andra lågprisställen har ju dock det som affärsmodell, men det kan man väl knappast uppröras av.

Hellre för mycket räkor och lite bröd än för få räkor och en halv limpa bröd. (Menat till TS!)

Du har rätt i ditt sista stycke.
Som restaurang räknar man generellt på hur mycket ”en vanlig” person äter, finns inget tråkigare än att få tallrikar tillbaka till köket som har en massa över pga att gästen inte orkat äta upp, dessutom kostar det pengar. Det är bättre att som kund be om extra, många restauranger har ingenting emot det och lägger inte på extra på notan (såvida du inte ber om en extra stek!), i längden tjänar vi krögare på att ge en gratisportion ris/sås/potatis än matsvinnet det blivit från att göra portioner baserade på hur mycket en betongarbetare slevar in
Citera
2021-04-22, 23:23
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Känns som vissa av dina exempel TS är fullkomligt orimliga, kycklingspetten brukar fullkomligt bada i sås och vem föredrar inte att det är mer räkor än bröd på en räksmörgås? För det sistnämnda tipsar jag om att köpa en färdiggjord räkbaguette på valfri mataffär så får du en limpa, drypande i majonäs med kanske fyra räkor.

För att komma med egna förslag:
- Potatis som inte är pommes (t.ex. kokt, potatisgratäng m.m) som tillbehör på kött-/grillrestauranger. Av någon anledning brukar pommes ha en rimlig mängd men så fort man beställer något annat är mängden sällan tillräcklig. Framför allt när man får en väldigt liten ugnsform med potatisgratäng till en stor köttbit. Väldigt synd då dessa tillbehör generellt är att föredra framför pommes.
- Andra grönsaker än sallad på kebab med bröd/kebabrulle. En oerhörd mängd sallad men ofta en skiva tomat, gurka samt en fefferoni.
Citera
2021-04-23, 01:10
Medlem
Merwinnas avatar
Ja, jag tycker ALLTID att man får för lite sås. På kinarestauranger brukar det gå att få mer sötsur sås utan extra kostnad - på den där jag är känd, får jag alltid en stor skål direkt! Men t.ex. beasås, där brukar man få betala extra för en lika stor pytteliten skål med sås till. Så snålt.
Senast redigerad av Merwinna 2021-04-23 kl. 01:14.
Citera
2021-04-23, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, jag tycker ALLTID att man får för lite sås. På kinarestauranger brukar det gå att få mer sötsur sås utan extra kostnad - på den där jag är känd, får jag alltid en stor skål direkt! Men t.ex. beasås, där brukar man få betala extra för en lika stor pytteliten skål med sås till. Så snålt.
Djävulens påfund att kalla en bearnaise för "beasås".. Fy.
Nä men dippen på McDonalds tycker jag är för liten till en stor pommes faktiskt. Men alla är vi olika.
Be om mer mat Ts!
Citera
2021-04-23, 02:16
Medlem
neuron-drones avatar
Brukar mest köpa takeout, då får man rejäla mängder mat. Jag vet även vilken restaurang som har bäst pizza, bäst kebab och bäst asiatisk mat. På pizza- och kebabhaken där vi handlar är vi alltid väldigt tjenis och trevliga. Så om man vill ha en extra sås brukar de inte ta betalt. Däremot de kunder som är stressade och otrevliga får betala. Sånt funkar ju tyvärr inte på Burger king och liknande, de har sina regler.

Äter man ute och får för lite ris brukar det inte vara omöjligt att få mer gratis. Annars äter jag sällan ute.

Vi har en skitbra restaurang med pizza och kebab som har vegekebab och vegansås och sådant. Det är samma skräpmat som för oss köttätare men ett bra upplägg att alla i gänget kan äta från samma ställe. Och sitter man och käkar där får man gratis mer sås om man behöver. Iallafall om man är trevlig.

Räkmacka verkar inte gå att få tag på här, de som hade har stängt. Mest saknar jag ett fik som fanns för jättelänge sedan som hade billiga mackor med skumma pålägg, en macka var en halv halv rågkaka. Det är ordentlig mat. Saknar cafékulturen som riktade sig mot de unga och fattiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in