Citat:
Ursprungligen postat av
jaxx909
Fler som stör sig på när man får en obalanserad portion när man går på restaurang?
Här är några specifika rätter eller menyer som jag ofta STÖR MIG SOM FAN PÅ är obalanserade. Alltså har felaktig ratio mellan protein/kolhydrater/grönt/sås
-> Kycklingspett med jordnötssås. Man får ALLTID en tesked med sås till 5st snustorra kycklingspettar. Extra sås kostar allt som ofta en smärre förmögenhet.
/Ä
Já Det känns lite sydamerikanskt. Torrt kött med torrt ris utan sås.
Citat:
-> Finare Indiska restauranger i dom högre prisklasserna. Snålar ALLTID med riset. Man får allt som ofta en hink med röd curry och till det en halv skopa med ris. VA FAN E PROBLEMET. Det är Indiens basvara. Langa fram riset liksom.
Är dock vanligt i Indien att man ej har ris till maten, och inte nödvändigtvis så mycket. Finns dessutom mycket människor som inte vill ha förr mycket kolhydrater. Har aldrig varit på en indisk restaurang där man inte kan få mer ris dock?
Citat:
-> Räkmackor på hotell. Hotellkocken ska allt som ofta leka Frantzén och ska bygga räkberg på en halv kvadratmillimeter rågskiva. Va e grejen liksom. Ge mig en HEL skiva bröd. Det heter MACKA.
Ja, den här är ju rätt dum. Knappast ett smart sätt att spara pengar. Men det ser ju fräsigt och lyxigt ut.
Citat:
-> Dipsås till hamburgare/pommes.
Dipsåserna räcker knappt till tre-fyra väl tilltagna dippar. Men 20kr ska dom ha för en jäkla tryffelmajo. En dipsås ska fan i mig räcka tills SAMTLIGA pommes fritten man får på tallriken. Här är fan samtliga hamburgerkedjor skyldiga till ocker. Hur många av er sitter med sista pommesen och dipsås kvar?
Jobbade på en restaurang där väldigt många gäster skippade dippen helt, alternativt doppa två pommes. Kändes onödigt så vi började använda mindre skålar, såg man att en gäst gick hårt åt på skåpen så kom vi givetvis ut med mer.
Slutsats: att snåla in på kolhydrater, grönsaker och såser görs nog ofta för att det är det som har en tendens att lämnas kvar. Ett seriöst ställe bör inte ta betalt påfyllning av detta. Pizzerior, kebabhak och andra lågprisställen har ju dock det som affärsmodell, men det kan man väl knappast uppröras av.