Citat:
Ursprungligen postat av
Frolundafinest
Jag har kanske druckit en grogg för mycket, men det fick mig att reflektera.
Jag läste att judarna kom fram till att Rabbinen och imamen överens till slut: Straffa den som förnekar Förintelsen Juden pushar sin agenda.
Samtidigt att spänningarna i Ukraina eskalerar, Kina hetsar Taiwan etc. USA hotar med mot aktioner..
Min magkänsla säger att inom en snar framtid kommer det smälla ordentligt, eller är jag för full?
Det är lika svårt att förutsäga krig som en pandemi. Dock är förvarningen på krig lite längre då det tar tid att bygga väpnade styrkor för den speciella uppgift krigsherren tänker sig.
Nu har jag inte läst alla militära underrättelserapporter som ges ut i världen men att Ryssland går in i Ukraina är för tillfället mer sannolikt än osannolikt då ryssarna kört fram militära styrkor till gränsen (förberedelse för krig av den typen kan lätt bli verklighet). Putin kommer nog hävda att Ukraina provocerar och slår då till först. Han har också ett politiskt behov av ett lite begränsat krig.
Det verkar dock mindre sannolikt just nu att Kina tar Taiwan då man inte storskaligt övat luftlandsättningar eller sjöattacker, även om man förstås har både kapacitet och träningstänkande om man skulle vilja göra det.
Om du med "smälla ordentligt" tänker på krig på en mer global nivå så är det just nu mer osannolikt än sannolikt med ett sådant krig. Däremot små regionala krig mellan två stater (t.ex Turkiet och Syrien, Armenien och Azerbadjan) har vi sett sedan flera århundraden, och de kommer nog fortsätta, även i mindre "skärmytslingar" (t.ex Indien och Kina). Rebellgrupper mot stater (t.ex Kongo, Tchad, Tjetjenien, Afghanistan) är en nygammal "tradition" som vi sett av och till sedan medeltiden, kommer nog fortsätta.