2021-04-21, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glassmaskinen1
men dem gör faktiskt det.
på Gjensidige får jag betala för en Kawa ZX10R 2013, 200hk 22k/mån.....
på if får jag den för 9k/mån.

Inte för att jag hade köpt en sådan hoj som kostar så mycket i försäkring men så jävla bittert att det ska vara dyrt att äga en

Har du bra garage och bara är ute och glider någon gång ibland är det väl bara att ta enbart trafikförsäkring och bli ditt eget försäkringsbolag, dvs sätta av lite pengar varje månad om något händer.

Efter något år har du lagt undan vad en hel hoj kostar.

Eller du kanske inte kan trafikreglerna/litar på din egen körning?
Citera
2021-04-21, 06:14
Medlem
Facades avatar
Citat:
varje person tar ansvar för sig själv såklart men konstigt att försäkringsbolagen överdriver så mycket liksom.

Överdriver?
Nej det är för att folk som kör dessa hojar kostar så jävla mycket pengar i skador.
Ska försäkringsbolagen gå minus eller?
Tror du det är någon sorts välgörenhet?

Ni motorcyklister kostar försäkringsbolag MASSOR med pengar.
Speciellt sportmotorcyklister.

Så är det bara.
Ni kör kasst, Ni kör omkull och krockar med bilar och skadar er själva = dyra kostnader.
Då får ni betala premien därefter.
Citera
2021-04-21, 06:28
Medlem
fjiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av is4kadam
Lika jävla blind som du är korkad. DU ska inte ut och köra MC med ditt tänk.
Jo, låt idioten ut och gäääsa lite! En korkad ungdom mindre om Darwin ligger på rätt sida.
Citera
2021-04-21, 06:36
Medlem
Köp en äldre hoj och inse att du har inte råd med en nyare.
Försäkra på föräldrar kollar bolaget upp och minskar ev ersättning kraftigt.
Gå med i SMC så får du billigare försäkring.
Kollar Bilsport eller Svedea för premie?
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Tja gott folk...
Undrar lite om någon har svar på min fråga, börjar bli så himla irriterad på dagens försäkringsbolag.

Jag är ute och söker en hoj, spelar ingen roll liksom om det är en SPORT hoj eller TOURING.
Vad jag än hittar så är försäkringen svindyr liksom.
Jag har testat olika bolag och jämfört. Har tillome jämfört med päronens personnmr.

T.ex. En begagnad BMW S1000R 2015 på en av föräldrarna, helförsäkring ligger på 750kr/mån. ÅRSförsäkring. helt ok.
En helt ny BMW S1000R 2021 på en av föräldrarna, helförsäkring ligger på 1400 kr/mån ÅRSförsäkring?
(Nypriserna skiljer inte mycket emellan)

En begagnad MT-09 2018 på en av föräldrarna ligger på ca 500 kr/mån ÅRSförsäkring.
En helt ny MT-09 2021 på en av föräldrarna? nja vi försäkrar inte denna hojen?

Kollade på en Kawasaki ninja ZX10R 2013, kostar 90k att köpa begagnad. men 25k att försäkra i månaden?
WTF. HALLÅ ELLER VAFAN HÄNDER.

Först ska man vänta tills man är 24 för att få ta tunga kortet sen vänta tills man är 55+ och bo i någon byhåla för att kunna äga en hoj? fan händer med bolagen. dom är ju fan inte friska?

finns det någon som vet hur fan man ska gå till väga eller tips om hur man kan få ner dom äckligt höga priserna?!!

Jag har kört trafikförsäkring i hela mitt liv på både bilar och hoj. Det är bara brats som kör helförsäkring. Ge inte försäkringsbolagen mer än du MÅSTE!
Citera
Medlem
Citat:
Tja gott folk...
Undrar lite om någon har svar på min fråga, börjar bli så himla irriterad på dagens försäkringsbolag.

Jag är ute och söker en hoj, spelar ingen roll liksom om det är en SPORT hoj eller TOURING.
Jag har testat olika bolag och jämfört. Har tillome jämfört med päronens personnmr.

T.ex. En begagnad BMW S1000R 2015 på en av föräldrarna, helförsäkring ligger på 750kr/mån. ÅRSförsäkring. helt ok.
En helt ny BMW S1000R 2021 på en av föräldrarna, helförsäkring ligger på 1400 kr/mån ÅRSförsäkring?

En begagnad MT-09 2018 på en av föräldrarna ligger på ca 500 kr/mån ÅRSförsäkring.

Kollade på en Kawasaki ninja ZX10R 2013, kostar 90k att köpa begagnad. men 25k att försäkra i månaden?

Först ska man vänta tills man är 24 för att få ta tunga kortet sen vänta tills man är 55+ och bo i någon byhåla för att kunna äga en hoj? fan händer med bolagen. dom är ju fan inte friska?

finns det någon som vet hur fan man ska gå till väga eller tips om hur man kan få ner dom äckligt höga priserna?!!

Det är inte så svårt att fatta väl? Kollektivet MC förare ska själv bära kostnaden för försäkringen. Det skulle knappast vara rättvist om tex husvagnsägare skulle tvingas betala för MC kostnader.
Sen är frågan varför så höga kostnader för gruppen MC. Det är mycket olyckor som krschar hela hojen dvs 2-300,000 i kostnad. Det är mycket kroppsskador som försäkringen ska bekosta och inte minst alla stökder och bedrägeriet som kostar massor med pengar.
Är du med?
Citera
2021-04-21, 06:40
Bannlyst
Kommunism.

De har rånat dig på din framtid. Varför det är så dyrt? För att kommunism är en dyr ideologi. Så enkelt är det med den saker. Kommunism producerar INGENTING och kostar OÄNDLIGT mycket.
Citera
2021-04-21, 06:59
Medlem
Här har du lämplig instegsmotorcykel med trevlig försäkringspremie.

Låg bränsleförbrukning, låg värdeminskning. Du tar bilarna vid rödljusen och touringen är absolut inget problem.

https://www.blocket.se/annons/alvsbo...___r1/95234030

Du riskerar heller inte att gå av vägen på treans växel i 170 blås.

Om du tänker på hur upprörd du blir över försäkringspremierna så kan de enkelt översätta det till hur du kommer reagera i dylika trafiksituationer. Du har i konkurrens om vägbanan med en lastbil, bil eller traktor 0, noll att sätta emot. Att du kommer återerövra din kränkta heder genom att vrida det enda som sitter löst på cykeln och köra om vederbörande i 200km/h är inte en fråga om, om.
När självförtroendet växt till sig kommer du snart börja ifrågasätta varför det finns dieselspill i rondeller, koskit på favoritvägen på landet, grus i favoritkurvan på din ”racingbana”.

De hojar du har listat är inga sport- eller touringhojar, utan supersport.

Jag kan avslöja att det finns två typer av motorcyklister. De som kommer klota och de som kommer göra det igen.
Jag tillhör den senare skaran och vet vad jag talar om.
När du har råd med premien på din Gixxer, Retta eller BMW så är du i dygden mogen. Innan dess kan du finputsa kurvtekniken till perfektion på en kawa 400.
Citera
2021-04-21, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Dom överdriver inte. Men om du tror att dom gör det, starta ett eget försäkringsbolag, försäkra MC billigt, sno alla kunder och bli rik.

En upp på den.

En liten ledtråd kan ju vara "Tyvärr, vi försäkrar inte den hojen".
Det finns helt enkelt inte ekonomi i att försäkra vissa hojar.
Inte till något pris, för att vara lite drastisk.

TS låter som och uttrycker sig precis som den typen av individ som inte förstår samband och konsekvens, som försöker ta genvägar med skenregistrering och sedan bölar om utebliven ersättning - alltså just precis den typen av människa som absolut INTE skall köra hoj och som bara drar ner mer elände över oss andra.
Citera
2021-04-21, 08:01
Medlem
Tratts avatar
Vilka bolag kollar du från? Min vän berättade att årspremien var lika mycket som motorcykelns värde. Han hittade ett försäkringsbolag fokuserat på MC som gav ett mycket bättre pris.
Citera
2021-04-21, 08:09
Medlem
Citat:
Ja men fan de känns nästan som att man bara vill ta av plåten och köra utan hehe. priserna borde gå upp för dem som hamnar i olyckor inte för andra som bara vill glida och ta det lugnt liksom?

Varför ska du ha en ninja zx10r om det du vill är glida runt och ta det lugnt?
Den kan överskrida alla hastighetsbegränsningar i Sverige på första växeln, övriga fem år bonus.
Det är knappast en glidarhoj, du sitter som en påse nötter för det första.

Jag vet att det är kul med sporthoj, men försäkring är dyr just för att väldigt få glider runt och tar det lugnt med en sån.
Citera
2021-04-21, 08:12
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Tja gott folk...

Jag kan förstå försäkringsbolagen, då de som nu överlever en krasch kostar ohyggligt med pengar att rehabilitera.
Skulle försäkringsbolagen slippa det, annorlunda premie.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in