Citat:
Ursprungligen postat av
Knullkungen
Så sade sossen Gustav Möller.
Skattekronor slösas. Jag tillhör folket. Var vänder jag mig för att få ersättning för denna stöld? Brotrsoffermyndigheten? Mitt försäkringsbolag? Jag känner en ständigt gnagande och ökande oro att vara utsatt för ett pågående brott som aldrig vill ta slut. Kan jag gå till Europadomstolen för dem mänskliga rättigheterna då staten inte gör tillräckligt för att stoppa slösrriet som är ett pågående brott mot mig?
.
Kan det räknas som tortyr?
Kan jag polisanmäla denna stöld? Måste en polisanmälan för stöld vara mot en specifik person eller kan jag ange staten som gärningsman?
Nej det är inte stöld.
stöld innebär att man olovligen tager något.
Det är det inte fråga om här så alltså inte stöld oavsett vem som kallar det stöld.
Vid stöld av skattepengar(alltså om någon faktiskt olovligen tar skattepengar) så är det i så fall staten som är offret inte medborgarna.
Om någon stjäl en miljon från staten så kan givetvis inte du eller jag kräva dessa pengar från tjuven.
Pengarna som du och andra betalat in i skatt är inte längre på något sätt dina, alltså är du(och andra skattebetalare) inte på något sätt part i målet vid stöld av skattepengar.
Att slösa med skattepengar kan dock vara trolöshet mot huvudman.
Offret är då t.ex. staten, kommunen eller regionen, inte skattebetalarna.
Problemet här handlar dock i att fastställa vad som innebär att man missbrukat sin förtroendeställning.
Här krävs mer eller mindre att man lurat huvudmannen och att detta åstadkommit huvudmannen ekonomisk skada.