2021-04-20, 19:35
Medlem
Knullkungens avatar
Så sade sossen Gustav Möller.

Skattekronor slösas. Jag tillhör folket. Var vänder jag mig för att få ersättning för denna stöld? Brotrsoffermyndigheten? Mitt försäkringsbolag? Jag känner en ständigt gnagande och ökande oro att vara utsatt för ett pågående brott som aldrig vill ta slut. Kan jag gå till Europadomstolen för dem mänskliga rättigheterna då staten inte gör tillräckligt för att stoppa slösrriet som är ett pågående brott mot mig?
.
Kan det räknas som tortyr?

Kan jag polisanmäla denna stöld? Måste en polisanmälan för stöld vara mot en specifik person eller kan jag ange staten som gärningsman?
Citera
2021-04-20, 19:41
Medlem
note-its avatar
Nu är det väl ändå så att det är olagligt att inte betala skatt. Sen att en del förslösas må vara hänt nu när vi har folkvalda som administrerar den.
Att tycka att var och en ska bestämma vart pengen ska användas till blir fullständigt ohållbart.
Citera
2021-04-20, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
Så sade sossen Gustav Möller.

Skattekronor slösas. Jag tillhör folket. Var vänder jag mig för att få ersättning för denna stöld? Brotrsoffermyndigheten? Mitt försäkringsbolag? Jag känner en ständigt gnagande och ökande oro att vara utsatt för ett pågående brott som aldrig vill ta slut. Kan jag gå till Europadomstolen för dem mänskliga rättigheterna då staten inte gör tillräckligt för att stoppa slösrriet som är ett pågående brott mot mig?
.
Kan det räknas som tortyr?

Kan jag polisanmäla denna stöld? Måste en polisanmälan för stöld vara mot en specifik person eller kan jag ange staten som gärningsman?

Nej det är inte stöld.
stöld innebär att man olovligen tager något.
Det är det inte fråga om här så alltså inte stöld oavsett vem som kallar det stöld.

Vid stöld av skattepengar(alltså om någon faktiskt olovligen tar skattepengar) så är det i så fall staten som är offret inte medborgarna.
Om någon stjäl en miljon från staten så kan givetvis inte du eller jag kräva dessa pengar från tjuven.
Pengarna som du och andra betalat in i skatt är inte längre på något sätt dina, alltså är du(och andra skattebetalare) inte på något sätt part i målet vid stöld av skattepengar.

Att slösa med skattepengar kan dock vara trolöshet mot huvudman.
Offret är då t.ex. staten, kommunen eller regionen, inte skattebetalarna.

Problemet här handlar dock i att fastställa vad som innebär att man missbrukat sin förtroendeställning.
Här krävs mer eller mindre att man lurat huvudmannen och att detta åstadkommit huvudmannen ekonomisk skada.
Citera
2021-04-20, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Nej det är inte stöld.
stöld innebär att man olovligen tager något.
Det är det inte fråga om här så alltså inte stöld oavsett vem som kallar det stöld.

Vid stöld av skattepengar(alltså om någon faktiskt olovligen tar skattepengar) så är det i så fall staten som är offret inte medborgarna.
Om någon stjäl en miljon från staten så kan givetvis inte du eller jag kräva dessa pengar från tjuven.
Pengarna som du och andra betalat in i skatt är inte längre på något sätt dina, alltså är du(och andra skattebetalare) inte på något sätt part i målet vid stöld av skattepengar.

Att slösa med skattepengar kan dock vara trolöshet mot huvudman.
Offret är då t.ex. staten, kommunen eller regionen, inte skattebetalarna.

Problemet här handlar dock i att fastställa vad som innebär att man missbrukat sin förtroendeställning.
Här krävs mer eller mindre att man lurat huvudmannen och att detta åstadkommit huvudmannen ekonomisk skada.
Helt riktigt. Det är inte stöld. Det är väpnat rån. Staten tar dina pengar under hot om våldshandlingar om du inte lyder. Precis som en rånare som begär att få dina pengar annars utsätts du för våldshandlingar.
Citera
2021-04-20, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Helt riktigt. Det är inte stöld. Det är väpnat rån. Staten tar dina pengar under hot om våldshandlingar om du inte lyder. Precis som en rånare som begär att få dina pengar annars utsätts du för våldshandlingar.

Inte alls samma sak. En rånare har inte lagligt stöd för att ta några av dina pengar. Skatten har stöd i lag och är därmed inte ett olovligt tagande.
Citera
2021-04-20, 20:55
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat. Diskutera politik och samhällets styrelse, etc. får ni hålla på med i något relevant delforum. Här i Juridik får ni lov att hålla er till juridiken.

/Mod
Citera
2021-04-20, 23:15
Medlem
Totiuss avatar
Det närmaste man kommer grundproblemet är kanske kommunallagen som i 11 kap. 1 § föreskriver att kommuner och regioner ska ha en god ekonomisk hushållning i sin verksamhet:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...2017-725#K11P1

Ansvarslöshet, inkompetens, slöseri och så vidare är givetvis inte god ekonomisk hushållning. Tricket är förstås att leda det hela i bevis. Nästa fråga blir vad eventuellt brott mot kommunallagen kan rubriceras som. Det behöver rimligen utredas från fall till fall. Har dock svårt att se att det skulle kunna bli stöld.
Citera
2021-04-21, 09:29
Medlem
Forever Winters avatar
Och vem ska avgöra vad som räknas som slöseri? Antagligen OP själv av inlägget att döma.
Citera
2021-04-21, 12:53
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Och vem ska avgöra vad som räknas som slöseri? Antagligen OP själv av inlägget att döma.
Det som avgör är ju vad lagen säger eftersom det är juridiskt vi diskuterar på det här forumet och då är det inte stöld så tillvida det inte är ren förskingring i juridisk bemärkelse t ex en anställd på Skatteverket stoppar pengar i egen ficka.
Att skattepengar går till saker som TS anser vara slöseri innebär inte att det blir stöld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in