• 1
  • 2
2021-04-20, 18:15
Medlem
AttCzas avatar
Vilken regissör föredrar ni? De har vissa likheter i jämförelse med varandra. Både De Palma och Argento gjorde filmer som hade mördare med flera personligheter. Ja tänker på filmer som till exempel Deep red eller Dressed to kill.

De är också ganska lika varandra i och med att de använder visuella element för att skapa en stämning eller indikera någonting i handlingen på ett skickligt sätt. Det visuella är kanske mer betonat i Argentos filmer (Deep red, Suspiria och så vidare), men även De Palmas filmer har fina visuella drag (scenen på museet i Dressed to Kill är makalös vacker)

Bägge två använder mycket stämningsfull musik för att skapa en viss känsla hos tittarna. Goblins musik har använts i Dario Argento filmer som till exempel Suspiria och Deep Red. De Palma har också använt en del fin musikstycke i filmer som till exempel Dressed to Kill.

Min fråga är: Vilken regissörs filmer föredrar ni vad gäller handlingen, bild och ljud och varför?
Senast redigerad av AttCza 2021-04-20 kl. 18:18.
Citera
2021-04-20, 18:42
Medlem
Sam.Boyds avatar
Brians storhetstid var 80-talet.
Det var där han blev odödlig.
Scarface
Body Double
De omutbara

Sedan blev det ganska ointressant.

Det finns en orsak till varför Dario inte fick stora projekt...
Citera
2021-04-20, 18:47
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Scarface
Body Double
De omutbara

Det är sant att De Palma fick stora projekt som Scarface och Mission: Impossible.
Betyder det dock att De Palmas filmer är generellt bättre vad gäller handlingen, bild och ljud?

Jag tycker dock att De Palma hade en del bra skräck/thrillerfilmer på 70-talet också. Jag tänker på Sisters och Obsession.

Argento har också gjort en del oförglömliga filmer som till exempel Suspiria, Deep Red och Tenebre.

Argento har gjort skräck/thrillerfilmer. De Palma har också gjort skräck/thrillerfilmer man han har också gjort action och dramafilmer. Man kan väl säga att De Palma är kanske mer mångsidig än Argento.
Senast redigerad av AttCza 2021-04-20 kl. 18:52.
Citera
2021-04-20, 19:56
Medlem
Hardstekts avatar
De palma alla dagar i veckan.

Phantom of paradis
Carrie
The fury
Obsession
Dressed to kill
Blow out

De palma är grymt underskattad.
Citera
2021-04-20, 20:24
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt

Phantom of paradis
Carrie
The fury
Obsession
Dressed to kill
Blow out

Det har blivit mer o mer ointressant med åren.
Citera
2021-04-20, 20:47
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt

Phantom of paradis
Carrie
The fury
Obsession
Dressed to kill
Blow out

Jag ser det nästan som tvärtom. Det är några få bra och hyllade filmer men eftersom han var kompis med Speilberg och gänget så har han ett oförtjänt gott rykte. Jag har bara sett några få av Dario Argentos filmer, som väl varit ... hyfsat bra, med ett tveklöst konstnärligt värde även om det kanske inte riktigt är för mig. Brian de Palma däremot har en väldigt låg medelkvalitet.
Citera
2021-04-20, 21:52
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Jag ser det nästan som tvärtom. Det är några få bra och hyllade filmer men eftersom han var kompis med Speilberg och gänget så har han ett oförtjänt gott rykte. Jag har bara sett några få av Dario Argentos filmer, som väl varit ... hyfsat bra, med ett tveklöst konstnärligt värde även om det kanske inte riktigt är för mig. Brian de Palma däremot har en väldigt låg medelkvalitet.

Filmer som Suspiria eller Deep Red glömmer man aldrig. Bild, ljus och ljud med Goblin är oförglömliga.
Brian De Palma har också en del konstnärliga filmer som till exempel Dreesed to Kill men den konstnärliga kvaliteten i Brian De Palmas filmer når inte upp till Dario Argentos filmer.

Däremot har Brian De Palmas filmer oftare en handling som "makes sense". Detta kan vara en fördel för många tittare som inte gillar "flummiga" filmer.
Citera
2021-04-21, 01:41
Medlem
Onanikrems avatar
Föredrar Argento, hans tidiga filmer fram till Phenomena- Opera, sen gick det stuprätt utför.
Citera
2021-04-21, 08:14
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Föredrar Argento, hans tidiga filmer fram till Phenomena- Opera, sen gick det stuprätt utför.

Argentos filmer blev sämre när handlingen i hans filmer blev logiska och mindre "flummiga".
Citera
2021-04-21, 18:57
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Scarface
Body Double
De omutbara

Snarare 70-talet. På 80-talet var han rätt trött. Body Double är ju närmast en parodi på De Palma imiterandes Hitchcock.
Citera
2021-04-21, 19:37
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Snarare 70-talet. På 80-talet var han rätt trött. Body Double är ju närmast en parodi på De Palma imiterandes Hitchcock.

Nja. Jag såg den på bio när den kom. Vi tyckte den var jäkligt cool.
Den hade den där MTV slash Hollywood känslan som var så rätt.

Jag har inte sett den sedan dess.

Men den var bra då.

Scarface håller än.
De omutbara är välpolerad o jag skulle tro att den fortfarande funkar.
Citera
2021-04-21, 21:41
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Nja. Jag såg den på bio när den kom. Vi tyckte den var jäkligt cool.
Den hade den där MTV slash Hollywood känslan som var så rätt.

Jag har inte sett den sedan dess.

Men den var bra då.

Scarface håller än.
De omutbara är välpolerad o jag skulle tro att den fortfarande funkar.

Body Double är en helt ok film. Den är inte lika bra som Dressed to Kill eller Raising Cain för den delen.

Scarface är en bra film och den håller än idag. Samma sak kan också sägas om Argentos Suspiria, Tenebrea eller Deep Red.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in