2021-04-20, 16:23
Medlem
Jag behöver råd härifrån.

Har under en femårsperiod haft stora problem med sämre hörsel, tryck i öronen och lockkänsla på båda öronen. I stimmiga och bullriga miljöer tappar jag all tillstymmelse till koncentration. När jag är i matsalen på jobbet, när jag är i köket och diskmaskinen är igång, när jag är i affären och ska handla, när jag står i duschen eller när jag är ute på gatan. I alla dessa miljöer så sker detta. Det handlar alltså inte enbart om offentliga miljöer, utan det uppstår även i hemmet så fort det bullrar eller dånar. Jag är uppenbart mycket överkänslig för ljud.

Jag har varit hos ÖNH-läkare. De har huvudsakligen utrett yrsel och kristallsjuka. De har hittat svag nystagmus, men ingenting som de tyckte var värt att utreda vidare. För många år sedan har jag gjort CT, MR och EEG-undersökningar för att utreda andra sjukdomar. Jag har relativt nyligen gjort ryggmärgsprov som visat antikroppar av borrelia.

Hos ovan nämnda ÖNH-läkare fick jag även göra två hörselprov. Ett där jag fick lyssna på renodlade toner och ett där jag fick göra ett talprov med bakgrundsbrus. Det förstnämnda provet av toner klarade jag utmärkt. Det andra provet visade på en oroväckande låg nivå för min ålder där jag låg klart under snittet, dock fortfarande inom det normala intervallet.

Jag har tidigare misstänkt Meniéres sjukdom, men ÖNH-läkaren sade att det är totalt uteslutet. Jag vet inte hur jag ska ta det här vidare. Jag måste bli av med den nedsatta hörseln och trycket. Vad ska jag göra? Vad kan det bero på?
Citera
2021-04-20, 16:55
Medlem
Megaforces avatar
Det finns ett flertal olika sjukdomar som ofta diagnostiseras som Menieres sjukdom men som i själva verket inte är det. Man kan ha likartade besvär. Typiskt för Menieres är dock svåra yrsel-anfall vilket du inte har. Man kan t.ex. få Menieres-symtom pga magkatarr och de går över helt när katarren läkts. Det kan uppstå kroniska tillstånd som kräver behandling med t.ex. AF-pulver.

Du bör ha gjort en MR-undersökning för att utesluta tumörer.

Dock misstänker jag att du kan ha för låg produktion av protein AF vilket kan bero på att vissa enzymer störts pga någon diarree man haft. Man kan köpa s.k SPC flakes på apoteket och testa med för att stimulera kroppens produktion av AF. Denna äts med havregrynsgröt och liknande. Man får räkna med minst en månads konsumtion innan man märker någon skillnad. Kontrollera i din journal om det gjorts någon provtagning avseende AF-nivå.
Citera
2021-04-20, 22:18
Medlem
Spänd käkmuskelatur kan leda till lock för öronen, tinnitus o ibland tillfällig hörselnedsättning
Citera
2022-02-20, 20:18
Medlem
Hej Pourcain

Jag går själv igenom det du beskriver 🙄
Hur har det gått för dig hittills?
Jag har gjort alla tester, även fått ett litet plaströr inopererad i örat utan positiva resultat.
Mina problem började 2015 men då kom det endast i skov, vilket inte bekymrade mig. Då fick jag vätskedrivande som löste det tillfälligt

Nu har jag haft det här varje dag sedan i augusti och håller på och blir tokig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in