2021-04-20, 11:52
Medlem
SvenskSvartskalle7s avatar
Mina föräldrar kom till Sverige under början av 80-talet. Dom lärde sig svenska och fick jobb omgående och har jobbat sen dess.
Idag ser samhället annorlunda ut.
Det finns inga jobb, det finns inga bostäder, och ändå har vi tagit hit hundratusentals människor.
Detta har gjort så att jag börjat känna mig främmande för Sverige pga all främlingsfientlighet som råder inom samhället och det gör mig otroligt frustrerad och bitter över politikerna och samhället.

Lite om mig och varför jag startade den här tråden.

Jag är född i Sverige, älskar kulturen jag är fostrad i.
Mina föräldrar är invandrare från Sydamerika.
Jag talar flytande svenska, spanska och engelska.
Jag har inget annat land att kalla som mitt hemland än Sverige.
När jag tänker i mitt huvud tänker jag på språket svenska.
När folk frågar mig vart jag kommer ifrån så säger jag alltid "jag är född i Sverige men mina föräldrar kommer från Sydamerika."
Jag är uppvuxen i en hårt segregerad förort i Stockholm och har genom min uppväxt stött på nationaliteter från hela världen.
Jag kände en kille som heter Daniel en gång i tiden. Han var så "svensk" man kan bli.. TILL utseendet, men hans sätt att tala svenska var som taget ur en ordbok från Dogge Doggelitos Slangsvenska.
Med andra ord så för den helt och hållet förkastlig!
Ändå är han i mångas mening mer svensk än mig bara för att han har blå ögon och ljust hår.

Jag valde att lämna Stockholm och bor i en mycket mer "svensk" ort idag, men ibland känner jag hur folk tittar på mig konstigt, typ som att jag inte hör hemma här, och det får mig undra om dom känner fördomar mot mig bara för att jag är mörkhårig (högst troligt).
Jag som ser mig som svensk och skulle skydda detta land med mitt liv som insats, har dock på senare tid börjat tvivla om jag verkligen är "svensk".
Det är ett jobbigt dilemma eftersom jag har inget annat land som jag kan eller vill kalla mitt hemland, skulle jag flytta till landet mina föräldrar föddes i, så skulle jag känna mig mer som en invandrare där än här! Så om jag inte är svensk och inte latinamerikan. Vad är jag?

Vem har rätten att kalla sig för "svensk"? Vem har rätten att bedöma om någon är "svensk"?
2021-04-20, 11:56
Medlem
BewilderedHulders avatar
Alla som vill ta till sig kulturen och språket.
Etnisk svensk däremot kräver ett biologiskt arv.
Senast redigerad av BewilderedHulder 2021-04-20 kl. 12:00.
2021-04-20, 12:01
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Kultur och språk. Vem som helst kan bli svensk men det är inte många som kommer hit som blir det. Inget fel med det så länge man gör rätt för sig och är skötsam och respekterar urbefolkningen.
2021-04-20, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskSvartskalle7
Mina föräldrar kom till Sverige under början av 80-talet. Dom lärde sig svenska och fick jobb omgående och har jobbat sen dess.
Idag ser samhället annorlunda ut.
Det finns inga jobb, det finns inga bostäder, och ändå har vi tagit hit hundratusentals människor.
Detta har gjort så att jag börjat känna mig främmande för Sverige pga all främlingsfientlighet som råder inom samhället och det gör mig otroligt frustrerad och bitter över politikerna och samhället.

Lite om mig och varför jag startade den här tråden.

Jag är född i Sverige, älskar kulturen jag är fostrad i.
Mina föräldrar är invandrare från Sydamerika.
Jag talar flytande svenska, spanska och engelska.
Jag har inget annat land att kalla som mitt hemland än Sverige.
När jag tänker i mitt huvud tänker jag på språket svenska.
När folk frågar mig vart jag kommer ifrån så säger jag alltid "jag är född i Sverige men mina föräldrar kommer från Sydamerika."
Jag är uppvuxen i en hårt segregerad förort i Stockholm och har genom min uppväxt stött på nationaliteter från hela världen.
Jag kände en kille som heter Daniel en gång i tiden. Han var så "svensk" man kan bli.. TILL utseendet, men hans sätt att tala svenska var som taget ur en ordbok från Dogge Doggelitos Slangsvenska.
Med andra ord så för den helt och hållet förkastlig!
Ändå är han i mångas mening mer svensk än mig bara för att han har blå ögon och ljust hår.

Jag valde att lämna Stockholm och bor i en mycket mer "svensk" ort idag, men ibland känner jag hur folk tittar på mig konstigt, typ som att jag inte hör hemma här, och det får mig undra om dom känner fördomar mot mig bara för att jag är mörkhårig (högst troligt).
Jag som ser mig som svensk och skulle skydda detta land med mitt liv som insats, har dock på senare tid börjat tvivla om jag verkligen är "svensk".
Det är ett jobbigt dilemma eftersom jag har inget annat land som jag kan eller vill kalla mitt hemland, skulle jag flytta till landet mina föräldrar föddes i, så skulle jag känna mig mer som en invandrare där än här! Så om jag inte är svensk och inte latinamerikan. Vad är jag?

Vem har rätten att kalla sig för "svensk"? Vem har rätten att bedöma om någon är "svensk"?
Du bör nog gå till Sveriges ursprung för att förstå nationens raison d'etre. När uppstod Sverige och vilka var dess värderingar?

Delar du dessa värderingar? Är du kristen eller en postmodernist ur mängden? Ser du dig själv som en del av den Västerländska kristna civilisationen? Är du beredd att fölrsvara Sverige från förfallet som ateismen och nihilismen innebar? Har du självrespekt eller är du en slav av moralrelativismen?
2021-04-20, 12:04
Medlem
kyrkstockens avatar
man kan få ett "svenskt" pass...men inte bli etnisk svensk.

Samma ord betyder olika saker i olika sammanhang.
2021-04-20, 12:05
Medlem
Låt oss säga att du har ursprung i Colombia (och att du inte ser nordeuropeisk ut). Då tycker jag det är helt rimligt att du kan kalla dig för Sverige-colombian. Det ligger ingen laddning i det. Tror inte någon kommer att reagera på det.

Svenskar stör sig i hemlighet på när svarta och araber kallar sig för svenskar. Sverige-somalier är mycket mer neutralt än till exempel afrosvensk.
2021-04-20, 12:07
Medlem
BewilderedHulders avatar
En muslim inrullad i lakan kan till exempel aldrig bli en riktigt svensk. Däremot är det ingen som kan ta ifrån muslimen sin bakgrund, sin kultur, och sitt språk, men svensk, nej det blir hon aldrig!
2021-04-20, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
En muslim inrullad i lakan kan till exempel aldrig bli en riktigt svensk. Däremot är det ingen som kan ta ifrån muslimen sin bakgrund, sin kultur, och sitt språk, men svensk, nej det blir hon aldrig!

Jag håller med!

Dock tror jag inte att den människan ser sig som Svensk heller!
2021-04-20, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Alla som vill ta till sig kulturen och språket.
Etnisk svensk däremot kräver ett biologiskt arv.

Hur långt bak i tiden måste det arvet gå? 500 år? Kan det vara så att enbart blå ögon eller ljust hår kan vara vilseledande och att en person kanske egentligen har rötter i Österrike?
2021-04-20, 12:25
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Hur långt bak i tiden måste det arvet gå? 500 år? Kan det vara så att enbart blå ögon eller ljust hår kan vara vilseledande och att en person kanske egentligen har rötter i Österrike?

Osäker, men jag gissar från nationalstaternas födelse, då det är i den världsbilden vi lever i fortfarande. På fem hundra år har säkert Österrikaren integrerat ett biologiskt arv hod svenskar hos ättlingarna.

Vad tror du?
2021-04-20, 12:29
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Etnisk svensk är den som av sig själv och andra etniska svenskar anses vara etnisk svensk. Dessa utgör det svenska folket. Svenska folket definierar sig självt.
2021-04-20, 12:37
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
20 generationer anser jag, då har man riktiga rötter i möllan o har såpass mkt svenskt arv att man har rätt att kalla sig svensk.

Ts är absolut inte svensk, han/hon är latino ännu men kom igen om sisådär 300 år, då är dennes generation svensk.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in