• 1
  • 2
2021-04-19, 19:19
Medlem
record-collectors avatar
Jag har kollat runt på nätet och i lokala butiker eftersom jag behöver en kavaj alt kostym och har sett en OTROLIGT stor prisskillnad mellan ex Hugo Boss och Batistini. Rent kvalitetsmässigt kan jag som amatör definitivt inte se någon skillnad på plaggen från resp märke. Jag har provat resp märkes kavajer och kostymer och med rätt storlek på min normalbyggda kropp sitter de bra båda två. Själv är jag 184 cm lång och väger ca 80 kg och kräver storlek 54 alt 56 om det är liten storlek.

Förutom att Boss är ett sk kvalitativt märke och Batistini är ett lågprismärke, vad är det som skiljer de två ifrån? Man får vad man betalar för är ju ett klassiskt uttryck.

Använder väldigt sällan kostym, kavaj ganska ofta. Däremot skjorta och svarta Lee jeans alt Lee blåjeans dagligen. T-shirt har jag mest sommartid på badstranden. Men nu tänkte jag köpa en kavaj alt kostym och skiter totalt i själva märket utan jag vill ha något som ser hyfsat ut även efter ett par tvättar om några år.

Några tips och åsikter?
Citera
2021-04-19, 19:28
Medlem
S.O.Stolps avatar
Min åsikt är att det inte är någon skillnad på två kostymer i liknande material från olika märken. På 1800-talet, eller nåt så, kanske det var bättre kvalitet på skräddarsydda kostymer från Italien eller nåt sånt.

Idag är det väl typ samma tyg. Kanske skiljer lite i sömmarnas kvalitet. Ingen kommer i vart fall att SE skillnad.
Citera
2021-04-19, 19:31
Medlem
SittFints avatar
Hugo Boss är ett märke där du betalar rätt mycket för märket.

Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Min åsikt är att det inte är någon skillnad på två kostymer i liknande material från olika märken. På 1800-talet, eller nåt så, kanske det var bättre kvalitet på skräddarsydda kostymer från Italien eller nåt sånt.

Idag är det väl typ samma tyg. Kanske skiljer lite i sömmarnas kvalitet. Ingen kommer i vart fall att SE skillnad.
Om du köper en ordentlig skräddarsydd kostym så är det en markant skillnad i både tyg och konstruktion.
Citera
2021-04-19, 19:37
Medlem
Batistini är väl Dressmans märke? Boss har en historia som man antigen gillar eller ogillar...
Citera
2021-04-19, 20:02
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Batistini är väl Dressmans märke? Boss har en historia som man antigen gillar eller ogillar...

En tysk gillar nog Boss av historiska skäl.
Men oavsett så är skillnaden som att ha en kostym av papp eller bästa ull.

En som begriper sig på mode se hur fallet är på riktiga kläder och något som hör hemma på Gekås
Senast redigerad av Mullret 2021-04-19 kl. 20:11.
Citera
2021-04-19, 20:10
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

Nja. Inte riktigt.

Boss är ett överprissatt lågprismärke, visserligen något bättre än Batistini men inte så mycket bättre att det motiverar prisskillnaden.
Citera
2021-04-19, 20:12
Medlem
hassehares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Haha....BOSS gjorde uniformerna till SS
Senast redigerad av hassehare 2021-04-19 kl. 20:15.
Citera
2021-04-19, 20:23
Medlem
SittFints avatar
Skulle tro att du kan hitta en del matnyttigt i den här tråden (FB) Budgetkostym; frågor och vägledning (Utbr. tråd /Mod)
Citera
2021-04-19, 20:26
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hassehare
Haha....BOSS gjorde uniformerna till SS

Grattis. Du fattade poängen 🤪
Citera
2021-04-19, 21:39
Medlem
Jag har inga kostymer från de tillverkarna men sitter en billig kostym bra (glöm inte kostnaden för att skräddaren ska lägga upp byxben, sy in midjan och justera ärmlängd vid behov) så ser det i mina ögon långt bättre ut än en dyr kostym som sitter dåligt.
Citera
2021-04-19, 21:44
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av record-collector
Jag har kollat runt på nätet och i lokala butiker eftersom jag behöver en kavaj alt kostym och har sett en OTROLIGT stor prisskillnad mellan ex Hugo Boss och Batistini. Rent kvalitetsmässigt kan jag som amatör definitivt inte se någon skillnad på plaggen från resp märke. Jag har provat resp märkes kavajer och kostymer och med rätt storlek på min normalbyggda kropp sitter de bra båda två. Själv är jag 184 cm lång och väger ca 80 kg och kräver storlek 54 alt 56 om det är liten storlek.

Förutom att Boss är ett sk kvalitativt märke och Batistini är ett lågprismärke, vad är det som skiljer de två ifrån? Man får vad man betalar för är ju ett klassiskt uttryck.

Använder väldigt sällan kostym, kavaj ganska ofta. Däremot skjorta och svarta Lee jeans alt Lee blåjeans dagligen. T-shirt har jag mest sommartid på badstranden. Men nu tänkte jag köpa en kavaj alt kostym och skiter totalt i själva märket utan jag vill ha något som ser hyfsat ut även efter ett par tvättar om några år.

Några tips och åsikter?
Batistini är mer nice enligt mig. Sedan är det ju skillnad på kavaj och kavaj inom samma märke...

Edit: Bugatti menade jag
Senast redigerad av GoUoD 2021-04-19 kl. 21:46.
Citera
2021-04-19, 22:19
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Batistini är mer nice enligt mig. Sedan är det ju skillnad på kavaj och kavaj inom samma märke...

Edit: Bugatti menade jag

Bugattikavajen på, jeans och svarta kängor. Redo för att göra Västerås otryggt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här