Citat:
Jag är i din situation (konsult) och kör det i enskild firma, just för att slippa krångel med AB men ha frihet att välja hur mycket jag vill jobba. Plus att jag räknar med en väldigt varierad inkomst de kommande åren där det ibland kommer bli typ 0 i intäkt bland, så ett AB blir alltför dyrt i mitt fall.
Vad menar du är dyrare med AB än med EF, nu när det inte finns krav på revisor för mindre bolag (ex egenkonsulter)? Med väldigt varierande inkomst låter AB som ett ännu bättre alternativ - du kan ju åka på väldig beskattning ett bra år med EF, medan du i ett AB kan jämna ut inkomster skatteeffektivt.
Citat:
För att tillägga, jag kommer även ha en lön på 42t/m. Resterande 100 är för jobb som står utanför mina vanliga arbetsuppgifter. Jag är medveten om att jag har en generös bonus och den är prestationsbaserad. Därav bryr jag mig inte speciellt mycket om vad det kostar bolag, det vore ju "bra" om det blev billigare för dem. Detta är en summa som kommer ske månad efter månad i åtminstone 2-3 år. Sedan kommer jag att använda pengarna som har tjänats in till att öppna ett eget företag inom samma bransch.
Jag har alltså inget behov att ta ut dem här 100t i månaden. Dem kommer att lagras i ett AB. Jag har en bra lön förutom den summan att leva på. Med detta i åtanke, vore det fortfarande bäst att ta allt som en vanlig lön (40+100) eller att ta emot 40 i lön och fakturera resten för att spara i företaget?
Jag har alltså inget behov att ta ut dem här 100t i månaden. Dem kommer att lagras i ett AB. Jag har en bra lön förutom den summan att leva på. Med detta i åtanke, vore det fortfarande bäst att ta allt som en vanlig lön (40+100) eller att ta emot 40 i lön och fakturera resten för att spara i företaget?
Ja, 42' i vanlig lön och resten faktureras genom AB låter som en rimlig lösning. Inte minst för att du inte riskfritt kan ta in en vanlig lön i ett AB genom fakturering utan att riskera att SKV bedömer det som dold anställning (och då kan du och AG åka på rejäla smällar (löneskatt och sociala avgifter)).
Självklart ska du se till att det blir kostnadsneutralt för beställaren, vilket innebär att du får fakturera långt mer än 100 tkr per månad, om din månadslön vid anställning skulle ha varit 100 tkr/månad.
Eller är de 42+100 från samma arbetsgivare/uppdragsgivare? I så fall kan du inte dela upp inkomsterna på det sättet, se dold/förtäckt anställning.