Citat:
Ursprungligen postat av
Yetis
Utan att skatta för mycket för det.
1. Öppna AB och fakturera bolaget för konsultarbete?
2. Få denna höga lönen via bolaget som anställd?
3. Öppna enskild firma?
Jag är i din situation (konsult) och kör det i enskild firma, just för att slippa krångel med AB men ha frihet att välja hur mycket jag vill jobba. Plus att jag räknar med en väldigt varierad inkomst de kommande åren där det ibland kommer bli typ 0 i intäkt bland, så ett AB blir alltför dyrt i mitt fall.
Fråga: Vad säger företaget du ska jobba för? Kostnaden för dem blir ju radikalt olika beroende på om du ska bli deras anställda (då måste de betala en hög extra pengar i arbetsgivaravgifter, sociala avgifter, mm) eller en konsult (då blir deras kostnad exakt vad de betalar till dig, vare sig mer eller mindre)? Jag menar, det vore extremt märkligt om de sagt "Du kan antingen få 100 000 / mån i lön eller 100 000 / mån som konsult"... Men om de säger så, ta för guds skull lönen om du vill maximera inkomsten :-)
Troligast är dock att de har en viss kostnad de kan ta per månad för att anställa dig, oavsett om kostnaden kommer spenderas på lön (lön till dig + div. avgifter till staten) eller konsultarvode (allt till dig, men du får betala motsvarande avgifter ungefär till staten). Ekonomiskt blir det ungefär detsamma om för dig om du som andra sagt i tråden redan inte ska försöka krångla till det med AB och komplicerat skattetrixande, så jag skulle rekommendera lön om du tror att du kommer arbeta för företaget i många år och föredrar tryggheten och maximal enkelhet, konsult med enskild firma om du vill vara friare att göra mer som du vill men med mindre trygghet och lite mer komplicerat (det är inte så svårt m enskild firma, men räkna med att deklaration kan ta några timmar istället för några minuter). AB skulle jag inte ta om du inte tänker arbeta väldigt mycket och ta in riktigt stora summor, då kan det löna sig.