• 1
  • 2
2021-04-19, 17:26
Bannlyst
Utan att skatta för mycket för det.
1. Öppna AB och fakturera bolaget för konsultarbete?
2. Få denna höga lönen via bolaget som anställd?
3. Öppna enskild firma?
Citera
2021-04-19, 18:06
Medlem
Detta beror på om det är en engångsinsättning eller något som kommer fortgå under oöverskådlig tid framöver? Lön beskattas per år och jämkas genom deklarationen.
Citera
2021-04-19, 19:00
Medlem
hydrols avatar
Öppna AB. Fakturering sedan genom kryptovaluta.
Citera
2021-04-19, 19:12
Medlem
Anställd med avtalspension låter inte dumt

Men tveksamt om Arbetsgivaren skulle acceptera det
Citera
2021-04-19, 19:52
Medlem
Alla 3 innebär hög beskattning. Skippa allt krångel och ta det som lön.

Finns komplexa strukturer för vad du söker men det kräver att du lämnar landet. Dessutom är summan alltför pittoresk för att det ska löna sig med komplexa upplägg.
Citera
2021-04-19, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yetis
3. Öppna enskild firma?

Öppna AB

Fakturera. Ta ut det nästa år som utdelning.
Citera
2021-04-19, 22:15
Medlem
Genom ett AB kan du genom schablonregeln ta ut ca 190” varje år till låg skatt (ca 20%). Detta kan man göra varje år, oavsett vad som skett i bolaget. Annars begränsas utdelningsutrymmet till låg skatt i ett AB av lönekostnaderna (3:12 reglerna) för att man inte ska kunna ta ut lön som utdelning. Om man är färdig som konsult efter säg 1 år kan man den sätta bolaget i träda (extern förvaltning) och kan då efter 5 år ta ut alla pengar till låg skatt. Under tiden kan pengarna vara placerade i fonder aktier etc

Alternativet annars är att ta ut det som lön men då försvinner ännu mer i skatt.
Citera
2021-04-19, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hydrol
Öppna AB. Fakturering sedan genom kryptovaluta.

Vad är poängen att fakturera i kryptovaluta?
Eller är du en av dem som alltid svarar kryptovaluta oavsett vad frågan är?
Citera
2021-04-19, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fortnight
Genom ett AB kan du genom schablonregeln ta ut ca 190” varje år till låg skatt (ca 20%). Detta kan man göra varje år, oavsett vad som skett i bolaget. Annars begränsas utdelningsutrymmet till låg skatt i ett AB av lönekostnaderna (3:12 reglerna) för att man inte ska kunna ta ut lön som utdelning. Om man är färdig som konsult efter säg 1 år kan man den sätta bolaget i träda (extern förvaltning) och kan då efter 5 år ta ut alla pengar till låg skatt. Under tiden kan pengarna vara placerade i fonder aktier etc

Alternativet annars är att ta ut det som lön men då försvinner ännu mer i skatt.

Krångel som sagt! Det sjätte året kräver att det finns fritt eget kapital i bolaget. Så om du placerat allt i en kapitalförsäkring och det just det året är en börskrasch så har du ju kört upp det i röven.

Man ska inte krångla för småbelopp. Lika bra att ta smällen och sen är det ur världen och du är fri att göra vad du vill med pengarna. Hålla på som fan och hans moster för att spara 20.000, snälla...
Citera
2021-04-20, 00:03
Medlem
miikoss avatar
Är det samma belopp som är tänkt både som lön och fakturering?

Med eller utan moms?

Om det är samma belopp, inklusive moms så hade jag nog kört anställd med a-skatt. 100 000 kr är ändå ganska lite, och skatten blir ganska låg med jobbskatteavdrag och grundavdrag.

Annars med fakturering så blir det ju 80 000 kr innan moms.

Mycket beror ju förstås på hur mycket man jobbar annars under året.

Enskild firma är nog dyrast tror jag. Då blir det egenavgifter med.

https://app.skatteverket.se/rakna-sk...atteutrakning/

Räknar man ex skatten här.

Boende Ale kommun, född 1990. Ej medlem i församling.

Anställd: Lön 100 000 kr. Skatt = 13 116 kr.
Enskild firma. Vinst 100 000 kr. (7 dagars karrens på socialförsäkringen) Skatt = 34 946 kr

Aktiebolag kan väl fungera. Kanske en kombination av lön och aktieutdelning. Som jag förstår det så år lön avdragill också, men om man bara ska tjäna 100 000 kr och vill få ut pengarna snabbt så är det nog inte värt med Aktiebolag.
Citera
2021-04-20, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yetis
3. Öppna enskild firma?
Jag är i din situation (konsult) och kör det i enskild firma, just för att slippa krångel med AB men ha frihet att välja hur mycket jag vill jobba. Plus att jag räknar med en väldigt varierad inkomst de kommande åren där det ibland kommer bli typ 0 i intäkt bland, så ett AB blir alltför dyrt i mitt fall.

Fråga: Vad säger företaget du ska jobba för? Kostnaden för dem blir ju radikalt olika beroende på om du ska bli deras anställda (då måste de betala en hög extra pengar i arbetsgivaravgifter, sociala avgifter, mm) eller en konsult (då blir deras kostnad exakt vad de betalar till dig, vare sig mer eller mindre)? Jag menar, det vore extremt märkligt om de sagt "Du kan antingen få 100 000 / mån i lön eller 100 000 / mån som konsult"... Men om de säger så, ta för guds skull lönen om du vill maximera inkomsten :-)

Troligast är dock att de har en viss kostnad de kan ta per månad för att anställa dig, oavsett om kostnaden kommer spenderas på lön (lön till dig + div. avgifter till staten) eller konsultarvode (allt till dig, men du får betala motsvarande avgifter ungefär till staten). Ekonomiskt blir det ungefär detsamma om för dig om du som andra sagt i tråden redan inte ska försöka krångla till det med AB och komplicerat skattetrixande, så jag skulle rekommendera lön om du tror att du kommer arbeta för företaget i många år och föredrar tryggheten och maximal enkelhet, konsult med enskild firma om du vill vara friare att göra mer som du vill men med mindre trygghet och lite mer komplicerat (det är inte så svårt m enskild firma, men räkna med att deklaration kan ta några timmar istället för några minuter). AB skulle jag inte ta om du inte tänker arbeta väldigt mycket och ta in riktigt stora summor, då kan det löna sig.
Citera
2021-04-20, 09:00
Bannlyst
För att tillägga, jag kommer även ha en lön på 42t/m. Resterande 100 är för jobb som står utanför mina vanliga arbetsuppgifter. Jag är medveten om att jag har en generös bonus och den är prestationsbaserad. Därav bryr jag mig inte speciellt mycket om vad det kostar bolag, det vore ju "bra" om det blev billigare för dem. Detta är en summa som kommer ske månad efter månad i åtminstone 2-3 år. Sedan kommer jag att använda pengarna som har tjänats in till att öppna ett eget företag inom samma bransch.

Jag har alltså inget behov att ta ut dem här 100t i månaden. Dem kommer att lagras i ett AB. Jag har en bra lön förutom den summan att leva på. Med detta i åtanke, vore det fortfarande bäst att ta allt som en vanlig lön (40+100) eller att ta emot 40 i lön och fakturera resten för att spara i företaget?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in