2021-04-19, 17:17
Medlem
Jag vet en person som har skyddad folkbokföring (tidigare kallat kvarskrivning) eller sekretessmarkering. Vet inte säkert vilken av dessa två skyddsformer han har, men åtminstone en av dem är det. Alltså det som brukar kallas skyddad identitet i folkmun.

Jag begärde ut lite uppgifter från myndigheterna om honom, bl.a. frågade jag om kursregistreringar från CSN, men där blev det nobben, kanske lite förståeligt att de inte vill avslöja vilken stad/vilket universitet personen i fråga vistas vid, även om jag tycker att intresset av offentlighet borde kunna göra att en del av uppgifterna lämnas ut. Om mig kan någon kolla precis vad jag läst på universitetet, 0 % integritet för mig, men denna person som på oerhört lösa grunder fått skyddad identitet ska då ha rätt till 100 % integritet. Märkligt. Men det är rättspolitik, och ej något som ska diskutera i juridik-forumet, enligt reglerna, så vi skippar den aspekten.

Mina frågor:
1) Gjorde CSN rätt som vägrade lämna ut någon som helst information om kursregistreringar för en person med skyddad identitet? Har man inte ens rätt att få ut allmän information, t.ex. hur många högskolepoäng personen tagit totalt, när personen senast var registrerad på kurs, eller information som härrör från tiden INNAN skyddad identitet beslutades? Gjorde CSN rätt? Finns domstolspraxis?

2) Jag råkar veta att personen jag söker har bytt namn, förutom att få skyddad identitet. Jag vet det nya namnet, men ville dubbelkolla/bekräfta namnet inklusive stavningen. Jag frågade därför Skatteverket genom att skicka personens personnummer till dem (varken personen eller personnumret finns ju på ratsit att slå upp längre, eftersom man försvinner därifrån när skatteverket fattar beslut om sekretessmarkering eller skyddad folkbokföring). Jag bad att skatteverket skulle söka på personnumret och ge mig namn, födelseort och födelselän. Jag bad alltså ej om adressuppgifter, vilka givetvis är skyddade. Men även Skatteverket gav mig nobben helt - de vägrade lämna ut någonting, inte ens namnet, vilket jag tycker är sinnessjukt. Gjorde Skatteverket rätt? Är födelseort och namn också sekretessbelagt? Känns som att detta är perfekt för en bedragare, skaffa dig skyddad identitet så kan ingen ta reda på någonting om dig, och du kan syssla med vilken brottslighet du vill utan att någon kommer kunna få fram någon slags information om dig.

Hänvisa gärna till lagtext, förarbeten eller domstolsavgöranden, som berättar exakt vad som kan skyddas med sekretess och vad som ska vara offentligt. I Sverige är ju huvudregeln offentlighet, och myndigheterna är skyldiga att göra en noggrann sekretessprövning, dvs pröva varje specifik uppgift om den kan lämnas ut eller inte. Gäller det helt plötsligt inte om personen fått skyddad identitet, blir det "absolut sekretess" då?
Citera
2021-04-19, 17:37
Medlem
miikoss avatar
Jag tror syftet spelar mer roll än vilka uppgifter man söker.

1. Söker man jobb eller så, så tycker jag att den tänkta arbetsgivaren borde få kunna få se betygen. Visst kanske bättre att höra med universitetet/högskolan istället för CSN.

2. Lika med folkbokföringsuppgifter. Ex, om man söker att lån eller vill handla på kredit, då borde butiken kunna i alla fall få information om adress och ev. skuldsaldo vid Kronofogdemyndigheten.

De kanske menar att de tycker att du frågar av "nyfikenhet" och att det inte är skäl nog för att bryta sekretessen?

Att upgifterna skulle vara helt hemliga hade ju inte fungerat.
Citera
2021-04-19, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
2. Lika med folkbokföringsuppgifter. Ex, om man söker att lån eller vill handla på kredit, då borde butiken kunna i alla fall få information om adress och ev. skuldsaldo vid Kronofogdemyndigheten.

Banken lär ha en person/grupp som jobbar specifikt med kunder som har skyddad identitet och då har andra möjligheter att hantera detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in