• 1
  • 2
2021-04-19, 15:19
Medlem
Jag har rätt nyligen ansökt om att starta enskild firma hos skatteverket och bolagsverket men dom har inte hunnit gå igenom än. Skulle det gå att köpa in en massa material redan nu och bokföra det på företaget som inte riktigt finns än för att få det momsfritt i slutet av året?
Citera
2021-04-19, 15:31
Medlem
Så har jag förstått det. Men det gäller att du fått snurr på firman.
Citera
2021-04-19, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailade2
Så har jag förstått det. Men det gäller att du fått snurr på firman.
Har utvecklat en någorlunda simpel produkt som jag ska specialbeställa delar till, från olika säljare i Kina. Det involverar sheet metal, wire bending samt några standard-komponenter/-delar. Ska även köpa in ett par verktyg från sverige. Alltså har jag inte börjat med försäljning men jag har nästan ordning på allting annat och är redo för att importera och köpa in saker. Det jag undrar är om jag nu när jag skickat in ansökan om enskild firma kan bokföra inköpen som momsfritt eller om jag måste vänta tills det har gått igenom.
Citera
2021-04-19, 15:54
Medlem
Zaedrewss avatar
Det blir väl om de kollar. Du blir momsregistrerad från en viss dag. Om fakturorna är från innan den dagen kan de ju inte ingå i bokföringen, dvs att du kan skriva av momsen.

Det räcker ju inte bara att skicka in man måste ju bli godkänd också.

Men du kan ju alltid ringa och fråga. Utskicket tar ju längre tid, än när beslutet togs.
Citera
2021-04-19, 16:02
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasctic
Har utvecklat en någorlunda simpel produkt som jag ska specialbeställa delar till, från olika säljare i Kina. Det involverar sheet metal, wire bending samt några standard-komponenter/-delar. Ska även köpa in ett par verktyg från sverige. Alltså har jag inte börjat med försäljning men jag har nästan ordning på allting annat och är redo för att importera och köpa in saker. Det jag undrar är om jag nu när jag skickat in ansökan om enskild firma kan bokföra inköpen som momsfritt eller om jag måste vänta tills det har gått igenom.

Att tänka på är:
Det är sällan helt momsfritt alltså 0% momssats iaf inom Sverige (banktjänster, sjukvård, m.m.) - utan du betalar moms som vanligt på de flesta inköp (standard 25%) - är du momsregistrerad får du dock kvitta moms på inköp mot moms på försäljning. Vid import-export kan det bli att den som exporterar fakturerar utan inhemsk moms - men då ska man i vanliga fall lägga på mottagarlandets moms vid importen (som momsregistrerad går denna att få tillbaka) - detta är något som fraktföretagen brukar göra åt en för en liten slant. Omvänd moms och fiktiv moms är definitioner som är värt att kolla upp.

Om du redan visste detta är det bra - men det är många som tror att man inte behöver betala ingående momsen alls på fakturorna bara man är momsregistrerad.
Citera
2021-04-19, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det blir väl om de kollar. Du blir momsregistrerad från en viss dag. Om fakturorna är från innan den dagen kan de ju inte ingå i bokföringen, dvs att du kan skriva av momsen.

Det räcker ju inte bara att skicka in man måste ju bli godkänd också.

Men du kan ju alltid ringa och fråga. Utskicket tar ju längre tid, än när beslutet togs.
Tack för informationen. Hur lång tid brukar det ta för att bli godkänd?
Citera
2021-04-19, 16:15
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Tack för informationen. Hur lång tid brukar det ta för att bli godkänd?

Svårt att svara på. Beror nog mycket på vilken region det är:
Citat:
Skatteverket har ungefär 2-6 veckors handläggningstid.
https://www.verksamt.se/om-verksamt/fragor-och-svar

Antar att du sökte om F-skattebevis samtidigt. Det är väl biten som måste kollas något. Men du kan ju logga in under Mina sidor för att se status på ditt ärende.

När det sedan är godkänt får du ett bevis ett papper om du har F-skatt och är momsregistrerad hem i brevlådan.
Citera
2021-04-19, 16:26
Medlem
RolfRolands avatar
Citat:
Jag har rätt nyligen ansökt om att starta enskild firma hos skatteverket och bolagsverket men dom har inte hunnit gå igenom än. Skulle det gå att köpa in en massa material redan nu och bokföra det på företaget som inte riktigt finns än för att få det momsfritt i slutet av året?
Ja det går bra, det är ganska vanligt att folk gör inköp i företaget innan företagets alla registreringar är klara. Det krävs såklart att du har ett ärende på gång.
Citera
2021-04-19, 16:42
Medlem
Citat:

Fråga skatteverket vetja, men jag skulle gissa att det går. Varför skulle man inte kunna redovisa moms bara för att man inte fått bekräftat att man blivit "godkänd"? Jag skulle till och med gissa att man kan göra det redan innan man har skickat in anmälan till skatteverket sålänge man får in det under redovisningsperioden för moms.
Citera
2021-04-19, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Att tänka på är:
Det är sällan helt momsfritt alltså 0% momssats iaf inom Sverige (banktjänster, sjukvård, m.m.) - utan du betalar moms som vanligt på de flesta inköp (standard 25%) - är du momsregistrerad får du dock kvitta moms på inköp mot moms på försäljning. Vid import-export kan det bli att den som exporterar fakturerar utan inhemsk moms - men då ska man i vanliga fall lägga på mottagarlandets moms vid importen (som momsregistrerad går denna att få tillbaka) - detta är något som fraktföretagen brukar göra åt en för en liten slant. Omvänd moms och fiktiv moms är definitioner som är värt att kolla upp.

Om du redan visste detta är det bra - men det är många som tror att man inte behöver betala ingående momsen alls på fakturorna bara man är momsregistrerad.
Jo jag visste det mesta med att momsen på fakturorna ska betalas men att det inte hela momsen vid försäljning behöver betalas in i slutet av året då. Kan kolla upp det med omvänd och fiktiv moms dock, så tack för tipset.
Citera
2021-04-19, 18:32
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Jo jag visste det mesta med att momsen på fakturorna ska betalas men att det inte hela momsen vid försäljning behöver betalas in i slutet av året då.

Det beror också på vad man valt för momsperiod. Större företag måste betala in varje månad, men de med mindre omsättning kan välja kvartal eller år som period. Så har du valt årsredovisning betalar du momsen med deklarationen. Är det mer än 30000kr som är utestående så bör man betala senast i feb för att slippa ränta.
Citera
2021-04-19, 19:01
Medlem
SwampDoggs avatar
Citat:

Haha, bara den lilla detaljen med kunder alltså - du kanske ska skruva ner förväntningarna några steg och försöka att hålla ner kostnaderna så mycket som möjligt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in