Citat:
Ursprungligen postat av
fasctic
Har utvecklat en någorlunda simpel produkt som jag ska specialbeställa delar till, från olika säljare i Kina. Det involverar sheet metal, wire bending samt några standard-komponenter/-delar. Ska även köpa in ett par verktyg från sverige. Alltså har jag inte börjat med försäljning men jag har nästan ordning på allting annat och är redo för att importera och köpa in saker. Det jag undrar är om jag nu när jag skickat in ansökan om enskild firma kan bokföra inköpen som momsfritt eller om jag måste vänta tills det har gått igenom.
Att tänka på är:
Det är sällan helt momsfritt alltså 0% momssats iaf inom Sverige (banktjänster, sjukvård, m.m.) - utan du betalar moms som vanligt på de flesta inköp (standard 25%) - är du momsregistrerad får du dock kvitta moms på inköp mot moms på försäljning. Vid import-export kan det bli att den som exporterar fakturerar utan inhemsk moms - men då ska man i vanliga fall lägga på mottagarlandets moms vid importen (som momsregistrerad går denna att få tillbaka) - detta är något som fraktföretagen brukar göra åt en för en liten slant. Omvänd moms och fiktiv moms är definitioner som är värt att kolla upp.
Om du redan visste detta är det bra - men det är många som tror att man inte behöver betala ingående momsen alls på fakturorna bara man är momsregistrerad.