• 1
  • 2
2021-04-19, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Jaså det tror du? Hade man kunnat få ut en fem bolån på 1.5-2 miljoner så hade det varit en ickefråga, bara att dra direkt och leva på utdelningen. Du är lite pantad så jag ska va tydlig, det funkar inte så.
Bolån tar du med din bostad som säkerhet. Du lånar på det du äger. Du måste alltså äga nåt först.
Citera
2021-04-19, 15:24
Medlem
Det är tydligt att många här inte vet vad dom pratar om tyvärr.

1. GoUod, Man kan självklart ta stora lån om man har en inkomst som är deklarerad. Det är bara att jobba eller driva eget så har man en inkomst att deklarera. Du trodde väl inte att jag menar att det går att låna pengar utan inkomst?

2. Dom som flyttade till USA och ångrade sig fick erfarenhet. Så är det i livet. Man försöker och försöker tills man lyckas. Så
vad du väljer att göra med belånade pengarna kan vara olikt vad en annan skulle använda pengarna till.

3. Varför man inte maxat sig tidigare, för att man vill ha ett liv i sverige? återigen så verkar det som att man inte är tillräckligt påläst och drar slutsatsen att livet tar slut efter det.
I min mening får livet en ny början med vissa begränsningar men samtidigt många nya möjligheter. Det här kan man gå in i mera detalj om det skulle vara intressant.

4. Man överlåter lån till höger och vänster redan här i Sverige. Men det spelar inte så stor roll. Eftersom vi utgår ifrån att låntagaren inte har möjligheten att betala av skulden.

5. Självklart kan man få skuldsanering i framtiden. Det finns riktlinjer för hur det går till. Så några/flera år fram i framtiden så har man möjligheten till skuldsanering. Detta erbjuder staten med en ekonomisk tanke bakom det hela. Erbjuder man inte skuldsanering till den skuldsatte. Så skulle den skuldsatte bli en ekonomisk börda för alltid. Vilket resulterar till stora direkta och indirekta ekomiska förluster. När man erbjuder skuldsanering så erbjuder man den skuldsatte en väg tillbak till den ekonomiska samhälls uppbyggnaden. På så sätt resulterar det till att den skuldsatte bidra till samhället istället för att bli en börda.

6. Nu vet jag att detta kommer leda till moraliska frågor. Dessa frågor finns det till och med bättre svar till.
Citera
2021-04-20, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newtimes2020
Stämmer verkligen detta? Eller är det som vanligt , att folk pratar från röven här på Flashback. Preskiptionsavbrott sker vid delgivning. Att få ett brev i en brevlåda är inte en delgivning som leder till preskiptionsavbrott.
Ok, ett brev är kanske i minsta laget för att räknas. Finns dom i högsta domstolen som anger att det i alla fall räcker med 10 vanliga brev eller 2 st rekommenderade brev. https://lawline.se/answers/preskription-3

Och om skulden överlåts till en bank i ditt nya hemland så är det ju inte direkt svårt att skicka ett par brev. Gissar att alla länder har någon form av folkbokföring och det räcker som sagt att breven skickas till den senast kända adressen för att preskriptionsavbrott ska ske.

Tror inte att TS vill leva gömd de kommande 10 åren utan faktiskt vara skriven någon stans i Sverige eller utomlands.
Citera
2021-04-20, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Ok, ett brev är kanske i minsta laget för att räknas. Finns dom i högsta domstolen som anger att det i alla fall räcker med 10 vanliga brev eller 2 st rekommenderade brev. https://lawline.se/answers/preskription-3

Och om skulden överlåts till en bank i ditt nya hemland så är det ju inte direkt svårt att skicka ett par brev. Gissar att alla länder har någon form av folkbokföring och det räcker som sagt att breven skickas till den senast kända adressen för att preskriptionsavbrott ska ske.

Tror inte att TS vill leva gömd de kommande 10 åren utan faktiskt vara skriven någon stans i Sverige eller utomlands.
Hmm har fortfarande svårt att tro att bara brev räcker. Ska läsa noggrannare på praxisdomarna när jag har tid.

Sen samarbetar inte alla länder, och jag vet inte hur giltigt det är att påstå att man överfört uppdraget till "delgivingsbyrån Thailand" som i sin tur hävdar att man skickar massa brev.
Citera
2021-04-20, 22:07
Medlem
Mynicname känner du till “Utan känd hemvist” det blir svårt för brev att hitta rätt när man väljer att inte skriva in sig på en adress. Man kan fortfarande använda sig av en adress , man behöver bara inte skriva in sig.
Citera
2021-04-21, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bombato
Mynicname känner du till “Utan känd hemvist” det blir svårt för brev att hitta rätt när man väljer att inte skriva in sig på en adress. Man kan fortfarande använda sig av en adress , man behöver bara inte skriva in sig.
Har svårt att tro att TS vill bosätta sig i ett tält resten av livet. Jag tror att det är få länder där det är allmänt acceterat att sakna folkbokföringsadress. Det räcker som jag förstår det att skicka 10 brev till personens senast kända adressen för att det ska anses att personen har blivit informerad. Om man ses i slutändan inte har sett breven spelar faktiskt inte någon roll då man juridiskt ser att banken har gjort så gott de kan för att påminna den skuldsatte.

På precis samma sätt så slipper man inte deklarera även om man saknar fast bostad. Man anser att vara folkbokförd i en kommun och att man ska deklarera där oavsett om man fått deklarationsblanketten i brevlådan eller inte.

Det skulle kunna komma en ny version av Kivra/digital myndighetsbrevlåda där man anses vår delgiven så fort brevet finns där oavsett om man har läst det eller ej.

P.S Om TS vill köpa en bostad i Vietnam så kommer han att ha en fast adress som banken kan skicka brev till...
Senast redigerad av Mynicname 2021-04-21 kl. 11:51.
Citera
2021-04-21, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Har svårt att tro att TS vill bosätta sig i ett tält resten av livet. Jag tror att det är få länder där det är allmänt acceterat att sakna folkbokföringsadress. Det räcker som jag förstår det att skicka 10 brev till personens senast kända adressen för att det ska anses att personen har blivit informerad. Om man ses i slutändan inte har sett breven spelar faktiskt inte någon roll då man juridiskt ser att banken har gjort så gott de kan för att påminna den skuldsatte.

På precis samma sätt så slipper man inte deklarera även om man saknar fast bostad. Man anser att vara folkbokförd i en kommun och att man ska deklarera där oavsett om man fått deklarationsblanketten i brevlådan eller inte.

Det skulle kunna komma en ny version av Kivra/digital myndighetsbrevlåda där man anses vår delgiven så fort brevet finns där oavsett om man har läst det eller ej.

P.S Om TS vill köpa en bostad i Vietnam så kommer han att ha en fast adress som banken kan skicka brev till...

Du svara inte på min fråga om du känner till ”Utan känd hemvist”. Läs på lite så kommer nog även du förstå att man inte behöver bo i tält för att undvika myndighetens post. Sen finns det en anledning till varför man jagar folk hela tiden för en delgivning. Det verkar du inte heller veta så mycket om och det märks.

Alla företag du pratar om som skickar brev och inte får sina skulder betalat lägger över skuld drivningen till kronofogden. Det första kronofogden gör när ärendet kommer in är att skicka ett brev till den skuldsatte om delgivning innan man forsätter. Så dom här breven du pratar om är något som slutar komma när kronofogden tagit över ärendet.

Det finns ingen lag som stödjer ett påtvingade av en digital post så som kivra. Det krävs att du själv skapar en sådan digital post genom att läsa igenom villkoren samt acceptera dom.

Köpa bostad i Vietnam? Du kan hyra en bostad eller villa. Men vill du insistera på att köpa en bostad utomlands så kan du börja med att hyra i något eller några år. Tills du är säker på området du vill köpa dig en bostad. Under den perioden kommer du säkerligen träffa dig en nära vän eller en flickvän som du kan skriva bostaden på. Det medför en liten risk om du är inkompetent på att bedöma en persons pålitlighet. Men det medför också en stort fördel och det är att du äger din bostad ”lägenhet” något du aldrig skulle kunna göra i Sverige. Men återigen så vill jag påpeka att man borde vänta med att köpa sig något och binda sig. Jag menar om man kommer ifrån Sverige så är man med största sannolikhet ändå inte van med att äga någon bostad. Här äger man bara besittningsrätt i lägenheten och inte själva bostaden när man belånar sig över huvudet. Sånna dumma rättigheter behöver du inte betala för i Vietnam. Utan där räcker det med att du ser till att betala avgiften.
Citera
2021-04-22, 02:11
Medlem
elastikmandens avatar
Hört talas om KF?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto