Citat:
Ursprungligen postat av
Mynicname
Har svårt att tro att TS vill bosätta sig i ett tält resten av livet. Jag tror att det är få länder där det är allmänt acceterat att sakna folkbokföringsadress. Det räcker som jag förstår det att skicka 10 brev till personens senast kända adressen för att det ska anses att personen har blivit informerad. Om man ses i slutändan inte har sett breven spelar faktiskt inte någon roll då man juridiskt ser att banken har gjort så gott de kan för att påminna den skuldsatte.
På precis samma sätt så slipper man inte deklarera även om man saknar fast bostad. Man anser att vara folkbokförd i en kommun och att man ska deklarera där oavsett om man fått deklarationsblanketten i brevlådan eller inte.
Det skulle kunna komma en ny version av Kivra/digital myndighetsbrevlåda där man anses vår delgiven så fort brevet finns där oavsett om man har läst det eller ej.
P.S Om TS vill köpa en bostad i Vietnam så kommer han att ha en fast adress som banken kan skicka brev till...
Du svara inte på min fråga om du känner till ”Utan känd hemvist”. Läs på lite så kommer nog även du förstå att man inte behöver bo i tält för att undvika myndighetens post. Sen finns det en anledning till varför man jagar folk hela tiden för en delgivning. Det verkar du inte heller veta så mycket om och det märks.
Alla företag du pratar om som skickar brev och inte får sina skulder betalat lägger över skuld drivningen till kronofogden. Det första kronofogden gör när ärendet kommer in är att skicka ett brev till den skuldsatte om delgivning innan man forsätter. Så dom här breven du pratar om är något som slutar komma när kronofogden tagit över ärendet.
Det finns ingen lag som stödjer ett påtvingade av en digital post så som kivra. Det krävs att du själv skapar en sådan digital post genom att läsa igenom villkoren samt acceptera dom.
Köpa bostad i Vietnam? Du kan hyra en bostad eller villa. Men vill du insistera på att köpa en bostad utomlands så kan du börja med att hyra i något eller några år. Tills du är säker på området du vill köpa dig en bostad. Under den perioden kommer du säkerligen träffa dig en nära vän eller en flickvän som du kan skriva bostaden på. Det medför en liten risk om du är inkompetent på att bedöma en persons pålitlighet. Men det medför också en stort fördel och det är att du äger din bostad ”lägenhet” något du aldrig skulle kunna göra i Sverige. Men återigen så vill jag påpeka att man borde vänta med att köpa sig något och binda sig. Jag menar om man kommer ifrån Sverige så är man med största sannolikhet ändå inte van med att äga någon bostad. Här äger man bara besittningsrätt i lägenheten och inte själva bostaden när man belånar sig över huvudet. Sånna dumma rättigheter behöver du inte betala för i Vietnam. Utan där räcker det med att du ser till att betala avgiften.