Citat:
Det var ju precis i den diskussionen du kom in. Har du avsiktligt missat detta? Någon "kompis" till dig hävdade att svenskar blir uppfostrade att inte slå kvinnor.
Du får tro vad du du vill om mina statistikkunskaper men de verkar vida överträffa dina när det gäller att förstå olika beroenden (fick ni inte lära er detta på den grundläggande statistikkursen?). Det är tråkigt att dina statistikkunskaper inte sträcker sig längre än att du helt verkar glömma hur många svenskar som genom åren dödat sina kvinnor.
Du får tro vad du du vill om mina statistikkunskaper men de verkar vida överträffa dina när det gäller att förstå olika beroenden (fick ni inte lära er detta på den grundläggande statistikkursen?). Det är tråkigt att dina statistikkunskaper inte sträcker sig längre än att du helt verkar glömma hur många svenskar som genom åren dödat sina kvinnor.
Statistik är inte läran om att "förstå beteenden" utan att beräkna sannolikheter, korrelationer mm.
Både svenskar och individer från hederskulturer dödar kvinnor. Visst är det så. Problemet blir dock större i och med att individer från hederskulturer dödar i större utsträckning. I den lilla grupp av fem som diskuteras nu så finns det en etniskt svensk. Om jag förstår det rätt så är detta en individ med någon typ av störning. Sådana personer finns i alla grupper.
Tänkt exempel:
Land #1: tio miljoner män i vuxen ålder. Låt oss säga att 100 000 av dessa har olika typ av allvarliga störningar som gör dem till potentiella kvinnoskändare. Resultat: 100 kvinnomord per år.
Land #2: tio miljoner män i vuxen ålder. Låt oss säga att 100 000 av dessa har olika typ av allvarliga störningar som gör dem till potentiella kvinnoskändare (vi antar att denna egenskap varierar inte mellan befolkningar). Resultat: 100 kvinnomord per år.
Land #2 har dessutom en kultur där familjens heder är viktig och att mannen är familjens överhuvud. Detta leder då till att män utan uppenbara neuropsykiatriska störningar mördar kvinnor av hedersskäl (Pela och Fadime, balkongflickor mm), upplevda kränkningar, man accepterar inte att kvinnor vill skilja sig etc etc. Resultat: 400 ytterligare kvinnomord per år.
Jag vill verkligen förstå hur du tänker men har uppriktig svårt att göra det (och, ja..., jag är högutbildad, så hoppa över kommentaren att du tycker att jag är en idiot).