Citat:
Ursprungligen postat av
Kraftkarl
Så är det, finns gott om unga AT-läkare som anser att Alprazolam ger en rus effekt även i smådoser. Gärna ser de att patienten sätts på Sertralin och bensodiazepinerna fasas ut helt. Det är omdiskuterat men jag anser inte att de bensodiazepiner som skrivs ut i Sverige ger någon större "ruseffekt" snarare än att det ger en ångest lindring som för vissa kan beskrivas som ett rus om ångesten är så pass påtaglig. Den äldre generationen har oftast en annan syn, men än seriös läkare är både skyldig och tillräckligt insatt för att upplysa patienten om bensodiazepinernas starka beroendepotential.
Känner att det blir mer och mer OT. Men att man får ett rus av en Xanor på 0,25 mg är urdumt. Det finns folk som upplever rus på alla benso, men de flesta får inget rus på någon av de benso som finns. Inte ens i stora doser. Dessutom är man orolig lär man inte få ett rus, man är för uppspeedad i hjärnan för det. Det är inte samma som när man tar och redan är lugn. Jag har tagit benso i 19 år och aldrig upplevt rus på Xanor. Inte ens från början.
Har för ganska länge sedan visst berusat mig på benso, flualprazolam var hyfsat berusande. Men Xanor? Nej!
Konstigt att folk utan erfarenhet får gå och ha åsikter.
Även om nu folk skulle uppleva ett rus, är inte ens det en anledning att knarka på tabletterna. Jag har varit full många gånger, men dricker helst inte alkohol.
Någongång har jag gett Xanor till kompisar när något verkligen stressande hänt dem. Enda som hände var att de somnade. Ingen blev knarkare.
Det viktigaste som du säger är ju beroenderisken. Då tänker jag det fysiska beroendet. Dvs kroppens tillvänjning. Jag önskar att man faktiskt varnat mig för detta, självklart sa det att man blir beroende men ingen sa att abstinensen är så svår att man kan dö av den. Det var innan internet var stort så jag hade inget att kolla med.
Skräms man ordentligt med sanningen, så blir man ofta superförsiktig, för de som lider av ångest är ofta försiktiga människor. Då kanske man inte faller in i att ta varje dag för att det lyfter livskvaliteten. Då kan man lättare acceptera en svajigt mående. Dumt att benso inte skrivs ut där de kan hjälpa. Men då måste man ju ha samma uppföljande läkare och vem har det idag?
Tycker synd om dem på Sobril som skulle må så mycket bättre på en annan benso. Vet folk som kör bil på Sobril, man blir lite rädd. De är degiga. Så degig har jag aldrig varit på Xanor.
Nu passar inte Xanor alla. Det är därför det ska finnas olika mediciner. Men det tog mig 8 år av dagligt bruk att bli fysiskt fast i Xanor. Troligtvis för att den går ur kroppen. De som inte går ur kroppen ger ett snabbare beroende. Men det skulle en läkare aldrig säga.