• 1
  • 2
2021-04-18, 15:49
Medlem
Hej!

Om vi säger man har 100.000kr i sitt sparkonto och man behöver köpa en bil, hur mycket ska bilen kosta då?

Hur bestämmer man hur mycket pengar man ska lägga på en bil? Har ni någon tumregel?
Citera
2021-04-18, 15:58
Medlem
STORVITHAJs avatar
Behov och framtida inkomst?
Citera
2021-04-18, 16:05
Medlem
Det är en sak som är omöjligt att svara på.
Beror på vilket behov man har och hur man prioriterar.
Måste man ha en bil för att få eller behålla ett jobb och inte har så mycket pengar kanske man får lägga alla pengarna man har på en bil.
Vissa kan ha det som sitt största intresse och kan lägga stora pengar i att köpa och reparera gamla bilar.
Sen finns de de som bor och lever så att en bil bara blir en börda. Så de väljer att inte ha en bil.
Själv har jag en "hobbybil/andrabil" som idag motsvarar 1-2 % och en bruksbil som är värd ca lika mycket.

Men har en bekant som äger i princip bara sitt garage och sina bilar, men de har idag ett värde på några milioner.

Har släkt och bekanta som jobbar internatinellt och bor i internationella storstäder, de är dollar miljonärer men äger ingen bil.
Citera
2021-04-18, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av STORVITHAJ
Behov och framtida inkomst?

Inkomst ca 20k efter skatt. Behov är köra till jobb, handla, olika ärende.
Citera
2021-04-18, 16:10
Medlem
Lian.Vendls avatar
Så lite som möjligt!
Citera
2021-04-18, 16:31
Medlem
Jordgubbes avatar
Lyxfällan 200 procent, bilhandlare 80 procent, statistiken 10-20 procent, och att rekommendera noll procent. Fotnot: två första siffrorna har jag bara höftat, tredje siffran är från att siffror på hur mycket disponibel inkomst som går till olika typer av transport dvs även inkl andra färdmedel är 13-14 procent, och sista bara tyckande. Så fritt fram att korrigera.
Citera
2021-04-18, 16:44
Medlem
Jag skulle aldrig lägga mer än 25-30% av insparat kapital. Då har man alltid pengar kvar till annat som är viktigare.
Senast redigerad av porschepojken 2021-04-18 kl. 16:51.
Citera
2021-04-18, 16:47
Medlem
10% av ens årsinkomst har jag hört rekommenderas, men detta var på ett ekonomiforum. Många lägger nog alltså mer än så.

Det finns nog ingen tumregel egentligen. En del älskar ju lyxbilar medans andra vill ta sig från A till B så billigt som möjligt.

Hursomhelst - köp ingen ny bil. Det får bli mitt råd.

Och vad tänker du dig för bil TS? I din situation låter en några år gammal Mazda 3 som en lagom nivå och sedan kör du den i minst tio år.
Citera
2021-04-18, 17:50
Medlem
100 000kr i sparat.

Hade jag köpt en bil för 250 000kr, så hade jag lagt 50 000kr av sparat på bilen och resten i billån.
Men generellt skulle jag säga, nånstans mellan 50-70% av sparande. Men självklart finns det fler faktorer som kan påverka detta.
Senast redigerad av Noccofocus 2021-04-18 kl. 17:53.
Citera
2021-04-18, 17:52
Medlem
"Bör man"
Intresserant val av ord.
Tycker du att det är jobbigt att skriva i
Jag form? Eller är det en generell frågeställning? Det är inte du som ska köpa bil?
Citera
2021-04-18, 18:08
Medlem
PCWins avatar
Kort svar 1/3 del av din årsinkomst. OM du måste betala av bilen på ett år så kan du i västa fall hantera denna summa på din månatliga inkomst under ett år. Sen tillkommer försäkring service osv.
En bil är kapitalförstörning delux. Om du inte behöver en bil för att kunna jobba för då är bilen ett verktyg du behöver för att få en inkomst.

Långt svar beror på:
I mitt fall blev jag tvungen att pendal dagligen 19mil till jobbet. Bilen jag hade skulle kosta mig mer än att köpa en nyare.
Jag köpte då en nyare begangnad bil som i detta fall var ungefär 2/3 av min årsinkomst. Men det anser jag vara befogad, för sitter man i en bil 3 timmar om dagen vill man fan sitta i en bekväm bil.
Citera
2021-04-18, 18:26
Medlem
llanzs avatar
Du bör alltid ha pengar som du kan klara dig utan jobb, som ska räcka för hyra , mat , nödvändiga saker i minst 6 månader skulle jag säga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in