Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2021-08-27, 22:21
Medlem
BAB7s avatar
Här är en liten sammanställning med hur många laddpunkter som står till förfogande hos de olika bolagen.
Eftersom laddnätet snabbt byggs ut så ökar antalet laddpunkter också snabbt, siffrorna är från maj-aug 2021 och omfattar laddare i hela europa.

Shell recharge: 239.000 laddpunkter

Mercedes Me charge: 202.000 laddpunkter

BMW Charging: 202.000 laddpunkter

Audi Charging Service: 202.000 laddpunkter

VW We Charge: 185.000 laddpunkter

Charge&Fuel: 185.000 laddpunkter

Plugsurfing: 185.000 laddpunkter

EnBW mobility+ 160.000 laddpunkter

E ON: 36.000 laddpunkter

Incharge (Vattenfall) 21.000 laddpunkter

TESLA Superchargers 6.000 laddpunkter

IONITY: 2.400 laddpunkter

Fortum 2.200 laddpunkter

MER (bee) 2.000 laddpunkter

Finns såklart många fler operatörer och bolag som tillhandahåller laddinfrastruktur, detta är bara ett mindre urval men det kan vara en bra hjälp till alla elbilsägare som funderar på vilket laddkort de ska välja.
Shell Recharge har bäst täckning och med ett shell-kort kan man ladda på 80% av alla laddstationer i hela europa.
Citera
2021-08-28, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag ska för övrigt köra till Frankrike, inte Bulgarien.

Du skrev i början av tråden om att ni övervägde av avstickare till just Bulgarien under sommaren.

Därav min undran hur det gick med det i somras?
Citera
2021-08-28, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Mer verkar finnas lite här och var, men i Sverige heter de ibland MER och ibland Bee. Verkar vara samma sak.

Finns massor av sådana bara i lilla Kalmar.

Japp. Bee köpte laddnätet i Sverige som tidigare hette Clever (i Danmark finns dock Clever kvar). Det är detta laddnät som efter namnbytet från Clever till Bee, nu köpts upp och bytt namn till MER.
Citera
2021-08-28, 00:18
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Du skrev i början av tråden om att ni övervägde av avstickare till just Bulgarien under sommaren.

Därav min undran hur det gick med det i somras?

Nej, jag har bara kört till Polen och Tyskland i sommar.

Och så ska jag snart köra till Frankrike, om en vecka drygt.
Citera
2021-08-28, 01:08
Medlem
Citat:
Nej, jag har bara kört till Polen och Tyskland i sommar.

Och så ska jag snart köra till Frankrike, om en vecka drygt.

Nyfiken; varför skippade ni Bulgarien som ni var så sugna på att besöka?

Var det inte intressant längre?
Citera
2021-08-28, 12:46
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Nyfiken; varför skippade ni Bulgarien som ni var så sugna på att besöka?

Var det inte intressant längre?

Det var ju ett jävla tjat om Bulgarien!

Jag har inte haft några direkta planer på att köra dit i år, jag vet inte var du fått det ifrån.
Citera
2021-08-28, 22:14
Medlem
Citat:
Det var ju ett jävla tjat om Bulgarien!

Jag har inte haft några direkta planer på att köra dit i år, jag vet inte var du fått det ifrån.

Ifrån tidigare inlägg i tråden av dig själv:
Citat:
Detta kort kommer komma väl till användning, först i Polen nu, sen när vi ska köra till italien/medelhavet i sommar och sen får vi se om vi senare ev kör till Bulgarien också.
Citera
2021-08-28, 23:54
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ifrån tidigare inlägg i tråden av dig själv:

Som du ser så blev det ändrat, nu blir det Paris istället.

Har för övrigt bestämt mig för att lägga på mina aluminiumfälgar nästa vecka, blir mycket Autobahnkörning i högt tempo, så därför vill jag ha stabilare däck och hjul på bilen.

Tidigare fick man ligga i högerfilen och eco-köra i 100 km/h för att nå nästa laddstolpe.. , men nu med Shell-kortet så har jag laddstationer överallt!, skönt att kunna köra så snabbt man vill, utan att behöva ta hänsyn till räckvidden på samma vis som innan.
Citera
2021-08-30, 15:25
Medlem
Verkar vara stort påslag? Jämförde priset på några Eon-stationer i NewMotion jämfört med Eons eget.

Men givetvis bättre att kunna ladda om än dyrt än inte alls.

Såg också att någon klagade att set var svårt att betala räkningen. Är det så att man får ett IBAN att betala till eller hur fungerar det?
Citera
2021-08-30, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Mer verkar finnas lite här och var, men i Sverige heter de ibland MER och ibland Bee. Verkar vara samma sak.

Finns massor av sådana bara i lilla Kalmar.

Bee bytte namn till MER i somras. 2019 bytte Clever Sverige namn till Bee. Clever Danmark heter fortfarande Clever och har inget samarbete med Bee/MER, jävligt rörigt)
Citera
2021-08-30, 20:33
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Verkar vara stort påslag? Jämförde priset på några Eon-stationer i NewMotion jämfört med Eons eget.

Men givetvis bättre att kunna ladda om än dyrt än inte alls.

Såg också att någon klagade att set var svårt att betala räkningen. Är det så att man får ett IBAN att betala till eller hur fungerar det?

Ja, det är dyrare ibland, men inte alltid, priserna varierar från gratis och upp mot 5-6 kr per kWh, ibland på vissa laddare kan det till och med vara lite dyrare, men snittpriserna är ändå rätt okej, ca 4 kr per Kwh kan man väl säga.
Men fördelen är att man enkelt kan se priset på laddaren på deras karta över laddstationerna, så man kan ju undvika de dyra laddarna, de kan man lätt undvika eftersom utbudet är väldigt stort.

Mina laddningar utomlands i både Polen och Tyskland har inte varit dyra, snittpris på 3-5 kr per kWh och flera laddare där man bara betalar en startavgift på 3 kr! och sen är laddningen gratis.

Men den stora fördelen är såklart den fantastiska täckningen, alla som kör elbil vet hurdant helvete det kan vara att ladda på långresor, men med detta Shell-kortet kan man ladda på 240.000 laddpunkter runt om i hela europa, det är ca 80% av alla laddstolpar.
Och inga appar och skit som inte funkar.. , man bara blippar shellkortet och sätter i kabeln - färdigt!

Betalningen var inte svår, jag ringde till banken och uppgav IBAN-numret, summan som skulle betalas och sedan fixade dom det under telefonsamtalet, det tog bara 5 minuter eller nåt.
Verkar som det räcker att man betalar var tredje månad, jag fick ingen påminnelse iaf och det stod ingen sista betalningsdatum på fakturan heller, jag laddade förta gången 10 juni och betalade allt den 26 aug.
Citera
2021-11-04, 21:53
Medlem
BAB7s avatar
Newmotion försvinner som varumärke, och integreras helt i Shell Recharge Solutions.

Shell övertog Newmotion 2017.

https://www.elektroauto-news.net/202...arge-solutions
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här