Citat:
Ursprungligen postat av
mtflash
Jo, och det är faktiskt en bra funktion! Håller med dig helt där. Skulle gärna se att andra bilar, inklusive Tesla, kunde erbjuda högre effekt på sina ombordladdare.
Men vad jag syftade på i det inlägget du citerade av mig, är att all AC-laddning är långsam.
63kW (om jag minns specen rätt) är den högsta teoretiska effekten som Typ2 stödjer, men i praktiken har jag aldrig sett den effekten hos varken någon bils ombordladdare, eller hos något Typ2-uttag.
De flesta offentliga Typ2-uttag brukar maxa på 22kW i praktiken.
Även om någon enstaka AC-stolpe kanske har högre effekt, så kan det inte vara speciellt vanligt?
Har själv aldrig sett det i Sverige iaf.
Jag laddar från 20% till 80% på ca 1 timme med min ZOE på en 22 Kw AC-station, det tycker jag är ok, och det funkar på långtur.
Det finns en hel del Laddstationer som erbjuder 43 kW AC, oftast kombistationer med tre kablar, AC 43, Chademo 50, och CCS 50. Tex på LIDL etc brukar dessa stå.
När det gäller enskilda laddstolpar, brukar det dock vara max AC 22.
Min ZOE heter R90, det betyder att den har en 90 hästars motor och kan ladda 22 kW AC.
Det finns också en ZOE Q90, det är exakt samma bil men den versionen kan ladda 43 kW AC!
Q90 har dock endast sålts i länder med milda vintrar, detta då Q90 inte är optimerad för körning i kallt väder. Q90 har också ca 1-2 mil kortare räckvidd.
Q90 har inte sålts i skandinavien, tyskland, schweiz, österrike och östeuropa. D
Det finns dock en del Q90 begagnade i tyskland, men det är importfordon från Holland/Frankrike etc.
Även de allra första årsmodellerna 2013-14 fanns med Q-Motor, även i sverige, en continental-motor, men den var av dålig kvalitet och gick sönder titt som tätt, den byttes senare ut till Renaults egen motor.