Flashback bygger pepparkakshus!
2021-04-19, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Renault har dock inte långsam AC-laddning, ZOE laddar AC dubbelt så snabbt som Tesla!

Jo, och det är faktiskt en bra funktion! Håller med dig helt där. Skulle gärna se att andra bilar, inklusive Tesla, kunde erbjuda högre effekt på sina ombordladdare.

Men vad jag syftade på i det inlägget du citerade av mig, är att all AC-laddning är långsam.

63kW (om jag minns specen rätt) är den högsta teoretiska effekten som Typ2 stödjer, men i praktiken har jag aldrig sett den effekten hos varken någon bils ombordladdare, eller hos något Typ2-uttag.

De flesta offentliga Typ2-uttag brukar maxa på 22kW i praktiken.

Även om någon enstaka AC-stolpe kanske har högre effekt, så kan det inte vara speciellt vanligt?

Har själv aldrig sett det i Sverige iaf.
Citera
2021-04-19, 20:37
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Jo, och det är faktiskt en bra funktion! Håller med dig helt där. Skulle gärna se att andra bilar, inklusive Tesla, kunde erbjuda högre effekt på sina ombordladdare.

Men vad jag syftade på i det inlägget du citerade av mig, är att all AC-laddning är långsam.

63kW (om jag minns specen rätt) är den högsta teoretiska effekten som Typ2 stödjer, men i praktiken har jag aldrig sett den effekten hos varken någon bils ombordladdare, eller hos något Typ2-uttag.

Även om någon enstaka AC-stolpe kanske har högre effekt, så kan det inte vara speciellt vanligt?

ZOE såldes i början i Tyskland med en 43 kW laddare men tror de dragit tillbaks den.
Såg på den Shell-kartan att det finns 43 kW laddare i Tyskland/Poken.
Citera
2021-04-19, 22:56
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

Jag laddar från 20% till 80% på ca 1 timme med min ZOE på en 22 Kw AC-station, det tycker jag är ok, och det funkar på långtur.

Det finns en hel del Laddstationer som erbjuder 43 kW AC, oftast kombistationer med tre kablar, AC 43, Chademo 50, och CCS 50. Tex på LIDL etc brukar dessa stå.
När det gäller enskilda laddstolpar, brukar det dock vara max AC 22.

Min ZOE heter R90, det betyder att den har en 90 hästars motor och kan ladda 22 kW AC.
Det finns också en ZOE Q90, det är exakt samma bil men den versionen kan ladda 43 kW AC!
Q90 har dock endast sålts i länder med milda vintrar, detta då Q90 inte är optimerad för körning i kallt väder. Q90 har också ca 1-2 mil kortare räckvidd.
Q90 har inte sålts i skandinavien, tyskland, schweiz, österrike och östeuropa. D
Det finns dock en del Q90 begagnade i tyskland, men det är importfordon från Holland/Frankrike etc.

Även de allra första årsmodellerna 2013-14 fanns med Q-Motor, även i sverige, en continental-motor, men den var av dålig kvalitet och gick sönder titt som tätt, den byttes senare ut till Renaults egen motor.
Citera
2021-04-20, 01:15
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Jag laddar från 20% till 80% på ca 1 timme med min ZOE på en 22 Kw AC-station, det tycker jag är ok, och det funkar på långtur.

Det finns en hel del Laddstationer som erbjuder 43 kW AC, oftast kombistationer med tre kablar, AC 43, Chademo 50, och CCS 50. Tex på LIDL etc brukar dessa stå.
När det gäller enskilda laddstolpar, brukar det dock vara max AC 22.

Min ZOE heter R90, det betyder att den har en 90 hästars motor och kan ladda 22 kW AC.
Det finns också en ZOE Q90, det är exakt samma bil men den versionen kan ladda 43 kW AC!
Q90 har dock endast sålts i länder med milda vintrar, detta då Q90 inte är optimerad för körning i kallt väder. Q90 har också ca 1-2 mil kortare räckvidd.
Q90 har inte sålts i skandinavien, tyskland, schweiz, österrike och östeuropa. D
Det finns dock en del Q90 begagnade i tyskland, men det är importfordon från Holland/Frankrike etc.

Även de allra första årsmodellerna 2013-14 fanns med Q-Motor, även i sverige, en continental-motor, men den var av dålig kvalitet och gick sönder titt som tätt, den byttes senare ut till Renaults egen motor.

Ja, det blev ju en stor förbättring med den egna motorn har jag läst här någonstans på FB.
Stellantis använder motorn från Continental på bilarna på e-208 plattformen. Har ingen koll på antal motorbyten på dem men....

Edit:

Visste inte innan att VW ID3 också har drivlina från Continental:

Citat:
Continental has been involved in developing and producing components for the new electric vehicle right from the drawing board.

https://www.continental.com/en/produ...gen-id3-238872

Det visar ju vilken panik de etablerade biltillverkarna hamnade i vid elovutionen.

Intressant namn på mannan som sköter arkivet på Continental:

Nils Fehlhaber (felhavaren)
Head of Corporate Archive

Han plockade trots namnet ut detta ur arkivet:

Självkörande bit redan 1968:
https://www.continental.com/en/compa...ost-car-145316
Senast redigerad av PeterNoster 2021-04-20 kl. 01:36.
Citera
2021-04-20, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
ZOE såldes i början i Tyskland med en 43 kW laddare men tror de dragit tillbaks den.
Såg på den Shell-kartan att det finns 43 kW laddare i Tyskland/Poken.

Jo, det var den Zoe jag tänkte på. Tack!

Är väl den elbil jag sett som kan ladda med högst AC-effekt.

Däremot har jag inte sett någon som laddar nära 63kW som är max enligt Typ2-standarden.

Men detta är lite ointressant även om Zoe haft 63kW ombordladdning istället för 43kW;

1. Dels så är även 63kW alldeles för slött och långsamt för laddning av en bil på resa (hemma behöver du inte alls någon hög effekt, men då har du tid att ladda under hela natten).

2. De flesta stolpar jag sett utanför butiker, köpcentrum och arbetsplatser är nästan alla på 22kW, och några enstaka laddare med runt 40-50kW. Då har man inte alltid lika stor praktisk nytta av 63kW laddare i bilen.
Senast redigerad av mtflash 2021-04-20 kl. 10:54.
Citera
2021-05-05, 21:57
Medlem
BAB7s avatar
Nu har jag fått kortet, ett gult fint shell-kort, så här ser det ut:https://www.heise.de/newsticker/meld...t-4639247.html

En fin grej är också att det finns ett telefonnummer på baksidan av kortet till en 24 timmars svensk shell recharge kundtjänst.

Detta kort kommer komma väl till användning, först i Polen nu, sen när vi ska köra till italien/medelhavet i sommar och sen får vi se om vi senare ev kör till Bulgarien också.

Men det viktigaste är att jag nu har total frihet att köra i hela europa med min ZOE!
Nu kan jag ladda på 80% av alla laddstationer i europa, det är fantastiskt, tesla kan slänga sig i väggen!
Citera
2021-05-06, 01:21
Medlem
Citat:
Nu har jag fått kortet, ett gult fint shell-kort, så här ser det ut:https://www.heise.de/newsticker/meld...t-4639247.html

En fin grej är också att det finns ett telefonnummer på baksidan av kortet till en 24 timmars svensk shell recharge kundtjänst.

Detta kort kommer komma väl till användning, först i Polen nu, sen när vi ska köra till italien/medelhavet i sommar och sen får vi se om vi senare ev kör till Bulgarien också.

Men det viktigaste är att jag nu har total frihet att köra i hela europa med min ZOE!
Nu kan jag ladda på 80% av alla laddstationer i europa, det är fantastiskt, tesla kan slänga sig i väggen!

Njae. Bara för dårar som inte tycker att sin tid är värd något!

Medan du laddar med max 22kW så laddar jag vår Tesla på 150kW eller 250kW. Just sayin'.

Eller så skiter jag i elbil på de få långresorna vi gör, och tar vår diesel-Merca istället (den du lämnar hemma, men själv bord ta). Då har man en bekymmersfri semester helt utan laddproblem!

Men det vettigaste är ju att ta flyget, och hyra (fossil)-bil på plats.
Citera
2021-05-06, 10:48
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:

Trevlig resa!
Kan du inte ha en resedagbok här vid Flashback där vi kan följa dina äventyr med Zoe´n.
Citera
2021-08-26, 23:59
Medlem
BAB7s avatar
Jag har nu betalt räkningen för juni, juli och augusti.
I Juni laddade jag fullt flera gånger i Polen och ett par gånger i Tyskland.
I Juli laddade två gånger i tyskland.
I Augusti laddade jag bara några kWh på en station här i sverige.

Det blev mycket billigare än jag trodde!
All laddning tillsammans kostade bara ca 200 kronor!

Vissa av de stationer jag laddade på i tyskland och polen var alltså gratis, där betalade jag bara startavgiften på 3 kronor när jag drog mitt shell-kort för att starta laddningen.

Shell ökar också snabbt sin marknadsledande position när det gäller laddstationer i europa, i skrivande stund är nu antalet laddpunkter uppe i över 239.000!

Shell-kortet är helt klart det bästa laddkortet på marknaden.
Citera
2021-08-27, 00:04
Medlem
Citat:
Jag har nu betalt räkningen för juni, juli och augusti.
I Juni laddade jag fullt flera gånger i Polen och ett par gånger i Tyskland.
I Juli laddade två gånger i tyskland.
I Augusti laddade jag bara några kWh på en station här i sverige.

Det blev mycket billigare än jag trodde!
All laddning tillsammans kostade bara ca 200 kronor!

Vissa av de stationer jag laddade på i tyskland och polen var alltså gratis, där betalade jag bara startavgiften på 3 kronor när jag drog mitt shell-kort för att starta laddningen.

Shell ökar också snabbt sin marknadsledande position när det gäller laddstationer i europa, i skrivande stund är nu antalet laddpunkter uppe i över 239.000!

Shell-kortet är helt klart det bästa laddkortet på marknaden.

De som tog betalt, vad kostade de i snitt per kWh?

Hur gick det med Bulgarien-resan?
Citera
2021-08-27, 00:35
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
De som tog betalt, vad kostade de i snitt per kWh?

Hur gick det med Bulgarien-resan?

ca 3-4 kr per kWh, men det är olika.
Många tar 35-45 cent per kWh, andra tar betalt per minut och då brukar det faktiskt bli billigare, typ 70-130 kr för en full laddning (40 kWh)
På vissa stationer är laddningen gratis, då låser man upp stationen med rifd-chippet i shell-kortet och då betalar man bara 3 kronor för startavgiften.
Med tanke på det extremt stora urvalet av laddstationer så får man säga att laddkostnaden för den servicen är helt okej.

Jag ska för övrigt köra till Frankrike, inte Bulgarien.
Citera
2021-08-27, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hoppsan, den såg jag inte. Att inte den i texten funkar tyder dock på dålig stil.

Ett norskt företag Grönn Kontakt har bytt namn till Mer:
https://no.mer.eco/

De finns ju dock bara i Norge och lite i Sverige där norrmän finns, Uddevalla och Narvavägen, Stockholm..
Hos dem får man mängdrabatt i olika steg:

Volumrabatt hos Mer
Jo mer du lader, jo mer rabatt får du.
Oppnå 10% rabatt ved 250kr lading, gå fra 10% til 20% ved 500kr lading.

Inget för BAB7 dock men exempel på priser i elbilslandet Norge.

Mer verkar finnas lite här och var, men i Sverige heter de ibland MER och ibland Bee. Verkar vara samma sak.

Finns massor av sådana bara i lilla Kalmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in