• 1
  • 2
2021-04-17, 10:40
Medlem
Tjena.

Är det någon har som har erfaring av Kalium dikromat?

Började att läsa om det på nätet av en ren tillfällighet. Verkar att vara något man inte ska leka utan att ha kemikaliekunskaperna på det torra.

-Dinero-
Citera
2021-04-17, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dinero
Tjena.

Är det någon har som har erfaring av Kalium dikromat?

Började att läsa om det på nätet av en ren tillfällighet. Verkar att vara något man inte ska leka utan att ha kemikaliekunskaperna på det torra.

-Dinero-
Erfaring? Lustigt nog används det inte i svenska språket men väl i norska, danska och isländska språken. För att svara på frågan så är Kaliumdikromat ingenting jag skulle vilja pula med Ämnet är både giftigt och cancerogent.

Vad hade du tänkt göra med det?
Citera
2021-04-17, 10:53
Medlem
Muppetys avatar
Ja, det beror väl lite på vad du ska ha det till?

Har för mig att man kan göra små vulkaner av det. Men kromföreningar misstänks kunna orsaka cancer, så visst bör man vara försiktig med det.
Senast redigerad av Muppety 2021-04-17 kl. 10:55.
Citera
2021-04-17, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Ja, det beror väl lite på vad du ska ha det till?

Har för mig att man kan göra små vulkaner av det. Men kromföreningar misstänks kunna orsaka cancer, så visst bör man vara försiktig med det.

Mnja.. Jag har inte tänkt att införskaffa det. Var mäst bara nyfiken om det var några här som hade erfaring med det och vad det brukas till.

Har som inte lyst att hålla på med cancerframkallande ämnen.
Citera
2021-04-17, 14:18
Medlem
Muppetys avatar
Kollade lite mer på det, o det har hela 6 st farosymboler (faropiktogram):
https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/com...datasheet=LCSS

Så, nä... Det är nog inte lämpligt att hobbylabba med.
Citera
2021-04-17, 16:34
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinero
Mnja.. Jag har inte tänkt att införskaffa det. Var mäst bara nyfiken om det var några här som hade erfaring med det och vad det brukas till.

Har som inte lyst att hålla på med cancerframkallande ämnen.

Inom den mer avancerade pyrotekniken används det till att behandla ytan på magnesium, så att det kan användas i satser som binds med vattenlösliga bindemedel och hålla sig kemiskt stabilt en längre tid.
Citera
2021-04-17, 16:35
Medlem
Citat:
Kollade lite mer på det, o det har hela 6 st farosymboler (faropiktogram):
https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/com...datasheet=LCSS

Så, nä... Det är nog inte lämpligt att hobbylabba med.
Det låter som om han får skaffa sig en annan hobby. Kanske läsa en bok om fornfransk fonetik.
Citera
2021-04-17, 16:57
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Det låter som om han får skaffa sig en annan hobby. Kanske läsa en bok om fornfransk fonetik.

Nonsens. Jag har hanterat det där i små mängder utan skydd. Större mängder kan man hantera med vanliga diskhandskar på händerna. Har man det i en blandning med annat, så att det dammar, bör man ha skydd för ögon och andningsorgan, men det är inte som att hantera plutonium, som ni verkar tro.
Citera
2021-04-17, 17:30
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Nonsens. Jag har hanterat det där i små mängder utan skydd. Större mängder kan man hantera med vanliga diskhandskar på händerna. Har man det i en blandning med annat, så att det dammar, bör man ha skydd för ögon och andningsorgan, men det är inte som att hantera plutonium, som ni verkar tro.
Verkar dock som de skrivit om giftigheten på senare tid, då vi hade det på kemin redan i högstadiet o jag hade det i mitt hobbylaboratorium o gjorde små "vulkaner" av det. Då tror jag bara det var märkt med "oxiderande" o "hälsofarligt", möjligen "cancerframkallande" också. Nu är det ju märkt med bl.a "dödligt".
Citera
2021-04-17, 17:33
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Verkar dock som de skrivit om giftigheten på senare tid, då vi hade det på kemin redan i högstadiet o jag hade det i mitt hobbylaboratorium o gjorde små "vulkaner" av det. Då tror jag bara det var märkt med "oxiderande" o "hälsofarligt", möjligen "cancerframkallande" också. Nu är det ju märkt med bl.a "dödligt".

Ja, det ingår i den moderna trygghetsnarkomanin att överdriva farligheten hos saker. Jag har haft arsenik i en skål som jag lagar mat i. Har inte blivit sjuk av det heller. Det är inte farligare än att man får bort det med vanligt diskmedel.
Citera
2021-04-17, 17:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det här är nog den springande punkten. Idag är allt livsfarligt. Bry dig inte så mycket om hur det är farligt, utan håll dig bara borta!
Citera
2021-04-18, 00:10
Medlem
Citat:
Man kan inte göra vulkandemonstrationen med kaliumdikromat. Det är ammoniumdikromat som används till det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in