• 1
  • 2
2021-04-17, 02:20
Medlem
Hej

Jag och min fru har haft hus i 3 år. Inte så stort. 88kvm boyta. 3a. 2 sovrum, vardagsrum och kök. Källare på 76kvm. Huset från 1941. Källaren skulle vi vilja fräscha upp. Eller göra bebolig. Som det är nu så är det för kallt där nere. Sitter bara ett element. Det är skit kallt och mest troligt fukt. Säkert dålig cirkulation osv. Vi ska dränera runt hela huset. Efter det så känns det som att vi vill ha en byggare med erfarenhet av denna typen av renoveringar.
Någon som har tips på firmor?
Vi funderar på att sänka golvet, vattenburen värme, dra in ett badrum, litet pentry/kök, fräscha upp tvättstugan.
Någon som vill dela med av erfarenhet? Förtag osv.

Tack
Helst i Malmö regionen.
Citera
2021-04-17, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spjutaren
Hej

Jag och min fru har haft hus i 3 år. Inte så stort. 88kvm boyta. 3a. 2 sovrum, vardagsrum och kök. Källare på 76kvm. Huset från 1941. Källaren skulle vi vilja fräscha upp. Eller göra bebolig. Som det är nu så är det för kallt där nere. Sitter bara ett element. Det är skit kallt och mest troligt fukt. Säkert dålig cirkulation osv. Vi ska dränera runt hela huset. Efter det så känns det som att vi vill ha en byggare med erfarenhet av denna typen av renoveringar.
Någon som har tips på firmor?
Vi funderar på att sänka golvet, vattenburen värme, dra in ett badrum, litet pentry/kök, fräscha upp tvättstugan.
Någon som vill dela med av erfarenhet? Förtag osv.

Tack
Helst i Malmö regionen.
Hej
Kan tipsa dig om byggahus.se där finns många bra artiklar och dessutom ett forum där man får bra svar och råd från såna som kan.
https://www.byggahus.se/
Citera
2021-04-17, 09:54
Medlem
Är tanken att anlita någon för att göra allt det där så hoppas jag ni har avsatt en miljon kronor i sparpengar för ert projekt.

Börja med att dränera, bara det kostar som faaaaan. Säkert 100-150 000 kr för ert lilla hus.
Att bila ur alla golv, sänka dem o isolera samt gjuta nya är ett jävla projekt i sig.
Att leja bort allt detta jobb känns inte ekonomiskt görbart för en vanlig familj.
Det är inte omöjligt att göra detta själv, vilket kanske är bättre för er plånbok.
Citera
2021-04-17, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Är tanken att anlita någon för att göra allt det där så hoppas jag ni har avsatt en miljon kronor i sparpengar för ert projekt.

Börja med att dränera, bara det kostar som faaaaan. Säkert 100-150 000 kr för ert lilla hus.
Att bila ur alla golv, sänka dem o isolera samt gjuta nya är ett jävla projekt i sig.
Att leja bort allt detta jobb känns inte ekonomiskt görbart för en vanlig familj.
Det är inte omöjligt att göra detta själv, vilket kanske är bättre för er plånbok.

Tack för svar.

Vi är medvetna om att det kommer kosta. Om man kan få 3 rum till att använda året om lär göra sitt på värdet men huset kommer må bättre. Nu kan man knappt ha förvaring där nere utan att det blir fuktskadat.
Dräneringen kommer bli obligatorisk om det ska göras. Det kommer vi göra oavsett.
Värmen är det med mest frågetecken. Vi kan tänka oss att inte sänka golvet, isolera och lägga vattenburen värme men då vill vi veta om det blir bra resultat kanske men element med fläkt.
Det är så mycket information ute och att hitta entreprenörer som har erfarenhet av liknande projekt verkar vara svårt.
Hitta entreprenörer som ringer en på fredag kväll och nästan hotar en för att få jobbet har vi råkat ut för.
Pengar är såklart också viktigt, vi skiter inte pengar så man vill veta vad ens alternativ är. Sen får man ta på sig tiggarhatten och gå till banken
Citera
2021-04-17, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Hej
Kan tipsa dig om byggahus.se där finns många bra artiklar och dessutom ett forum där man får bra svar och råd från såna som kan.
https://www.byggahus.se/

Tack. Ska kolla upp den sidan.
Citera
2021-04-17, 13:26
Moderator
evilhoneys avatar
Bostad, hem och trädgård --> El, VVS och bygg
/Moderator
Citera
2021-04-17, 13:40
Bannlyst
Citat:

Men låt säga att något går åt helvete, är det då inte en stor skillnad på att göra saker själv och anställt någon när det kommer till försäkringar och sånt där?
Jag tänkte på att jag såg i en annan tråd att golvet till viss del är bärande för hela huset och man måste därför göra detta bitvis.
Citera
2021-04-17, 15:33
Medlem
Vattenburen värme i golvet hade jag nog skippat och satsat på radiatorer med utanpåliggande rör.
Sen: varför pentry? Ska ni hyra ut eller?
Citera
2021-04-17, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litet-Lejon
Men låt säga att något går åt helvete, är det då inte en stor skillnad på att göra saker själv och anställt någon när det kommer till försäkringar och sånt där?
Jag tänkte på att jag såg i en annan tråd att golvet till viss del är bärande för hela huset och man måste därför göra detta bitvis.

Ja det beror på.
Är firman du anlitar försäkrad? Har du kollat upp det ens eller antar du det bara?
Täcker deras försäkring just detta fel? Kommer firman verkligen ta ansvar eller försätts den bara konkurs o så står du ändå där med röven i kläm.
Citera
2021-04-17, 16:47
Bannlyst
Citat:
Ja det beror på.
Är firman du anlitar försäkrad? Har du kollat upp det ens eller antar du det bara?
Täcker deras försäkring just detta fel? Kommer firman verkligen ta ansvar eller försätts den bara konkurs o så står du ändå där med röven i kläm.

Jag har ingen aning faktiskt det var mer en fråga med en gissning i grund och botten att det skulle kunna vara en förklaring till prisskillnaden.
Försäkringen man själv har bör åtminstone se på saken annorlunda och driva ett skadeståndsärende.
Citera
2021-04-18, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Vattenburen värme i golvet hade jag nog skippat och satsat på radiatorer med utanpåliggande rör.
Sen: varför pentry? Ska ni hyra ut eller?

Nä. Hyra ut kräver sjukt mycket. Måste vara ett visst höjd i taket, storlek på fönster osv. Grannen har gjort det till sin källare. Vi har stora familjer både jag och frugan. När de kommer så blir det helt fullt. Föräldrarna vaknar och vill alltid ha sin egen plats. Sitter de i köket nu så är det öppen planlösning och där ligger 2 och sover. De brukar komma och stanna 2 månader. Så tänkte vi varför inte när man ändå lägger de pengarna.
Varför skippa golvvärmen? Det är är jävla jobb misstänker jag.
Citera
2021-04-18, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litet-Lejon

Jo precis. Gör man det själv så bör man vara säker på att man gör saker rätt.
Anlita en firma att göra det är väl att föredra. Det är del av min fråga. Någon som har tips på firmor som kan detta.
Väljer man någon från en blocket annons så finns det risk att de kursar och man står där med alla felen själv.
Verkligen en djungel de här 😬
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in