• 1
  • 2
2021-04-16, 21:25
Medlem
Knaviuss avatar
Säg att man "söker hjälp" för självmordstankar, exakt vad är det som kommer hända? Jag har svårt att föreställa mig exakt vad vården innebär.

Någon som har erfarenhet? Vad hände?
Citera
2021-04-16, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knavius
Säg att man "söker hjälp" för självmordstankar, exakt vad är det som kommer hända? Jag har svårt att föreställa mig exakt vad vården innebär.

Jag har ingen personlig erfarenhet men har många anhöriga som jobbar inom vården så ta mitt svar för vad det är.
Söker du till primärvården så kommer dom att remittera dig till psykiatrin. Anser dom att det är akut går det fort. Anser dom att det är jävligt akut, typ du är psykotisk, ringer dom ambulans eventuellt också polis.
Psykiatrin gör en bedömning. Anser dom att det föreligger en akut risk blir du tvångsvårdad. Den vården innebär medicinering och samtal.
Citera
2021-04-16, 23:39
Medlem
HermaeusMoras avatar
Förmodligen så blir du inlagd och får testa några mediciner antingen antidepressiva eller antipsykotiska.
Lite beroende på situationen.
Citera
2021-04-16, 23:42
Medlem
Knaviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermaeusMora
Förmodligen så blir du inlagd och får testa några mediciner antingen antidepressiva eller antipsykotiska.
Lite beroende på situationen.

Inte kan det vara så allvarligt på en gång? Jag ser självmord som ett rationellt beslut. Jag fungerar fullt normalt och har inte fått någon psykos.
Citera
2021-04-16, 23:47
Medlem
Du får sedvanligt en ibuprofen och en mugg ljummet vatten därefter blir du hemskickad och får återkomma om det inte känns bättre om en till två veckor, har du tur kanske du får ett nummer där du kan prata med någon. Den uppfattningen har jag fått från något uppdrag granskning körde för ett par år sedan.
Citera
2021-04-17, 00:43
Medlem
HermaeusMoras avatar
Citat:
Inte kan det vara så allvarligt på en gång? Jag ser självmord som ett rationellt beslut. Jag fungerar fullt normalt och har inte fått någon psykos.
Så ser tyvärr inte psykiatrin det, säger du att du tänkt på självmord eller något så kommer dom vela lägga in dig.
Dom är "skyldiga" till att göra det, jag förstår mig iallafall inte på psykiatrin.
Nu pratar jag också om psykiatrin i min stad såklart, är ju säkert olika beroende på var man bor.
Citera
2021-04-17, 00:46
Medlem
Citat:
Vad som är ett rationellt beslut för dig behöver inte nödvändigtvis vara det för vården/samhället.
Citera
2021-04-17, 00:48
Medlem
Citat:

-Sista skjortan har inga fickor-right.
Citera
2021-04-17, 01:11
Medlem
f30malmos avatar
Citat:

Det är troligtvis mycket mindre dramatiskt än du föreställer dig att vara inlagd. De flesta på avdelningen brukar vara deprimerade med några undantag som oftast är maniska, så stämningen är oftast dämpad. Det känns som en vanlig sjukhusavdelning.

Du kommer få medicin, något läkarsamtal, kontaktperson, fika och mat, i övrigt händer inte så mycket.
Citera
2021-04-17, 01:13
Medlem
f30malmos avatar
Jo, du kan få remisser vidare till öppenvårdpsykiatrin med, till utredningar och psykologer.
Citera
2021-04-17, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Det är troligtvis mycket mindre dramatiskt än du föreställer dig att vara inlagd. De flesta på avdelningen brukar vara deprimerade med några undantag som oftast är maniska, så stämningen är oftast dämpad. Det känns som en vanlig sjukhusavdelning.

Du kommer få medicin, något läkarsamtal, kontaktperson, fika och mat, i övrigt händer inte så mycket.
Finns det svenskt kaffe?
Citera
2021-04-17, 01:17
Medlem
Förvänta sig av den svenska vården!!!!!

Gå till privat vård!!!!!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto