2023-01-07, 02:22
Medlem
beelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drattenpatten
Blev nekad oljorna efter nästan ett år.
1200kr för ett videosamtal där man blir nekad, kände mig som ett billigt luder.

De har blivit nojiga sen de blev nedstängda.
Läste på cannabisifokus.se om en kvinna som hade missbruksproblem för 10 år sen som blev nekad. Det rörde sig om opiater men det spelade ingen roll.
Att de blev nedstängda är ju deras fel, men patienterna får ta smällen.

Visst är man glad att det går att få medicinsk cannabis i Sverige, men Aureum är rena clownverksamheten.
Enligt deras hemsida har de egna odlingar och bedriver egen forskning. De skriver även att de vill ta fram fler cannabisbaserade läkemedel.
Ändå är de där (enligt min åsikt) mediokra oljorna det enda de kan förskriva.
Varför jobbar de inte med licenser?
Om nu APL vägrar tillhandahålla växtdelar (troligen för att de antar att många kommer röka istället för vapa) kan de väl försöka med andra alternativ.
Tinktur eller vapeolja som är fullspektrum och inte bara isolat.

Vad tycker ni som fått oljorna?
Funkar det bra, dåligt, mittemellan?

Personligen tycker jag att de är rätt kassa. Inte alls lika bra smärtlindring som att vapa fullspektrum.
Ojämn effekt och tar ofta över 2 timmar innan effekten kommer. Att administrera cannabis via matsmältningen funkar inte för alla.

Aureums läkare verkar inte heller ha vidare koll på cannabis. Läkaren jag snackade med visste knappt vad terpener var, eller vad de har för fördelar.
Stör mig även på att de skickar ut fakturor med 4-5 dagars förfallodag, utan hänsyn till röda dagar.
Missar man med en dag kommer påminnelseavgifter. Uppenbart för att dra in mer deg.
Citera
2023-01-07, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beelito
De har blivit nojiga sen de blev nedstängda.
Läste på cannabisifokus.se om en kvinna som hade missbruksproblem för 10 år sen som blev nekad. Det rörde sig om opiater men det spelade ingen roll.
Att de blev nedstängda är ju deras fel, men patienterna får ta smällen.

Visst är man glad att det går att få medicinsk cannabis i Sverige, men Aureum är rena clownverksamheten.
Enligt deras hemsida har de egna odlingar och bedriver egen forskning. De skriver även att de vill ta fram fler cannabisbaserade läkemedel.
Ändå är de där (enligt min åsikt) mediokra oljorna det enda de kan förskriva.
Varför jobbar de inte med licenser?
Om nu APL vägrar tillhandahålla växtdelar (troligen för att de antar att många kommer röka istället för vapa) kan de väl försöka med andra alternativ.
Tinktur eller vapeolja som är fullspektrum och inte bara isolat.

Vad tycker ni som fått oljorna?
Funkar det bra, dåligt, mittemellan?

Personligen tycker jag att de är rätt kassa. Inte alls lika bra smärtlindring som att vapa fullspektrum.
Ojämn effekt och tar ofta över 2 timmar innan effekten kommer. Att administrera cannabis via matsmältningen funkar inte för alla.

Aureums läkare verkar inte heller ha vidare koll på cannabis. Läkaren jag snackade med visste knappt vad terpener var, eller vad de har för fördelar.
Stör mig även på att de skickar ut fakturor med 4-5 dagars förfallodag, utan hänsyn till röda dagar.
Missar man med en dag kommer påminnelseavgifter. Uppenbart för att dra in mer deg.

Jag instämmer med allt du skriver. Jag behöver fock ta i beaktning att förskrivning är värt baksidorna: Jag har barn samt känslig anställning och vill inte drabbas av repressalier.

THC isolatet går utmärkt att kombinera en fullspektrum olja gjord på CBD om man vill slippa syntetisk cannabidiol.

Oljan går ju även att administrera sublingualt.
Citera
2023-01-08, 21:26
Medlem
Mottagningen skriver på sin sida att de även behandlar stress. Är det någon här eller i Sverige överhuvudtaget som fått cannabis på recept för stressrelaterade besvär? Känns osannolikt. I så fall skulle ju trösklarna för vem som får cannabis på recept sänkas enormt, något jag själv välkomnar förstås.

"Aureum Life works clinically with cannabis for medical use, focusing on several therapeutic areas: tremor, multiple sclerosis (MS), cerebral palsy (CP), neuropathic pain, epilepsy, stress disorders, and chronic fatigue syndrome (ME)."
Citera
2023-01-21, 21:16
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyprexa
Mottagningen skriver på sin sida att de även behandlar stress. Är det någon här eller i Sverige överhuvudtaget som fått cannabis på recept för stressrelaterade besvär? Känns osannolikt. I så fall skulle ju trösklarna för vem som får cannabis på recept sänkas enormt, något jag själv välkomnar förstås.

"Aureum Life works clinically with cannabis for medical use, focusing on several therapeutic areas: tremor, multiple sclerosis (MS), cerebral palsy (CP), neuropathic pain, epilepsy, stress disorders, and chronic fatigue syndrome (ME)."

Har du skickat och frågat dom om de? Hade ju varit super om de gick.

Jag har lång dokumentation av stress även värk som man inte vet orsaken till. Och gått på en del benso/tramadol mot de.
Citera
2023-01-21, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly

Jag har lång dokumentation av stress även värk som man inte vet orsaken till. Och gått på en del benso/tramadol mot de.

Nix, ej frågat. Lider i ärlighetens namn heller inte av stress men just stress är ju en åkomma som år svår att mäta eller bedöma och som framförallt är väldigt vanligt.
Citera
2023-01-22, 01:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly

Citat:
Nix, ej frågat. Lider i ärlighetens namn heller inte av stress men just stress är ju en åkomma som år svår att mäta eller bedöma och som framförallt är väldigt vanligt.

Dom kanske sänker kraven nu när det öppnar en till kedja som kommer börja skriva ut, den kända danska kedjan. Vilket kommer göra att dessa måste sänka priser/sänka krav på recept om dom vill kunna stanna kvar. extremt dyra recept hitills
Citera
2023-01-23, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dipt
Det dom gör är inget annat än att hålla på med selektivt bedrägeri till korkade och lama idiotsvenskar.
Ni kan få eran cannabis på recept i Sverige betydligt billigare och enklare bara ni googlar lite.
Upplys gärna oss korkade och lama idiotsvenskar då😅🙏
Citera
2023-01-26, 05:19
Medlem
busy-signals avatar
Citat:

Antagligen är det om du har diagnosticerad PTSD.
Citera
2023-01-26, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Antagligen är det om du har diagnosticerad PTSD.

PTSD klassificeras dock som en ångestsjukdom, inte en stressrelaterad sjukdom.
Citera
2023-01-27, 12:02
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
PTSD klassificeras dock som en ångestsjukdom, inte en stressrelaterad sjukdom.

OK, har ärligt inte koll på vad som klassas som vad. Skrev det om PTSD för att jag tror det kvalar in som nåt som Aureum kan behandla.

Men när man söker så hittar man följande (på https://www.hjarnfonden.se/om-hjarnan/diagnoser/stressrelaterad-psykisk-ohalsa/):

Citat:
Stressrelaterad psykisk ohälsa är ett vitt begrepp som omfattar flertalet stressdiagnoser som exempelvis akut stressreaktion, posttraumatiskt stressyndrom (PTSD), anpassningsstörning, reaktioner på svår stress och utmattningssyndrom.

Hade inte koll på att utmattningssyndrom räknas som en stressdiagnos. Undrar om Aureum kan behandla patienter med utmattningssyndrom? Tror jag ska försöka kolla upp det lite närmare.
Citera
2023-01-29, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
OK, har ärligt inte koll på vad som klassas som vad. Skrev det om PTSD för att jag tror det kvalar in som nåt som Aureum kan behandla.

Men när man söker så hittar man följande (på https://www.hjarnfonden.se/om-hjarnan/diagnoser/stressrelaterad-psykisk-ohalsa/):

Hade inte koll på att utmattningssyndrom räknas som en stressdiagnos. Undrar om Aureum kan behandla patienter med utmattningssyndrom? Tror jag ska försöka kolla upp det lite närmare.

Ja, det är lite skit samma egentligen. Det finns väldigt bra KBT-behandlingar mot PTSD, nästan alla som genomgår dem blir bra. Men det finns absolut en grupp som inte svarar på behandlingen och fortsätter besväras av svåra PTSD-symptom. Självklart skall denna grupp också erbjudas cannabis på recept, om det hjälper dem, det gör de ju i stor omfattning i USA. Skulle jag själv lida av terapirefraktär (som ej svarar på sedvanlig behandling) PTSD skulle jag alla dagar i veckan vilja ha cannabis på recept framför att hoppa på de ändlösa ssri/psykofarmakakaruseller många känner sig tvingade att hoppa på. Ofta med inget resultat utöver en massa biverkningar.

Har du ett stort lidande kopplat till stressutmattningssyndrom och genomgått din regions vårdprogram utan effekt tycker jag absolut du ska prova söka. Sen kanske man skall ha begränsade förhoppningar. Aurerum lär väl vilja ha så många patientgrupper som möjligt.
Citera
2023-01-29, 18:19
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Har du ett stort lidande kopplat till stressutmattningssyndrom och genomgått din regions vårdprogram utan effekt tycker jag absolut du ska prova söka. Sen kanske man skall ha begränsade förhoppningar. Aurerum lär väl vilja ha så många patientgrupper som möjligt.

Ja, det var min tanke också, att det faktiskt kunde vara värt ett försök i så fall.

Jag får återkomma med uppdatering när och om jag får tummen ur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in