• 1
  • 2
2021-04-16, 06:03
Medlem
Hejsan!
Är sugen på att byta till en blivande bostadsrätt och sedan sälja lägenheten direkt. Tänkte fråga de som har koll lite frågor:

1) Gick det lätt och smidigt? Något särskilt att tänka på?

2) Ger banken lättare lån om man direkt ska sälja lägenheten? Går det att öht göra en sådan deal?
Citera
2021-04-16, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newtimes2020
Hejsan!
Är sugen på att byta till en blivande bostadsrätt och sedan sälja lägenheten direkt. Tänkte fråga de som har koll lite frågor:

1) Gick det lätt och smidigt? Något särskilt att tänka på?

2) Ger banken lättare lån om man direkt ska sälja lägenheten? Går det att öht göra en sådan deal?
Det är inga problem. Banken bryr sig inte om vad du gör efter köpet; de gör bara en sedvanlig kreditprövning av dig innan.
Fördelen är att priset vid ombildning normalt är så långt under marknadsvärdet att det ofta inte krävs någon kontantinsats.
Citera
2021-04-16, 08:46
Moderator
Maviels avatar
Om det rör sig om nybygge kan banken tolka det som spekulation och lägga sig i det. Annars är det nog lugnt.
Citera
2021-04-16, 09:01
Medlem
Vem byter bort en blivande BR mot hyresOrätt -
väldigt tacksam för ett 100-tal tips
Citera
2021-04-16, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Kan verka konstigt men det är faktiskt inte helt ovanligt.
Citera
2021-04-16, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Folk som inte kan få lån
Folk som inte har kontantinsats
Folk som inte tror på bostadsmarknaden
Folk som kanske har en blivande br I förort men kan få en grymt fin hr I innerstan istället som de aldrig hade råd med annars.

Finns många anledningar..
Citera
2021-04-16, 21:12
Medlem
Har någon gått igenom detta själv som kan ge lite råd?
Citera
2021-04-17, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Det är inga problem. Banken bryr sig inte om vad du gör efter köpet; de gör bara en sedvanlig kreditprövning av dig innan.
Fördelen är att priset vid ombildning normalt är så långt under marknadsvärdet att det ofta inte krävs någon kontantinsats.
Tänkte mer om man har svårt att få lån. Om man har bott mycket utomlands så att man inte har så mycket taxerat. Fast banken kanske går med, om man kan skriva kontrakt på att man ska sälja lägenheten direkt? Har någon hört talas om någon sådan deal?
Citera
2021-04-17, 16:08
Medlem
Citat:
Tänkte mer om man har svårt att få lån. Om man har bott mycket utomlands så att man inte har så mycket taxerat. Fast banken kanske går med, om man kan skriva kontrakt på att man ska sälja lägenheten direkt? Har någon hört talas om någon sådan deal?
Nej du kan inte skriva kontrakt på att sälja något som du inte äger. Däremot brukar det vara relativt enkelt att få lån vid ombildning som jag skrev tidigare.
Citera
2021-04-17, 17:23
Medlem
Citat:
Nej du kan inte skriva kontrakt på att sälja något som du inte äger. Däremot brukar det vara relativt enkelt att få lån vid ombildning som jag skrev tidigare.
Fast I teorin kan man visst skriva ett sådant kontrakt. Sedan om bankerna gör det i praktiken var det som var min fråga. Du skrev inte att det är relativt lätt att få lån vid ombildning. Bara att man inte behöver kontantinsats. Tack endå för hjälpen!!
Citera
2021-04-17, 17:41
Medlem
Citat:
Fast I teorin kan man visst skriva ett sådant kontrakt. Sedan om bankerna gör det i praktiken var det som var min fråga. Du skrev inte att det är relativt lätt att få lån vid ombildning. Bara att man inte behöver kontantinsats. Tack endå för hjälpen!!
Din teori var kreativ men den hjälper dig tyvärr inte.
Kanske kan du inte så mycket om ekonomi men så här är det; om du kan köpa under marknadsvärdet blir belåningsgraden relativt låg och bankens risk därmed lägre. Ofta behövs då ingen kontantinsats men du måste ändå klara en kreditprövning annars säger banken nej.
En nybildad BRF kan t.o.m. kontakta banker och få gruppofferter eftersom bankerna ser en chans till nya kunder och affärer. Så gjorde min BRF men jag valde att lösa det med min egen bank istället.
Citera
2021-04-17, 18:10
Medlem
Citat:
Din teori var kreativ men den hjälper dig tyvärr inte.
Kanske kan du inte så mycket om ekonomi men så här är det; om du kan köpa under marknadsvärdet blir belåningsgraden relativt låg och bankens risk därmed lägre. Ofta behövs då ingen kontantinsats men du måste ändå klara en kreditprövning annars säger banken nej.
En nybildad BRF kan t.o.m. kontakta banker och få gruppofferter eftersom bankerna ser en chans till nya kunder och affärer. Så gjorde min BRF men jag valde att lösa det med min egen bank istället.
Om man ska byta lägenhet, från ett attraktivt hyreskontrakt till en blivande bostadsrätt, så är det svårt att börja hävda sig i nybildade BRFen innan bytet ej skett. När bytet väl har skett vill man vara säker på att allting går till som man vill, -innan man gör bytet-. Vi snackar Stockholm och inte nån håla på landet, så det är några millar... Men ingen verkar ha den kunskapen. Tack för att du tog dej tid och svarade!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in