Citat:
Ursprungligen postat av
flukke
Ingenting, sov i egen säng från dag 1.
Först hade vi en bedside crib eller vad det heter, en liten spjälsäng som man ställer precis brevid sängen så att mamman kan amma.
Sen blev det en större spjälsäng brevid vår efter ca 6 månader.
Från 1års ålder sov dottern på övervåningen i sitt egna rum, självklart har vi både Baby monitor och kamera (vi på nedervåningen).
Då vi vill ha ett fungerande sex och samliv, kolla på tv i sovrummet osv fanns inte ens tanken att låta barn sova i samma säng. Vi alla sover så mycket bättre nu istället för att ligga och sparka på varandra
Ok! Och dottern accepterade detta utan konstigheter, kom aldrig springande till er mitt i natten? Ni bar tillbaka henne kl 3 på natten och inga sura miner?
Vi hade liknande upplägg: bedside crib som övergick till spjälsäng, från ca 1,5 års ålder flytta sängen till eget rum. Det var lite jobb att få dem att acceptera att sova i egen säng i eget rum. När de vaknade och antingen kom till oss för egen maskin eller skrek tills vi kom, var det minsta motståndets lag som gällde - vår säng, alla somnade om på en minut.
Så mellan 3-6 år har alla barn kommit till oss på natten. Halva natten i egen säng, andra halvan i vår. De somnar själva utan problem i eget rum dock så det finns möjlighet till både tv och samlevnad. Vid 6 år satte vi ner foten - nu är du gammal nog, egen säng punkt slut alla nätter utom speciella nätter där vi sover borta eller så. Det blev en del gnäll och gråt men accepterades. Om barnen fick välja själva skulle de säkert vilja komma in långt senare än så.
Själv tycker jag inte det är ett jätteproblem. Jag förstår att barnen vill vara med oss, det känns tryggt och mysigt för dem. Klart sömnen blir lite sämre men största problemet är när flera barn vill vara i vår säng samtidigt, då brukar en av oss föräldrar ta deras sovrum istället. Ligga mer än 3 i vår säng är för trångt.
Blev mest nyfiken på hur andra gjort.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dimpen
Konstig fråga.....Egen säng från första dagen såklart.

Konstigt svar. Barn vill sova med sina föräldrar, en högst naturlig önskan. Att som förälder försöka motarbeta detta kräver en hel del jobb, därav trådstarten och funderingen hur det funkar hos andra.