Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2021-04-15, 20:49
Medlem
Ett fantastiskt program om raggare och kulturen runt den i Sverige.

Citat:
SVT1 Dom kallar oss raggare
20:00 - 21:00

Svensk dokumentr frn 2021. Under vinterhalvret lyser flitens lampa i garage och vid symaskiner ver hela landet. Men nr vren kommer r det dags att ge sig ut p vgarna igen. Raggarkulturen var lnge synonymt med fylla och brk, men har till stora delar frvandlats till en folklig rrelse fylld av entusiaster. Det r bilarna, musiken, klderna och samvaron som lockar ung som gammal till cruisingar, biltrffar, motorgrdar och festivaler ver hela landet.

Produktionsr: 2021

Det pgr just nu p SVT1. Diskutera programmet och raggare, bilarna, kulturen, trffarna osv. Vad r raggare, raggarbil och raggarkultur fr er? Bygger ni sjlv er bil eller renoverar en?

https://www.svtplay.se/video/3081580...ar-oss-raggare
Senast redigerad av KamratBlue 2021-04-15 kl. 20:55.
Citera
2021-04-15, 20:56
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Fan lite Mandela i skallen men r den hr verkligen ny?
Citera
2021-04-15, 21:12
Medlem
Trots att jag ogillar svt s tyckte jag att detta var ett mycket bra program.
Citera
2021-04-15, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Fan lite Mandela i skallen men r den hr verkligen ny?

Raggarjvlar tror jag du tnker p! Det gjorde iaf jag nr jag lste trdstarten
Citera
2021-04-15, 21:16
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kexagon
Raggarjvlar tror jag du tnker p! Det gjorde iaf jag nr jag lste trdstarten

Jaaaaa tack
Citera
2021-04-15, 21:21
Medlem
Mitt tycke om raggare och bilmeck generellt r riktiga karaktrer, oftast skna typer som super och har skoj. Kanske inte alltid de skarpaste individerna men oftast gott hjrta ven om de var lite utav problembarn i gymnasiet. Deras musiksmak i dagslget r ju inte alltid den bsta, mycket fjortisdunk p hg volym (bland de yngre).

Den hr dokumentren verkar dock handla lite mer om klassiska raggare bortsett frn den andra dokumentren p svt som jag har fr mig handlar mer om "den nya generationens" raggare. Tack fr tipset.
Senast redigerad av Snarkomanen 2021-04-15 kl. 21:27.
Citera
2021-04-15, 21:35
Medlem
DoktorNos avatar
En bra dokumentr. Det mrktes att det inte var svt som gjort den, d det inte var ngra inkvoterade negrer i programmet.

Raggarkulturen r genuint svensk, om n inspirerad av USA, och befriande fritt frn den politiskt korrekta "mngkulturen".
Citera
2021-04-15, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Ett fantastiskt program om raggare och kulturen runt den i Sverige.

Det pgr just nu p SVT1. Diskutera programmet och raggare, bilarna, kulturen, trffarna osv. Vad r raggare, raggarbil och raggarkultur fr er? Bygger ni sjlv er bil eller renoverar en?

https://www.svtplay.se/video/3081580...ar-oss-raggare

Gsp... Kpte min frsta amerikanare 1978. var mycket ute i raggarsvngen p den tiden. Det var tider det! Kommer aldrig tillbaka. Idag r det fan mest medelklassen som ligger och leker raggare - ljligt! Frresten, Hells Angels stammar frn en gammal raggarklubb i Malm: Road Runners. Den bytte namn sen till Dirty Drggels och sen Till Hells Angels. Thomas Mller, ex-presidenten i HA r gammal raggare frn Malm. Sg han sjlv mnga gnger p Stortorget i Malm dr raggarna hll till men lrde inte knna honom nrmre.
Citera
2021-04-15, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomanen
Mitt tycke om raggare och bilmeck generellt r riktiga karaktrer, oftast skna typer som super och har skoj.

Jag var raggare i iaf 10 r mellan 1978-1988 i Malm/Lund. Det var uteslutande arbetargrabbar som kpte en amerikanare och kte ut fr att ha roligt. Fanns inga pundare bland raggarna. Inga akademikerungar heller. P den tiden kunde man f en gammal jnke fr 5000 kr. Den tiden kommer aldrig tillbaka - tyvrr.
Dessutom hade iaf Malmraggarna ett ganska s otrevligt rykte s allt var inte frid o frjd. Keith Cederholm var raggare, han som Jan Guillou engagerade sig i. Jag sjlv r vertygad om att han var skyldig.
Citera
2021-04-15, 22:24
Medlem
hippilis avatar
Se p faen! Ngra personer knde jag igen, ngra har varit hr och kpt delar eller behvt hjlp med ngot. En bil sg jag som jag varit gare p. Mycket bra film och sitter trgd, tack ts fr trdstarten.
Citera
2021-04-15, 22:26
Medlem
Det finaste med programmet tyckte jag var att de fick med vrmen och gldjen hos folket de knner infr sitt gemensamma intresse. Det gick rakt igenom tv-rutan till en i soffan. Vilket visar att de som gjort programmet sjlv delar det de ville visa oss.

Tack fr ett bra, underhllande och varmt program!

Det gr i repris p sndag 14.10-15.10 p SVT1 fr er som fredrar tv:n istllet fr ntet. 50" bild ger det en helt annan upplevelse. Jag bnkar mig ivf fr reprisen!!
Citera
2021-04-15, 23:33
Medlem
Enda skillnaden frn det att man snurrade runt p "streetan" frn slutet 70 tal och framt var att tjejjerna numera r nstan alltid feta, tatuerade och har div. ringar i nsan mm.
S var det inte frr, d var dom smala och snygga...
Senast redigerad av flashbackstasi 2021-04-15 kl. 23:34. Anledning: felstavat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in