2021-04-15, 20:49
Medlem
Ett fantastiskt program om raggare och kulturen runt den i Sverige.

Citat:
SVT1 Dom kallar oss raggare
20:00 - 21:00

Svensk dokumentär från 2021. Under vinterhalvåret lyser flitens lampa i garage och vid symaskiner över hela landet. Men när våren kommer är det dags att ge sig ut på vägarna igen. Raggarkulturen var länge synonymt med fylla och bråk, men har till stora delar förvandlats till en folklig rörelse fylld av entusiaster. Det är bilarna, musiken, kläderna och samvaron som lockar ung som gammal till cruisingar, bilträffar, motorgårdar och festivaler över hela landet.

Produktionsår: 2021

Det pågår just nu på SVT1. Diskutera programmet och raggare, bilarna, kulturen, träffarna osv. Vad är raggare, raggarbil och raggarkultur för er? Bygger ni själv er bil eller renoverar en?

https://www.svtplay.se/video/30815802/dom-kallar-oss-raggare
Senast redigerad av KamratBlue 2021-04-15 kl. 20:55.
Citera
2021-04-15, 20:56
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Fan lite Mandela i skallen men är den här verkligen ny?
Citera
2021-04-15, 21:12
Medlem
Trots att jag ogillar svt så tyckte jag att detta var ett mycket bra program.
Citera
2021-04-15, 21:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Fan lite Mandela i skallen men är den här verkligen ny?

Raggarjävlar tror jag du tänker på! Det gjorde iaf jag när jag läste trådstarten
Citera
2021-04-15, 21:16
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kexagon
Raggarjävlar tror jag du tänker på! Det gjorde iaf jag när jag läste trådstarten

Jaaaaa tack
Citera
2021-04-15, 21:21
Medlem
Mitt tycke om raggare och bilmeck generellt är riktiga karaktärer, oftast sköna typer som super och har skoj. Kanske inte alltid de skarpaste individerna men oftast gott hjärta även om de var lite utav problembarn i gymnasiet. Deras musiksmak i dagsläget är ju inte alltid den bästa, mycket fjortisdunk på hög volym (bland de yngre).

Den här dokumentären verkar dock handla lite mer om klassiska raggare bortsett från den andra dokumentären på svt som jag har för mig handlar mer om "den nya generationens" raggare. Tack för tipset.
Senast redigerad av Snarkomanen 2021-04-15 kl. 21:27.
Citera
2021-04-15, 21:35
Medlem
DoktorNos avatar
En bra dokumentär. Det märktes att det inte var svt som gjort den, då det inte var några inkvoterade negrer i programmet.

Raggarkulturen är genuint svensk, om än inspirerad av USA, och befriande fritt från den politiskt korrekta "mångkulturen".
Citera
2021-04-15, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Ett fantastiskt program om raggare och kulturen runt den i Sverige.

Det pågår just nu på SVT1. Diskutera programmet och raggare, bilarna, kulturen, träffarna osv. Vad är raggare, raggarbil och raggarkultur för er? Bygger ni själv er bil eller renoverar en?

https://www.svtplay.se/video/30815802/dom-kallar-oss-raggare

Gäsp... Köpte min första amerikanare 1978. var mycket ute i raggarsvängen på den tiden. Det var tider det! Kommer aldrig tillbaka. Idag är det fan mest medelklassen som ligger och leker raggare - löjligt! Förresten, Hells Angels stammar från en gammal raggarklubb i Malmö: Road Runners. Den bytte namn sen till Dirty Dräggels och sen Till Hells Angels. Thomas Möller, ex-presidenten i HA är gammal raggare från Malmö. Såg han själv många gånger på Stortorget i Malmö där raggarna höll till men lärde inte känna honom närmre.
Citera
2021-04-15, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomanen
Mitt tycke om raggare och bilmeck generellt är riktiga karaktärer, oftast sköna typer som super och har skoj.

Jag var raggare i iaf 10 år mellan 1978-1988 i Malmö/Lund. Det var uteslutande arbetargrabbar som köpte en amerikanare och åkte ut för att ha roligt. Fanns inga pundare bland raggarna. Inga akademikerungar heller. På den tiden kunde man få en gammal jänke för 5000 kr. Den tiden kommer aldrig tillbaka - tyvärr.
Dessutom hade iaf Malmöraggarna ett ganska så otrevligt rykte så allt var inte frid o fröjd. Keith Cederholm var raggare, han som Jan Guillou engagerade sig i. Jag själv är övertygad om att han var skyldig.
Citera
2021-04-15, 22:24
Medlem
hippilis avatar
Se på faen! Några personer kände jag igen, några har varit här och köpt delar eller behövt hjälp med något. En bil såg jag som jag varit ägare på. Mycket bra film och sitter tårögd, tack ts för trådstarten.
Citera
2021-04-15, 22:26
Medlem
Det finaste med programmet tyckte jag var att de fick med värmen och glädjen hos folket de känner inför sitt gemensamma intresse. Det gick rakt igenom tv-rutan till en i soffan. Vilket visar att de som gjort programmet själv delar det de ville visa oss.

Tack för ett bra, underhållande och varmt program!

Det går i repris på söndag 14.10-15.10 på SVT1 för er som föredrar tv:n istället för nätet. 50" bild ger det en helt annan upplevelse. Jag bänkar mig ivf för reprisen!!
Citera
2021-04-15, 23:33
Avstängd
Enda skillnaden från det att man snurrade runt på "streetan" från slutet 70 tal och framåt var att tjejjerna numera är nästan alltid feta, tatuerade och har div. ringar i näsan mm.
Så var det inte förr, då var dom smala och snygga...
Senast redigerad av flashbackstasi 2021-04-15 kl. 23:34. Anledning: felstavat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in