• 1
  • 2
2021-04-15, 13:48
Medlem
JustZlatans avatar
Får ett lakan plats på en vanlig torkställning?

En sån här t.ex: https://www.clasohlson.com/se/Torkst...ning/p/44-1584

Hur torkhänger man annars lakan och stora sängkläder?
Citera
2021-04-15, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Får ett lakan plats på en vanlig torkställning?

En sån här t.ex: https://www.clasohlson.com/se/Torkst...ning/p/44-1584

Hur torkhänger man annars lakan och stora sängkläder?

Ja det får plats. Vik helt enkelt lakanet när du tar ut den från tvättmaskinen.
Citera
2021-04-15, 13:57
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolesterol
Ja det får plats. Vik helt enkelt lakanet när du tar ut den från tvättmaskinen.

Är det verkligen bra att låta lakan torka när de är vikta?
Citera
2021-04-15, 14:05
Medlem
mikaelss avatar
Gör som du alltid gjort. Eller är det första gången du tvättar dina lakan? I så fall, ja, som tidigare postare skrev, vik dem innan du hänger upp dem.
Dina frågor är verkligen märkliga, borde du inte bo på ett skyddat boende och ha en god man?
Citera
2021-04-15, 14:08
Medlem
Findusofelixs avatar
Citat:
Är det verkligen bra att låta lakan torka när de är vikta?

Du kan vika lakanet på mitten, så att det bara blir hälften så långt, och så hänger du det över två "linor". Då får du bra med luft emellan så att det torkar bra.
Detsamma med påslakan, efter att ha skakat till dom så att dom är någorlunda släta, så hänger du dom på samma sätt som lakanet.
Citera
2021-04-15, 14:22
Man viker det på längden två gånger. Sedan hänger man det så att det inte nuddar golvet på tvären. Skaka först.
Citera
2021-04-15, 14:49
Medlem
Cindells avatar
Nej, det får inte plats på ett bra sätt på en sådan torkställning.

Jag hänger mina nytvättade lakan över duschkabinen eller en dörr. (dubbelvikta)
Citera
2021-04-15, 14:51
Bannlyst
Köp en torktumlare då slipper du också fuktproblem i din lägenhet.
Citera
2021-04-15, 15:11
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Gör som du alltid gjort. Eller är det första gången du tvättar dina lakan? I så fall, ja, som tidigare postare skrev, vik dem innan du hänger upp dem.
Dina frågor är verkligen märkliga, borde du inte bo på ett skyddat boende och ha en god man?

Jag har alltid torktumlat mina sängkläder, men nu är det slut med det då sängkläderna alltid slits och går sönder av torktumling.

Citat:
Ursprungligen postat av bajssmakarbra
Köp en torktumlare då slipper du också fuktproblem i din lägenhet.

Fuktproblem i lägenheter är det minsta av problemen vi har i torra Sverige. Inomhusklimat här är snustorrt.
Citera
2021-04-15, 15:12
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findusofelix
Du kan vika lakanet på mitten, så att det bara blir hälften så långt, och så hänger du det över två "linor". Då får du bra med luft emellan så att det torkar bra.
Detsamma med påslakan, efter att ha skakat till dom så att dom är någorlunda släta, så hänger du dom på samma sätt som lakanet.

Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Man viker det på längden två gånger. Sedan hänger man det så att det inte nuddar golvet på tvären. Skaka först.

Vad bra. Då räcker det med en sån där liten torkställning och inte en större och otympligare.
Citera
2021-04-15, 15:15
Citat:
Vad bra. Då räcker det med en sån där liten torkställning och inte en större och otympligare.

Det fungerar alldeles utmärkt.
Lycka till!
Citera
2021-04-15, 16:01
Moderator
Maviels avatar
Jag gör lite annorlunda... jag har en sån där lång tvättställning med 4 nivåer (hittar bara bild på denna) men dylik:

https://www.clasohlson.com/se/Torkst...EaAuyZEALw_wcB

Jag viker lakan och påslakan 4 gånger och hänger i en hängare rakt. Fäster hängaren i antingen torkställningen eller över en dörr i rummet där jag förvarar tvätt. Jag har en avfuktare. Blir torrt över natten. Sen tar jag bort hängaren och viker liksom lakan och påslakan 3 gånger över varandra igen. Då blir det ett snyggt paket och det blir slätt och fint. Förr manglade jag alltid men det har blivit bortrationaliserat... men kan sakna känslan av att krypa ner i en renbäddad säng med släta nymanglade lakan.

Denna typ av tvättställning tar mycket mindre plats eftersom den är på höjden. Min avfuktare går in under den. Och tvätten torkar rekordfort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in