2021-04-15, 11:18
Medlem
Jag är ägare av en bostadsrätt och hör ju jämt och ständigt folk som talar om att utöka bolånet för att låna till konsumtion, t ex köpa en bil. Min fråga är: Ska man vara öppen mot banken (SBAB) med att detta är ens avsikt eller ska man säga att det är till renovering av bostad, vilket de skriver på sin hemsida att man får låna till? Jag tror inte att det är några problem att få själva lånet då vi amorterat varje månad och bostaden troligen har ökat en del i värde.
Citera
2021-04-15, 11:26
Medlem
GormDenGamles avatar
Så länge du kan betjäna lånet, och följer ramarna, bryr sig inte banken.
Citera
2021-04-15, 11:29
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Momocece
Jag är ägare av en bostadsrätt och hör ju jämt och ständigt folk som talar om att utöka bolånet för att låna till konsumtion, t ex köpa en bil. Min fråga är: Ska man vara öppen mot banken (SBAB) med att detta är ens avsikt eller ska man säga att det är till renovering av bostad, vilket de skriver på sin hemsida att man får låna till? Jag tror inte att det är några problem att få själva lånet då vi amorterat varje månad och bostaden troligen har ökat en del i värde.

Behöver du ens ange skäl till lånet, hos SBAB? Verkar vara en datavärdering som avgör ifall du har låneutrymme eller inte: https://www.sbab.se/1/privat/lana/bo...itt_bolan.html

Sen kan man ifrågasätta det kloka i att använda bostadsrätten som bankomat efter en jätterace på bostadspriserna, men det är ju en annan sak..
Citera
2021-04-15, 12:46
Medlem
Lånar du till bilköp så bör du också utöka ammorteringen efter köpet så att det betalas av på 5-8år beroende på hur länge du tänker ha kvar bilen.
Citera
2021-04-15, 12:54
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Låter inte så smart att låna till konsumtion. Visst, att utöka sitt bolån landar ju på en mycket lägre ränta än att ta ett konsumtionslån (snabblån), men det är verkligen inte bra att vänja dig vid att låna för att konsumera då du kan komma att hamna i stora skulder till slut.

Framförallt till ett bilköp låter det inte vettigt att låna, då du kan räkna med stora värdeavskrivningar på bilen över tid, vilket urholkar ditt kapital ganska snabbt.
Citera
2021-04-15, 13:12
Medlem
Citat:
Du ska absolut Inte säga att du ska exp köpa bil. Det bara förvärrar saken. Säg hellre att du ska renovera, det kollar de inte!
Citera
2021-04-15, 13:14
Medlem
Sqrbankens avatar
Bankerna vill inget hellre att du ska låna på din bostad (ränteinkomster) men vill såklart att det inte står att det ska gå till luder och kokain i handlingarna varför "renovering" tenderar att vara ett säkert kort. Som redan nämnts så höjer jag dock också fingret inför belånad konsumtion.

Tycker du ska fråga dig själv om du verkligen behöver det du ämnar konsumera; till vilket syfte (och om det syftet är rimligt). Om din våta dröm från barnsben alltid har varit att äga en motorbåt av <input modell> så kan jag se en viss relevans i handlingen men att exempelvis köpa en jävla Tesla som knappast är det mest efterfrågade på andrahandsmarknaden enkom för att imponera på grannen under försommaren vore (i min mening) oklokt av dig.
Citera
2021-04-15, 13:28
Medlem
Citat:
Vilket belopp rör det sig om? Vilken bil ska du köpa? Visst får du troligen lägre ränta av SBAB än bilhandlarens kreditbolag men det är ändå klokt att vara försiktig med att öka din skuldsättning. Tänk på att bopriserna redan idag är rekordhöga på många ställen och att din bil garanterat tappar sitt värde snabbare än din bostadsrätt ökar sitt.
Din belåningsgrad riskerar därför att snabbt bli ohälsosamt hög.
Och till sist; den som är satt i skuld är icke fri.
Citera
2021-04-15, 16:21
Medlem
Tack för svar. Ganska samstämmiga dessutom. Jag inser ju själv att det inte är ett hållbart beteende i längden, men köpet är redan gjort (husbil). Det finns vissa fördelar (utöver lägre ränta) för oss privat som jag inte kommer gå in på här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in